To tak ……………..
W Instrukcjach Serwisowych modeli Vulcanʹs na gaźniku oraz VN 1500 na wtrysku, są jedynie schematy obwodów elektrycznych świateł reflektora (Headlight Circuit), nie ma przedstawionej części instalacji dotyczącej świateł tylnych, i nie ważne na jaki rynek dany model był produkowany. Instrukcje HYNESʹa czy CLYMERʹa dla tych modeli również tego nie posiadają.
Dla modeli na wtrysku załączone są już obwody elektryczne świateł reflektora wraz ze światłami tylnymi (Headlight/Tail Light Circuit).
- Czy można i jak pozyskać kompletny obwód świateł dla modeli na gaźniku?
- Czy obwód elektryczny kompletnych świateł można przedstawić wspólnie z obwodem elektrycznym kierunkowskazów?
Oczywiście, …………. jest sposób aby mieć obwód elektryczny reflektora i świateł tylnych dla modeli dla których producent tego nie zamieścił, pod drugie, możliwe jest również dla wszystkich Vulcanʹs utworzyć połączony obwód elektryczny wszystkich świateł wraz ze światłami kierunkowskazów ale wymaga to trochę pracy/zabawy.
I tak, wystarczy wziąć schemat elektryczny całej instalacji elektrycznej (Wiring Diagram) danego modelu i „usunąć” z niego za pomocą programu do grafiki rastrowej (im lepszy program tym będzie łatwiej i szybciej) wszystko to, co nie ma nic wspólnego ze światłami i kierunkowskazami. Zasada „usuwania”/„Remove” we wszystkich tych programach jest podobna ale nie identyczna, dlatego nie można jednoznacznie opisać usuwania niechcianych obiektów właśnie ze względu na program i jego możliwości i funkcje w postaci jeszcze doinstalowanych dodatkowych wtyczek. Tak czy inaczej ostatecznie zostanie nam tylko kompletna instalacja wszystkich świateł wraz ze światłami kierunkowskazów jako jeden obwód elektryczny.
Można jeszcze na taki schemat nałożyć kolorowy oplot przewodów ale poprawione na bardziej czytelne same opisy kolorów w zupełności wystarczą. Dodatkowo robimy wszystkie nazwy podzespołów elektrycznych w języku polskim i gotowe. Będzie to nieporównywalnie bardziej czytelne i przejrzyste w części dotyczącej świateł i kierunkowskazów niż schemat elektryczny całej instalacji elektrycznej.
Można tak z każdym modelem Vulcanʹa gdzie w Instrukcji Serwisowej zamieszczony jest tylko sam schemat obwodu reflektora bez świateł tylnych (modele na gaźniku) i gdzie, już dla wszystkich modeli (tych na gaźniku i tych na wtrysku) obwód elektryczny kierunkowskazów jest zamieszczony oddzielnie.
Że się da, to tak dla przykładu dwie instalacje elektryczne obwodu świateł (reflektor, przednie i tylne światła pozycyjne, światło hamowania oraz światło tablicy rejestracyjnej) wraz z obwodem kierunkowskazów, włącznikami i przełącznikami na kierownicy dotyczącymi świateł i kierunkowskazów, kontrolką świateł drogowych i kontrolką włączonych kierunkowskazów oraz podświetleniem prędkościomierza dla VN 800 w wersji europejskiej oraz dla VN 800 na rynek USA.
Każdy z poniższych połączonych schematów świateł i kierunkowskazów wykonuje się oddzielnie, jeden z całego schematu elektrycznego (Wiring Diagram) dla VN 800 na rynek europejski i oddzielnie z całego schematu na rynek USA.
Efekt końcowy wygląda tak (poglądowo):
Obwód elektryczny świateł połączony z obwodem elektrycznym kierunkowskazów – VN 800 w wersji EU.

Obwód elektryczny świateł połączony z obwodem elektrycznym kierunkowskazów – VN 800 w wersji USA.

Tu tak dla pokazania większej przejrzystości i czytelności schematu w porównaniu do schematu całej instalacji elektrycznej.

P.S.
Nie miałem, nie mam i nie będę miał VN 800, to tylko tak dla pokazania na przykładzie tego modelu, że się da.
- Czy posiadanie czegoś takie jest niezbędne?
- Oczywiście, że nie. Może jednak pomóc i uprościć wszystkie prace związane usuwaniem usterek z niedziałającymi światłami czy też z ich przyszłościowym samodzielnym przerabianiem. Trzeba tylko chcieć coś takiego samemu sobie przygotować i poświęcić mx. 30 minut na taki schemat w dowolnej wielkości formacie.