Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Wszelkie tematy dotyczące naszych motocykli.
Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » czw lip 15, 2021

Dlaczego jeżdżąc VN2k płacimy podatek od luksusu?

Oto prosta odpowiedź:
Nakrętka mocująca koło pasowe wałka zdawczego to:
- 92210 (92210-0060) – Nakrętka, 25 mm - Cena: 227,93 zł
- 92210 (92210-0554) – Obecna numeracja - Nakrętka, 25 mm – Cena: 242,75 zł
………………………………………………………………………………………………………………..
A tu pierwsza z brzegu – zwykła:
Nakrętka 25 x 1,5:
https://allegro.pl/oferta/nakretka-czar ... 9397631489
Cena: 1 zł
………………………………………………………………………………………………………………..
Tu już zdecydowanie lepsza – tytanowa – skok gwintu 1,5 mm.
https://allegro.pl/oferta/nakretka-osi- ... 0850045444
Cena: 177,99 zł
………………………………………………………………………………………………………………..
Też tytanowa – skok gwintu 1,25 mm.
Cena: 140,99 zł
https://allegro.pl/oferta/nakretka-osi- ... 0486411027

Czy założyłbym osobiście którąś z tych tytanowych, na pewno nie !
Mimo wszystko nie ryzykowałbym innej niż oryginalna ale dlaczego taka cena nakrętki, blisko 250 zł?
Dziś okazyjnie drogą kupna nabyłem komplet dwóch nakrętek z podkładkami na wałek zdawczy za 80 zł. Może kiedyś się przydadzą.

Obrazek
Tex66

Awatar użytkownika
Wielebny Bolo
Posty: 1189
Rejestracja: ndz sty 14, 2018
Miejscowość: Brzeg Dolny
Motocykl: VN 2000 Parowóz
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Wielebny Bolo » pt lip 16, 2021

..............
Czy założyłbym osobiście którąś z tych tytanowych, na pewno nie !
Mimo wszystko nie ryzykowałbym innej niż oryginalna ale dlaczego taka cena nakrętki, .....


Tex , nie dajmy się zwariować. Wizyta w specjalistyczny sklepie ze śrubami i na pewno znajdziesz za kilka czy kilkanaście zł. odpowiednią nakrętkę. Odpowiedni skok, twardość i typ zabezpieczenia. Przecież w V2k nie są montowane "ORYGINALNE" nakrętki robione TYLKO do tego modelu czy motocykli Kawasaki. Są montowane tz. NORMALIA. Jeszcze można takie "hurtowe" nakrętki poddać obtoczeniu czy zmniejszeniu wysokość jeżeli ta ORYGINALNA ma inne wymiary. Na pewno nie będzie to kosztowała set zł.
To tylko jest, jak nazwałeś PODATEK OD LUKSUSU i cd. zarabiania w serwisach Kawasaki na użytkownikach.
Już dawno nie produkuje się motorów czy samochodów bardzo trwałych. Nie jedna firma z tego powodu splajtowała. Robili ZA DOBRE MOTORY CZY SAMICHODY.
Pisałem już o cenach lin w sklepach żeglarskich i tych samych lin w hurtowniach czy agencjach przemysłowych.
PODATEK OD LUKSUSU i tyle w tym temacie.
A jeszcze przypomnę pasek rozrządu do GoldWinga GL1000z 1978r. chyba 273 zł . A ten sam pasek do takiego samochodziku Mini Van Hondy, który miał silnik z połowy silnika Gtego GoldWinga czyli 500 - 35 zł.
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » pt lip 16, 2021

Wielebny,
Zgodzę się z Tobą, że za kilkanaście zł kupisz nakrętkę o Ø25 i identycznym skoku gwintu.

Ostatecznie można byłoby w miejsce lewej, tej za 227,93 zł użyć nakrętki prawej za 28,83 zł, mają to samo Ø i ten sam skok gwintu ale się nie da na dłuższą metę.
Nakrętką prawą przykręcasz jedynie koło zębate wałka zdawczego na które wychodzi napęd ze skrzyni biegów, żeby nie spadło z wałka. Nakręcasz ją na wałek z siłą 78 Nm – instrukcyjnie.
Co innego z nakrętką lewą, ona ma utrzymać koło pasowe i wytrzymać maksymalny moment obrotowy jaki posiada VN2k a więc około 177 Nm przy 3200 obr/min. Dlatego jest przykręcana właśnie z siłą 177 Nm – instrukcyjnie.
Czy nakrętką za kilkanaście złotych ze specjalistycznego sklepu ze śrubami wytrzyma takie siły?
Tak wytrzyma ale nie dłużej jak pół sezonu. Można taką za kilkanaście złotych nakręcać i co sezon ją zmieniać podobnie jak i łożysko lewe.
Płacimy podatek od luksusu ale w tym przypadku twierdzę, że jest on konieczny.
Amen
Tex66

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » sob lip 17, 2021

Wielebny Marku,

Kontynuując naszą naukową dysputę, zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz, w katalogu części do VN2k podobnie jak w katalogach pozostałych VN-ów nie jest podana pełna charakterystyka żadnego gwintu, podana jest jedynie Ø.
Możliwe, że jest to celowe aby jedynie po numerze części kupować nakrętkę dedykowaną przez Kawasaki.
Skoro lewą producent wycenił na 227,93 zł to dlaczego prawą tylko 28,83 zł i odwrotnie (USA- ceny w $ identyczny stosunek cenowy).
Taka sama cena jest jeżeli chodzi o nakrętkę w VN-ach 1700, wszystkie VN-y poniżej 1700 – cena takiej nakrętki to około 40 zł.
Specjalnie pofatygowałem się do garażu (daleko nie miałem, jest w bryle domu) aby porównać obie nakrętki, na lewej jest wszystkiego 7-8 mm gwintu drobnozwojowego o skoku 1,25 i to musi wytrzymać prawie 180 Nm.
Na pewno nie jest to zwykła nakrętka, przeprowadzając prosty test a mianowicie nakręcając zwykłą nakrętkę o takim samym gwincie na śrubę przy użyciu klucza dynamometrycznego z siłą 177 Nm zerwiesz gwint.
Pal licho gdyby było to zwykłe połączenie statyczne ale tu mówimy o transmisji gdzie skrzynia biegów w VN-ach 2000 do elastycznych nie należy.
Masz rację, nie można dać się zwariować ale ja osobiście nie założyłbym nakrętki kupionej w specjalistycznym sklepie ze śrubami przykręcając nią koło pasowe wyjściowe w swoim VN2k.
A każdy zrobi jak uzna za stosowne i właściwe.
Pozdrawiam :yeee:
Tex66

Awatar użytkownika
Wielebny Bolo
Posty: 1189
Rejestracja: ndz sty 14, 2018
Miejscowość: Brzeg Dolny
Motocykl: VN 2000 Parowóz
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Wielebny Bolo » sob lip 17, 2021

Faktycznie, 177 Nm to bardzo dużo jak na jedną nakrętkę. Chyba będzie trudno ustalić skład takiej nakrętki bo sama twardość , którą można zmierzyć np. na Politechnice lub innym warsztacie mającym twardościomierz , nie do końca wszystko nam powie.
Pozostaje kupno ORYGINALNEJ nakrętki. :(
I jeszcze jeden nie ciekawy aspekt tej nakrętki.
Przy tak dużym obciążeniu jest to nakrętka JEDNOIRAZOWA !! :mad: , czyli jak ją odkręcimy pryz wymianie np. pasa to 273 zeta trzeba doliczyć do tej wymiany :(
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » sob lip 17, 2021

Marku,
Przy wymianie pasa napędowego nie ma potrzeby jej odkręcać. Maksymalne poluzowanie tylnego koła i wymieniasz pas.
Co innego przy wymianie wałka i łożysk wałka zdawczego, tu ewidentna konieczność odkręcenia nakrętki (obu nakrętek).
Jeżeli odkręcamy ją samodzielnie to dobry klucz nasadowy 32, 12-kątny słuszna waga i musi puścić.
Pisałem tu (1-wsze zdjęcie):
viewtopic.php?f=54&t=15229
Jak mamy pomoc drugiej osoby i Bozia dała trochę „pary” w rękach to też puścić musi.

Instrukcja Serwisowa nie zaleca jej wymiany po odkręceniu czy też zabezpieczającej ja podkładki. Niewątpliwie należy ocenić stan jej gwintu i całą nakrętkę.
Co ciekawe, prawą nakrętkę po każdorazowym jej odkręceniu i zdjęciu trzeba wymienić (to ta za 28,83 zł).
Dobre i to. :)
Pozdrawiam :yeee:
Tex66

Awatar użytkownika
Wielebny Bolo
Posty: 1189
Rejestracja: ndz sty 14, 2018
Miejscowość: Brzeg Dolny
Motocykl: VN 2000 Parowóz
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Wielebny Bolo » sob lip 17, 2021

Samo obejrzenie nakrętki nie da wiarygodnej odpowiedzi co do "przeciągnięcia " gwintu czyli jego osłabienia. Dobra praktyka warsztatowa każe takie newralgiczne części wymieniać. No chyba że ta podkładka ma powstrzymać nakrętkę przed wylataniem. :D
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » sob lip 17, 2021

Marku,
Jeszcze wczoraj pisałeś, żeby nie „dać się zwariować” i dobrać nakrętkę w specjalistycznym sklepie ze śrubami. Dziś po południu (14.00) uważasz już, że jednak należy kupić oryginalną a nie dobierać jej w specjalistycznym sklepie ze śrubami gdyż jest to nakrętka jednorazowa. A już wieczorem (19.00) twierdzisz, że po każdorazowym jej odkręceniu należy robić badania dotyczące „przeciągnięcia” gwintu dotyczące jego osłabienia.
Wyobrażasz sobie, że mechanik w serwisie czy osoba samodzielnie wymieniająca łożyska wałka zdawczego leci i robi specjalistyczne badanie nakrętki na „przeciągnięcie” gwintu dotyczące jego osłabienia?
Wiesz o tym dobrze sam, że są to bardzo specjalistyczne badania dotyczące również ciągłości struktury materiału i nie wszędzie i nie każdy jest to w stanie zrobić, mało tego, są kosztowne.
Więc tu najbardziej będą adekwatne słowa „nie dajmy się zwariować”.
Odkręcam nakrętkę, jej stan przynajmniej taki jak na zdjęciu, podkładka również bez uszkodzeń i można ja zagiąć przynajmniej na jeden z 6-ciu boków nakrętki to ją ponownie używamy, tak zaleca IS.
Uważam, że na tym powinniśmy zakończyć nasza polemikę na temat jednej nakrętki.

Obrazek
Tex66

Awatar użytkownika
Wielebny Bolo
Posty: 1189
Rejestracja: ndz sty 14, 2018
Miejscowość: Brzeg Dolny
Motocykl: VN 2000 Parowóz
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Wielebny Bolo » ndz lip 18, 2021

Jak mnie nastraszyłeś tymi Niutonometrami , to co miałem pisać???????
Nie wiedziałem że ta nakrętka jest taka niska, dlatego pisałem o normaliach. Pokazałeś jednak że to nie NORMALNA nakrętka. Jednak SPECJALISTYCZNA. Przy takiej wysokości , do tego dosyć duży moment. Cytując klasyka "tylko krowa nie zmienia poglądów", więc przyznaję się że "zbłądziłem Ojcze" Texxiu :D :D :D
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » ndz lip 18, 2021

I za to Cię bardzo szanuję "Ojcze" Wielebny. :D
Jako starsi tetrycy oprócz jakiejś tam wiedzy przynajmniej mamy jeszcze poczucie humoru.
Amen
Tex66

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » wt sie 24, 2021

Ciąg dalszy – jazda VN2k -podatek od luksusu.

Zastanawiał się ktoś, dlaczego pas napędowy do VN2k jest tak drogi?
Wszyscy narzekają na cenę nowego pasa, cena w USA to około 500 $, u nas 1985,7 zł.
Dlatego zdecydowana większość szuka zamienników, głównie od Harley Davidson których cena to około 180-200 $ czyli ponad dwukrotnie niższa.
Zgłębiłem temat, przewertowałem mnóstwo artykułów i postów na Forach Kawasaki (angielskojęzycznych i rosyjskojęzycznych) i nigdzie nie można było znaleźć oznaczenia pasa i nie mówię tu o numerze katalogowym
59011 (59011-0004). Nie można nawet znaleźć nic o jego długości, za wyjątkiem, że ma 133 zęby.
A przecież wszystkie renomowane światowe firmy produkujące zębate pasy napędowe musza wykonywać je zgodnie z norma ISO 4184.

Ale opłacało się zajrzeć na ciemną stronę mocy – DarkNet i można było znaleźć:
- średnica koła napędzającego;
- średnica koła napędzanego;
- ilość zębów koła napędowego;
- ilość zębów koła napędzanego;
- ilość zębów pasa napędowego;
- odległość miedzy osią koła napędzającego a napędzanego;
- podziałka miedzy zębna (skok zęba);
- wysokość pasa;
- wysokość zęba;
- szerokość zęba;
- promień zęba;
- szerokość pasa.

Posiadając te dane można ustalić oznaczenie pasa a mając oznaczenie szybko można dopasować zamiennik o lepszych parametrach niż oryginały (wzmacniane kewlarem i włóknem szklanym).

A teraz najlepsze, żaden pas o szerokości 40 mm produkowany zgodnie z ISO 4184 nie ma 133 zębów.
Są pasy o 132 zębach i o 135 zębach. Pas o 132 zębach jest krótszy od oryginalnego pasa 59011 (59011-0004) o 22 mm a pas o 135 zębach jest dłuższy od oryginału o 42 mm.
To jaką długość ma oryginalny pas 59011 (59011-0004) do VN2k? :)
Pasy 133 zębne są produkowane tylko dla VN2k przez Kawasaki.
Tex66

Awatar użytkownika
Przemo
Posty: 2291
Rejestracja: czw cze 05, 2014
Miejscowość: Wrocław
Motocykl: VN 2000 Classic '06
VROC: 37109

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Przemo » wt sie 24, 2021

Czy to oznacza, że te zamienniki od HD są innej długości? Czy ewentualną różnicę w długości bez problemu niweluje po prostu odpowiednie odsunięcie koła tylnego i napięcie pasa?
Żyj tak, aby być szczęśliwym!
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454

Awatar użytkownika
Przemeku
Posty: 332
Rejestracja: sob paź 21, 2017
Miejscowość: pęgów
Motocykl: dwója
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Przemeku » śr sie 25, 2021

Pas od HD (pas Gates'a 133T 1 1/2") jest takiej samej długości i ma 133 zęby., ale jest ciut węższy gdyż ma 38,1 mm a ori chyba 40mm.
Pas można zakupic u https://malyhd.pl/
Poniżej link do tematu
viewtopic.php?f=54&t=1319&hilit=Jandy&start=20
Mój motocykl jest od Jandy, który w 2013 roku założył taki pas i do tej pory wszystko ok.
VN900>VN2000

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » śr sie 25, 2021

Pas Gates-a BDL 133-Tooth 1-1/2" Wide Final Drive Belt – ma inny profil zęba niż pas oryginalny do VN2k 59011 (59011-0004). Skok zęba (podziałka), wysokość zęba, całkowita wysokość pasa będą identyczne ale nie sam profil zęba.
Widać to na załączonym zdjęciu.
Nie będzie to miało wpływu na kąt opasania zarówno koła napędzającego i napędzanego ale nie będzie również pełnego dopasowania zęba pasa do profilu w kole napędzającym i napędzanym, co nie znaczy, że nie można z tymi pasami jeździć. Dotyczy to pasów Getes-a i Continental-a.
Ktoś powie, zakładam pas od HD 133-Tooth 1-1/2" dużo tańszy od oryginału i jeżdżę i tak też można.
Pasy Getes-a BDL 133-Tooth 1-1/2" są produkowane na zamówienie i zgodnie ze specyfikacją HD i do konkretnych modeli, pasy Continental-a to tańsze zamienniki do HD i norma ISO 4184 też ich nie obejmuje podobnie jak pasa Kawasaki 59011 (59011-0004).
I najważniejsze – wszystkie pasy są węższe od oryginalnego, właśnie jaką szerokość i długość ma oryginalny pas 59011 (59011-0004)? Zmierzenie suwmiarką szerokości pasa zamontowanego na motocyklu to nie wszystko, podobnie jak zmierzenie jego długości za pomocą sznurka, nadal będą to wymiary pasa napiętego już na motocyklu.
W całym wątku chodziło mi o ustalenie oznaczenia pasa VN2k i jego nominalnych wymiarów w „spoczynku” a nie na motocyklu.
Znalezienie siły potrzebnej do zerwania danego pasa jest jeszcze trudniejsze ale można.
Dlatego chcąc zamontować nowy oryginalny pas do VN2k tyle płacimy – podatek od luksusu.
Obrazek
Tex66

Awatar użytkownika
Przemeku
Posty: 332
Rejestracja: sob paź 21, 2017
Miejscowość: pęgów
Motocykl: dwója
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Przemeku » śr sie 25, 2021

Tex66 obecnie na stronie u malyhd.pl jest tylko continental i falcon, a Gatesa nie widzę ( ja mam Gates'a).
Na pewno wszystkie te pasy są węższe i mają 38,1 mm ( u mnie na puleyu jest luz) vs 40mm seria - niech ktoś to sprawdzi, kto ma ori pas ( pomiar szerokości na motocyklu będzie wiarygodny w przeciwieństwie do długości).
Sprawdziłeś kształt zębów Continentala, a jak jest z Falconem i Gatesem? ( ja nie wiem), ale to raczej nie wpływa na użytkowanie.
Pas falcona jest wzmacniany - nie wiem jak Continenatal i ten mój Gates.
Mimo iż HD są sporo słabsze to ten mój pas wytrzymuje i ma się dobrze ( kapcia nie palę i nie strzelam ze sprzęgła).
Jeśli chodzi o różnice to samo napięcie pasa wg serwisówek Kawy i HD jest inne, w HD pas ma być znacznie luźniejszy ( wytrzymałość pasa? czy raczej łożysk?).
Tak czy siak: jeździmy drogimi ( w utrzymaniu) motocyklami, ale można czasem użyć tańszych zamienników ( no chyba, że się nie liczymy z kosztami).
VN900>VN2000

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1158
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Jazda motocyklem VN2k – podatek od luksusu

Post autor: Tex66 » śr sie 25, 2021

Pasy Gatesa, Continentala czy Panthery nie są aż tak wzmocnione jak Falcona. Jak popatrzysz to cena też mówi sama za siebie.
Zgadza się te wszystkie pasy są węższe od oryginalnego Kawasaki 59011 (59011-0004) i mają jedynie 3,81 cm.
Pasy Continenatal-a, Gates-a, Panther-y mają inny profil zęba, jedynie Falcon-a ma identyczny profil zęba jak Kawasaki
59011 (59011-0004).
Dlatego w zdecydowanej większości posiadacze VN2k w USA zastępują oryginalny pas właśnie pasem Falcon-a, to nadal o połowę mniej niż pas oryginalny Kawasaki.
Co do napięcia pasa wg Instrukcji Serwisowych zgodzę się również, że HD mają znacznie większe ugięcie pasa pod działaniem siły 45N, mało tego Indian ma podobnie jak HD i zależy to od modelu.
Na przykład w Indian Roadmaster Classic i Indian Chieftain siła z jaką przykręcasz nakrętkę koła pasowego napędzającego wałka zdawczego to 244Nm a u nas jedyne 177Nm i narzekamy.
Jak poczyta się Fora HD i Indian to najczęściej „lecą” tam łożyska koła napędzanego (tylnego), u nas na odwrót łożyska wałka zdawczego koła napędzającego.
Mam porobione różne zestawienia – (plakaty jak ten poniżej o pasach) ale wszystkiego nie będę wrzucał na Forum, nie ma tak dobrze. :D

Obrazek
Tex66

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 21 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 21 gości

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą