Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
-
- Posty: 22
- Rejestracja: sob sie 01, 2020
- Motocykl:
Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Witam
Mam nietypowy problem . Podczas ostatniej jazdy po autostradzie zobaczyłem że prawa górna część mojej owiewki drga inaczej niż lewa strona. Po oględzinach okazało się że ....szyba jest odkształcona po prawej stronie , jakby była wgięta do środka po prawej stronie.
Wykonana jest z jakiegoś dość miękkiego tworzywa , grubość około 3mm . Nie wiem czy była taka od zakupu czy stało się coś w trakcie ....
Od czego moglo to powstać i jakie są tego konsekwencje ? Jakieś pomysły macie ?
Mam nietypowy problem . Podczas ostatniej jazdy po autostradzie zobaczyłem że prawa górna część mojej owiewki drga inaczej niż lewa strona. Po oględzinach okazało się że ....szyba jest odkształcona po prawej stronie , jakby była wgięta do środka po prawej stronie.
Wykonana jest z jakiegoś dość miękkiego tworzywa , grubość około 3mm . Nie wiem czy była taka od zakupu czy stało się coś w trakcie ....
Od czego moglo to powstać i jakie są tego konsekwencje ? Jakieś pomysły macie ?
- artix
- Posty: 1166
- Rejestracja: wt cze 05, 2018
- Miejscowość: Inowrocław
- Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
- VROC: 38561
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie, 3mm grubości i kilkadziesiąt kilogramów naporu powietrza na szybę podczas jazdy, na owiewkę ze zwykłego akrylu czyli Plexi jak myślę. Normalna bezpieczna szyba ma min. 4-5mm grubości, wykonana jest z Lexanu, ot cała tajemnica sukcesu
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Rozwinę tylko prawdę którą napisał Artix.
SAE (Society of Automotive Engineers) i zatwierdzone przez to międzynarodowe stowarzyszenie normy (ISO) stanowią, że jest szyba motocyklowa winna mieć grubość 3/16" czyli około 4,5 mm.
Dlatego też szanujący się producenci szyb motocyklowych wykonują je z Lexan-u o takiej właśnie grubości, są droższe ale zdecydowanie bezpieczniejsze od szyb akrylowych.
Niestety materiał i jego grubość generują koszty stąd też porządne szyby motocyklowe tanie nie są.
Wracając do Twojego problemu, grubość szyby około 3 mm to zdecydowanie za mało a jeżeli jeszcze jest wykonana z „miękkiego tworzywa” co sam zaznaczyłeś, to tym bardziej będzie podatna na odkształcenia.
Szyby cieńsze lepiej pochłaniają wibracje ze względu na większą odkształcalność, stąd też może poprzedni właściciel celowo taką zamontował albo sugerował się kosztami lub też tylko sobie wiadomymi powodami.
Dywagacje czy taka była od zakupu czy odkształcenie powstało w czasie Twojej ostatniej jazdy już nie wiele pomoże.
Próba podgrzewania prawej części szyby i ponownego jej profilowania symetrycznego do części lewej prawdopodobnie skończy się tym, że z czasem część prawa ponownie się odkształci w tym miejscu ze względu na istotne zmiany w strukturze i tak już nie najlepszego materiału z którego jest wykonana. Dodatkowo na niekorzyść będą oddziaływać panujące obecnie temperatury i jazda autostradowa.
„Jakie mogą być konsekwencje ?”
Możesz ale nie musisz odczuwać wibracji na kierownicy przy większych prędkościach właśnie ze względu na większą pochłanialność wibracji przez miękki i cienki materiał z którego masz owiewkę.
Bardziej byłoby to odczuwalne przy owiewce grubszej i wykonanej z dużo twardszego materiału.
„Jakieś pomysły macie ?”
Propozycji jest kilka ale najlepiej jak sam przemyślisz sprawę.
Powodzenia
SAE (Society of Automotive Engineers) i zatwierdzone przez to międzynarodowe stowarzyszenie normy (ISO) stanowią, że jest szyba motocyklowa winna mieć grubość 3/16" czyli około 4,5 mm.
Dlatego też szanujący się producenci szyb motocyklowych wykonują je z Lexan-u o takiej właśnie grubości, są droższe ale zdecydowanie bezpieczniejsze od szyb akrylowych.
Niestety materiał i jego grubość generują koszty stąd też porządne szyby motocyklowe tanie nie są.
Wracając do Twojego problemu, grubość szyby około 3 mm to zdecydowanie za mało a jeżeli jeszcze jest wykonana z „miękkiego tworzywa” co sam zaznaczyłeś, to tym bardziej będzie podatna na odkształcenia.
Szyby cieńsze lepiej pochłaniają wibracje ze względu na większą odkształcalność, stąd też może poprzedni właściciel celowo taką zamontował albo sugerował się kosztami lub też tylko sobie wiadomymi powodami.
Dywagacje czy taka była od zakupu czy odkształcenie powstało w czasie Twojej ostatniej jazdy już nie wiele pomoże.
Próba podgrzewania prawej części szyby i ponownego jej profilowania symetrycznego do części lewej prawdopodobnie skończy się tym, że z czasem część prawa ponownie się odkształci w tym miejscu ze względu na istotne zmiany w strukturze i tak już nie najlepszego materiału z którego jest wykonana. Dodatkowo na niekorzyść będą oddziaływać panujące obecnie temperatury i jazda autostradowa.
„Jakie mogą być konsekwencje ?”
Możesz ale nie musisz odczuwać wibracji na kierownicy przy większych prędkościach właśnie ze względu na większą pochłanialność wibracji przez miękki i cienki materiał z którego masz owiewkę.
Bardziej byłoby to odczuwalne przy owiewce grubszej i wykonanej z dużo twardszego materiału.
„Jakieś pomysły macie ?”
Propozycji jest kilka ale najlepiej jak sam przemyślisz sprawę.
Powodzenia
Tex66
-
- Posty: 22
- Rejestracja: sob sie 01, 2020
- Motocykl:
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Dla pewności jutro zmierzę grubość szyby dokładnie i napiszę ile ona ma grubości .
- artix
- Posty: 1166
- Rejestracja: wt cze 05, 2018
- Miejscowość: Inowrocław
- Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
- VROC: 38561
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Powód dla którego dobre szyby wykonane są z Lexanu nie z Akrylu (Plexi)? Proszszsz... https://www.youtube.com/watch?v=HlEfJFDWXpM
-
- Posty: 22
- Rejestracja: sob sie 01, 2020
- Motocykl:
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Szyba ma grubość 3mm. Nie wiem z czego jest wykonana ale jest dość mocno elastyczna .
Wysyłam zdjęcia odkształcenia
Wysyłam zdjęcia odkształcenia
- artix
- Posty: 1166
- Rejestracja: wt cze 05, 2018
- Miejscowość: Inowrocław
- Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
- VROC: 38561
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Faktycznie sporo się odkształciła, pierwszy raz widzę taki numer . Okucia są piękne, szyba była dorabiana, to nie jest oryginał, niebieski odcień i wyraźnie widać, że nie była formowana na ciepło, tylko stelaż formuje tę owiewkę. Możesz pobawić się opalarką, fajnie żeby miała regulację temperatury, przegrzanie w jednym miejscu zmatowi i pojawi się nadpalenie. Podgrzej delikatnie (ponad 100'C) wygięty fragment, przygotuj sobie jakiś złożony w kostkę koc lub coś co można podłożyć pod rozgrzaną plexi, wypchnąć ją i zostawić do wystygnięcia.
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Temperatura w której plexi (akryl) zaczyna przybierać formę plastycznej masy to około 110-115°C, jest to tzw. temperatura mięknienia.
Podgrzewając do około 100°C zmatowisz bezpowrotnie szybę i będzie wyglądała jak wokół lampy.
Takie zmatowienie świadczy tylko o nienajlepszym gatunku materiału z którego została wykonana szyba. Wszystko wskazuje na słabiutką plexi (akryl) która zmatowiała od temperatury oddziaływującej z przedniego cylindra.
Szkoda tak ładnych oryginalnych okuć i mocowań dlatego też poszedłbym w innym kierunku niż profilowanie na gorąco, a może kontakt z „MGG Motorcycle windshield Poland”:
http://www.mgg.com.pl/
Oczywiście pociąga to za sobą koszty ale byłaby na lata i z gwarancją.
Powodzenia w trafnym wyborze dalszego działania.
Podgrzewając do około 100°C zmatowisz bezpowrotnie szybę i będzie wyglądała jak wokół lampy.
Takie zmatowienie świadczy tylko o nienajlepszym gatunku materiału z którego została wykonana szyba. Wszystko wskazuje na słabiutką plexi (akryl) która zmatowiała od temperatury oddziaływującej z przedniego cylindra.
Szkoda tak ładnych oryginalnych okuć i mocowań dlatego też poszedłbym w innym kierunku niż profilowanie na gorąco, a może kontakt z „MGG Motorcycle windshield Poland”:
http://www.mgg.com.pl/
Oczywiście pociąga to za sobą koszty ale byłaby na lata i z gwarancją.
Powodzenia w trafnym wyborze dalszego działania.
Tex66
- artix
- Posty: 1166
- Rejestracja: wt cze 05, 2018
- Miejscowość: Inowrocław
- Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
- VROC: 38561
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Tex66 wokół lampy widać podwójną plexę, jest tam chyba jakiś patencik. MGG nie bawią się w tanie materiały, pewnie dorobiliby szybę wg wzoru. Jak widać, tanio zawsze będzie drogo, tak się dzieje ze wszystkim. Ktoś to wyciął, poszlifował i spolerował krawędzie i złożył w całość. Podejrzewam, że cenowo zlecając magikowi, jest to połowa ceny porządnej szyby bez okuć, tych tu nie potrzeba, są idealne. Lexan ciężko zarysować, w razie czego ładnie się poleruje i nie zmienia kształtu pod naporem wiatru, także nie ma o czym dyskutować. Jak wygląda akryl po uderzeniu widać na filmie, nie chciałbym się z tym dziadostwem spotkać podczas wypadku.
-
- Posty: 22
- Rejestracja: sob sie 01, 2020
- Motocykl:
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Ciekawi mnie czy ta szyba od deformacji może w trakcie jazdy pęknąć sama z siebie od wiatru.
No coś będę musiał z tym zrobić . W bardzo duże koszty nie chce się pchać bo zastanawiam się nad sprzedażą tego Vulcana po sezonie ( chodzi po prostu żeby iść w coś "innego" ). Powiedzmy że do 400 PLN mogę pomyśleć. Dałoby radę coś w tej cenie zrobić ?
No coś będę musiał z tym zrobić . W bardzo duże koszty nie chce się pchać bo zastanawiam się nad sprzedażą tego Vulcana po sezonie ( chodzi po prostu żeby iść w coś "innego" ). Powiedzmy że do 400 PLN mogę pomyśleć. Dałoby radę coś w tej cenie zrobić ?
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Odkształcona szyba z tworzywa VN1600
Nie wchodząc bardzo w koszty spójrz na to:
https://allegro.pl/oferta/szyba-kawasak ... 0737348595
Bez dwóch zdań jest to oryginalna poliwęglanowa szyba do VN 1600, Jest typowo pod Twoje okucia i mocowania, zgadza się numer katalogowy na szybie 39154-0012 i pozostałe oznaczenia. Będzie też pasowała do dolnych deflektorów które jak widzę masz.
W MGG wyjdzie Cię drożej ale dorobią wszystko w myśl powiedzenie „nasz klient nasz per pan”.
Ładna szyba tylko podnosi wartość motocykla ale kupując ewentualnie nawet tą z Allegro przy ewentualnej sprzedaży na pewno nie stracisz.
https://allegro.pl/oferta/szyba-kawasak ... 0737348595
Bez dwóch zdań jest to oryginalna poliwęglanowa szyba do VN 1600, Jest typowo pod Twoje okucia i mocowania, zgadza się numer katalogowy na szybie 39154-0012 i pozostałe oznaczenia. Będzie też pasowała do dolnych deflektorów które jak widzę masz.
W MGG wyjdzie Cię drożej ale dorobią wszystko w myśl powiedzenie „nasz klient nasz per pan”.
Ładna szyba tylko podnosi wartość motocykla ale kupując ewentualnie nawet tą z Allegro przy ewentualnej sprzedaży na pewno nie stracisz.
Tex66
Kto jest online
Jest 18 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 18 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości