Strona 1 z 1

Głośne silniki yamahy i instrukcja producenta:D

: czw maja 03, 2012
autor: Basin Raider
Ostatnio na necie spotkałem się z broszurką dla dealerów Yamahy z 2005 roku w której są zamieszczone instrukcje pomocne w wyjaśnieniu głośnej pracy silników Motocykli Road Star/Wild Star. Chciałbym coś takiego usłyszeć w salonie wydająć kilkadziesiąt tysiaków:)
(broszurka była tłumaczona)

Yamaha tech bulletin 2/205

Proszę użyć poniższych informacji do doradzania użytkownikom odnośnie normalnych dźwięków silnika .
Yamaha zaprojektowała Road Srar’a jako bardzo wyjątkowy motocykl, którego sercem jest ogromny silnik V-Twin. Naszym celem było zbudowanie silnika dużej pojemności z dużym momentem obrotowym w tradycji klasycznych motocykli które od dawna są częścią Amerykańskiego krajobrazu. Chcieliśmy również by miał wyjątkowo czystą, muskularną linię która będzie przyciągać do niego spojrzenia.
By tego dokonać podjęliśmy kilka inżynieryjnych decyzji. Na przykład wybraliśmy chłodzenie powietrzem by chłodnica nie zakłóciła czystej linii motocykla.
Wybraliśmy sprawdzone popychacze by dodać silnikowi właściwego stylu i rozdystrybuować masę i wysokość. Daliśmy mu również 98-102 cale pojemności – to więcej niż wiele samochodowych silników – z ciężkimi wewnętrznymi komponentami takimi jak 45 funtowy wał korbowy.

Jeśli klient zapyta o hałas dobiegający z silnika, należy mu wytłumaczyć że określone mechaniczne dźwięki są oczekiwane. Road Star wydaje naturalne dźwięki wynikające z budowy silnika. Chłodzony powietrzem silnik zaprojektowany dla Road Star’a w przeciwieństwie do jednostek chłodzonych cieczą nie jest wytłumiony.

Przypomnij klientowi że jest ot bardzo duży silnik chłodzony powietrzem. Aluminium oraz inne metalowe części rozszerzają się pod wpływem temperatury, silnik jest zaprojektowany tak by tolerował akomodację tych elementów. W efekcie klient najczęściej będzie słyszał więcej mechanicznych dźwięków kiedy silnik się rozgrzeje a olej stanie się rzadszy.

Przede wszystkim upewnij się że klient ma świadomość że silnik Road Star’a udowodnił swoją wyjątkową niezawodność i że jesteśmy przekonani że Road Star dostarczy pewności i niesłabnących osiągów przez lata. Zapewnij klienta o tym że dźwięki dochodzące z silnika nie świadczą o jego wadach.

Analiza dźwięków
Pukanie rozrządu

Normalny dźwięk
Podczas uruchamiania zimnego silnika klient może usłyszeć pukanie rozrządu.
Może to wynikać z przerwy pomiędzy popychaczem zanim hydrauliczny kasator jej nie wyeliminował. Jeśli silnik zatrzyma się w pozycji w której jeden z zaworów pozostanie otwarty, jeden z kasatorów straci ciśnienie a gdy silnik zostanie uruchomiony niewielka ilość powietrza dostanie się do kasatora. Wytworzenie właściwego ciśnienia może potrwać kilka minut.

Nienormalny dźwięk
Ciągłe pukanie, niezależnie od temperatury może być wynikiem nieszczelnego kasatora który nie jest w stanie utrzymać właściwego ciśnienia w układzie. Taki zapadnięty kasator należy wymienić.

Cykanie z okolic głowicy

Normalny dźwięk
Należy wytłumaczyć że cykanie jest wynikiem zastosowania chłodzenia powietrzem i pochodzi od „młoteczka zaworowego”, wyjaśnij że ten dźwięk może narastać wraz z temperaturą silnika co wynika z rozrzedzenia oleju

Nienormalny dźwięk
Ciągły silny dźwięk cykania niezależny od temperatury może być wywołany niewłaściwą regulacją zaworów. Wyjaśnij klientowi że ten silnik wyposażony jest w 2 zawory wydechowe i 2 zawory ssące w każdej z głowic. Pojedyncza dźwignia otwiera i zamyka oba zawory w tym samym czasie, jedna strona tej dźwigni jest regulowana ręcznie a druga poprzez hydrauliczny kasator

Pukanie w okolicy wału korbowego
Normalny dźwięk
Kiedy gorący silnik pracuje na wolnych obrotach klient może usłyszeć co niektórzy opisują jako pukanie dochodzące z okolicy wału korbowego, głównie z prawej strony.
Dźwięk ten jest słyszalny kiedy obroty spadną poniżej 900rpm i jest to normalny dźwięk tego silnika.
Wytłumacz że silnik Road Star’a jest zaprojektowany by dawał bardzo mocny moment obrotowy przy niskich obrotach.
Ze względu na tak niskie obroty alternator musi wykonywać 2 razy więcej obrotów niż wał korbowy by zapewnić odpowiednie zaopatrzenia systemu w prąd.
Kiedy silnik osiągnie wysoką temperaturę aluminium zmieni swoją objętość a olej stanie się rzadszy alternator zacznie hałasować.
Jest to również zależnie od gęstości używanego leju.
Jeśli obroty spadną poniżej 500 RPM hałas może stać się jeszcze głośniejszy.
Należy zapewnić klienta że dźwięki te nie świadczą o wadach silnika i nie mają wpływu na jego zużycie.
Jeśli klient będzie zaniepokojony tymi dźwiękami. I będą one niezależnie od temperatury silnika [...] Mogą wynikać z uszkodzenia „powierzchni wału”
Przypomnij mu że takie uszkodzenia bardzo szybko postępują i jeśli dźwięk nie narasta gwałtownie a nawet czasem wykazuje tendencję do znikania to nie jest to uszkodzenie

: śr maja 09, 2012
autor: Trufel
hmmm dość ciekawe

: czw maja 10, 2012
autor: Sławek
:scrach: