Brak prądu
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Brak prądu
Witam serdecznie, posiadam vn750 z 86 roku, generalny remont zrobiony , palił od strzała, po zmianie akumulatora brak zapłonu. Zauważyłem że nie zapalają się światła przy przekręceniu kluczyka. Wszystkie bezpieczniki zmienione na nowe, rozrusznik kreci ale nic z tego tak jakby prąd nie dochodził. Sprawdzałem na świecach i tutaj .... Prądu brak. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam serdecznie Andrzej
Re: Brak prądu
Czy przy wymianie akumulatora nie schował ci się jakiś kabelek? Często na klemie jest po kilka kabelków i czasami przy wymianie akumulatora mógł któryś uciec w głąb maszyny lub został przygnieciony nowym akumulatorem.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Witam. Właśnie że nie, wszystko podłączyłem jak wcześniej i nic
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Brak prądu
Motocykl który masz, ma 36 lat i tyle samo instalacja elektryczna.
Czy po tzw. „generalnym remoncie” motocykl był uruchamiany jeszcze na starym akumulatorze?
Czy dotykana/rozkręcana/odkręcana była stacyjka (Ignition Switch) i co w ramach „generalnego remontu” było rozpinane jeżeli oczywiście coś było rozłączane gdy mówimy o instalacji elektrycznej?
Są dwie główne przyczyny braku iskry i jednocześnie nie zapalania się świateł reflektora po przekręceniu kluczyka w VN 750, można wtedy kręcić rozrusznikiem do całkowitego rozładowania akumulatora i tak silnik się nie uruchomi.
Czy po tzw. „generalnym remoncie” motocykl był uruchamiany jeszcze na starym akumulatorze?
Czy dotykana/rozkręcana/odkręcana była stacyjka (Ignition Switch) i co w ramach „generalnego remontu” było rozpinane jeżeli oczywiście coś było rozłączane gdy mówimy o instalacji elektrycznej?
Są dwie główne przyczyny braku iskry i jednocześnie nie zapalania się świateł reflektora po przekręceniu kluczyka w VN 750, można wtedy kręcić rozrusznikiem do całkowitego rozładowania akumulatora i tak silnik się nie uruchomi.
Tex66
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Instalacja jest nowa, co prawda do modelu twin Europa ale cały czas było Ok... Czyli jeszcze stacyjka mi została do skontrolowania...
W każdym bądź razie bardzo dziękuję ci jak zawsze za wszelką pomoc
W każdym bądź razie bardzo dziękuję ci jak zawsze za wszelką pomoc
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Czy oprócz bezpieczników jest coś jeszcze co mogło się spalić że nie ma prądu do świateł?
Stacyjka jest ok wszystkie wtyczki podłączone i dalej nie dostaje prądu pomocy
Stacyjka jest ok wszystkie wtyczki podłączone i dalej nie dostaje prądu pomocy
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Brak prądu
Mogło się coś spalić, i jest to w stacyjce wewnątrz ale najpierw odpowiedź na dwa pytania.
Pytanie 1. - Czy stacyjka jest oryginalna do Kawasaki VN 750?
Pytanie 2. - Czy rozkręcałeś stacyjkę żeby ją sprawdzić w środku?
To że wszystkie przewody są przez złączkę (konektor) podpięte do stacyjki to nie wszystko, cała istota stacyjki jest w środku!
Tego co jest w środku stacyjki nie znajdziesz na żadnym schemacie, rozkręć i zajrzyj i napisz co zobaczyłeś.
Odpowiedz na pytanie 1 i 2 (bardzo ważne) ale najpierw przeczytaj to co poniżej napisałem.
Nie może być tak, że demontuje się stary akumulator na którym silnik się uruchamia, za chwilę zakłada się nowy akumulator i nie ma zapłonu a rozrusznik kręci. Więc nie może to być wina nowego akumulatora.
Możesz mieć nawet prąd (+) na uzwojeniu pierwotnym cewek zapłonowych ale jak nie będzie masy
(-), to nie będzie wysokiego napięcia na uzwojeniu wtórnym i iskry na świecach też nie będzie.
Coś takiego oznacza przypadkową usterkę w instalacji spowodowaną na przewodach lub samym przełączniku stopki bocznej bądź odpadnięciem/spaleniem pewnego elementu w stacyjce o którym napisałem wyżej, o ile jest to oryginalna stacyjka do VN 750/VN 750 Twin.
Tu wycinek z całej instalacji elektrycznej VN 750, sprawdź napięcie na wyjściu ze stacyjki (Ignition Switch) na żółtym przewodzie „Y” i na żółto-czerwonym „Y/R”, czy jest tam napięcie 12V czy napięcie około 6V po przekręceniu kluczyka w pozycję „zapłon”.
Drugi przypadek, jeżeli będzie otwarty obwód przełącznika stopki bocznej – silnik się nie uruchomi.
Inaczej mówiąc, jeżeli będzie uszkodzony sam przełącznik lub będzie przerwa w obwodzie przełącznika stopki bocznej nawet przy złożonej stopce bocznej, IC Zapłonnik dostaje błędny sygnał i będzie „masował” cewki – brak masy na te cewki i iskry na świecach nie będzie.
W obu tych przypadkach rozrusznik będzie kręcił aż do rozładowania akumulatora a silnik się nie uruchomi.
Wszystko ładnie widać na „Schemacie elektrycznym obwodu zapłonowego VN 750” w Instrukcji Serwisowej tegoż modelu na str. 267.
Co do nie zapalania się świateł po przekręceniu kluczyka, przeczytaj zapis z Instrukcji Serwisowej VN 750 ze str. 285 (dla ułatwienia od razu w języku polskim). Modele VN 750 Twin (rynek europejski) tego systemu nie miały, wiec niezapalającymi się światłami po przekręceniu kluczyka się nie przejmuj, z czasem się przyzwyczaisz skoro masz teraz europejską instalację elektryczną.
„System świateł rezerwowych/modele amerykańskie i kanadyjskie.
Jeśli przepali się światło drogowe lub mijania, system świateł rezerwowych (Reserve Lighting Device) automatycznie przełącza się na pozostały żarnik i zapala białą lampkę kontrolną awarii reflektora, sygnalizując konieczność wymiany żarówki reflektora. Jeśli włókno światła drogowego przepali się, światła mijania zostaną automatycznie włączone; jeśli światła mijania przepalą się, światła drogowe zostaną włączone, ale słabiej niż normalnie!
Modele amerykańskie i kanadyjskie posiadają przekaźnik w obwodzie reflektorów, tzw. system świateł rezerwowych (Reserve Lighting Device). W tych modelach reflektor nie włącza się po pierwszym włączeniu zapłonu, ale włącza się po naciśnięciu przycisku rozrusznika i uruchomieniu silnika i pozostaje włączony do momentu wyłączenia zapłonu. Ale reflektor gaśnie za każdym razem, gdy przycisk rozrusznika zostanie wciśnięty w celu ponownego uruchomienia silnika po zgaśnięciu silnika.
*Jeśli wszystkie przewody i komponenty inne niż rezerwowe urządzenie oświetleniowe są sprawne, oznacza to, że urządzenie jest uszkodzone”.
Czyli, za pierwszym razem po wymianie/odłączeniu i ponownym podłączaniu akumulatora w VN 750 światła nie zapalą się po przekręceniu kluczyka w pozycję „zapłon”, najpierw musi uruchomić się silnik i dopiero zaświecą się światła. Po wyłączeniu i każdym kolejnym przekręceniu kluczyka do pozycji „zapłon” a jeszcze przed wciśnięciem przycisku rozrusznika światła będą się zapalały, jeżeli oczywiście przekaźnik/system świateł rezerwowych (Reserve Lighting Device) jest sprawny.
Pytanie 1. - Czy stacyjka jest oryginalna do Kawasaki VN 750?
Pytanie 2. - Czy rozkręcałeś stacyjkę żeby ją sprawdzić w środku?
To że wszystkie przewody są przez złączkę (konektor) podpięte do stacyjki to nie wszystko, cała istota stacyjki jest w środku!
Tego co jest w środku stacyjki nie znajdziesz na żadnym schemacie, rozkręć i zajrzyj i napisz co zobaczyłeś.
Odpowiedz na pytanie 1 i 2 (bardzo ważne) ale najpierw przeczytaj to co poniżej napisałem.
Nie może być tak, że demontuje się stary akumulator na którym silnik się uruchamia, za chwilę zakłada się nowy akumulator i nie ma zapłonu a rozrusznik kręci. Więc nie może to być wina nowego akumulatora.
Możesz mieć nawet prąd (+) na uzwojeniu pierwotnym cewek zapłonowych ale jak nie będzie masy
(-), to nie będzie wysokiego napięcia na uzwojeniu wtórnym i iskry na świecach też nie będzie.
Coś takiego oznacza przypadkową usterkę w instalacji spowodowaną na przewodach lub samym przełączniku stopki bocznej bądź odpadnięciem/spaleniem pewnego elementu w stacyjce o którym napisałem wyżej, o ile jest to oryginalna stacyjka do VN 750/VN 750 Twin.
Tu wycinek z całej instalacji elektrycznej VN 750, sprawdź napięcie na wyjściu ze stacyjki (Ignition Switch) na żółtym przewodzie „Y” i na żółto-czerwonym „Y/R”, czy jest tam napięcie 12V czy napięcie około 6V po przekręceniu kluczyka w pozycję „zapłon”.
Drugi przypadek, jeżeli będzie otwarty obwód przełącznika stopki bocznej – silnik się nie uruchomi.
Inaczej mówiąc, jeżeli będzie uszkodzony sam przełącznik lub będzie przerwa w obwodzie przełącznika stopki bocznej nawet przy złożonej stopce bocznej, IC Zapłonnik dostaje błędny sygnał i będzie „masował” cewki – brak masy na te cewki i iskry na świecach nie będzie.
W obu tych przypadkach rozrusznik będzie kręcił aż do rozładowania akumulatora a silnik się nie uruchomi.
Wszystko ładnie widać na „Schemacie elektrycznym obwodu zapłonowego VN 750” w Instrukcji Serwisowej tegoż modelu na str. 267.
Co do nie zapalania się świateł po przekręceniu kluczyka, przeczytaj zapis z Instrukcji Serwisowej VN 750 ze str. 285 (dla ułatwienia od razu w języku polskim). Modele VN 750 Twin (rynek europejski) tego systemu nie miały, wiec niezapalającymi się światłami po przekręceniu kluczyka się nie przejmuj, z czasem się przyzwyczaisz skoro masz teraz europejską instalację elektryczną.
„System świateł rezerwowych/modele amerykańskie i kanadyjskie.
Jeśli przepali się światło drogowe lub mijania, system świateł rezerwowych (Reserve Lighting Device) automatycznie przełącza się na pozostały żarnik i zapala białą lampkę kontrolną awarii reflektora, sygnalizując konieczność wymiany żarówki reflektora. Jeśli włókno światła drogowego przepali się, światła mijania zostaną automatycznie włączone; jeśli światła mijania przepalą się, światła drogowe zostaną włączone, ale słabiej niż normalnie!
Modele amerykańskie i kanadyjskie posiadają przekaźnik w obwodzie reflektorów, tzw. system świateł rezerwowych (Reserve Lighting Device). W tych modelach reflektor nie włącza się po pierwszym włączeniu zapłonu, ale włącza się po naciśnięciu przycisku rozrusznika i uruchomieniu silnika i pozostaje włączony do momentu wyłączenia zapłonu. Ale reflektor gaśnie za każdym razem, gdy przycisk rozrusznika zostanie wciśnięty w celu ponownego uruchomienia silnika po zgaśnięciu silnika.
*Jeśli wszystkie przewody i komponenty inne niż rezerwowe urządzenie oświetleniowe są sprawne, oznacza to, że urządzenie jest uszkodzone”.
Czyli, za pierwszym razem po wymianie/odłączeniu i ponownym podłączaniu akumulatora w VN 750 światła nie zapalą się po przekręceniu kluczyka w pozycję „zapłon”, najpierw musi uruchomić się silnik i dopiero zaświecą się światła. Po wyłączeniu i każdym kolejnym przekręceniu kluczyka do pozycji „zapłon” a jeszcze przed wciśnięciem przycisku rozrusznika światła będą się zapalały, jeżeli oczywiście przekaźnik/system świateł rezerwowych (Reserve Lighting Device) jest sprawny.
Tex66
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Witam ponownie.
A więc stacyjka jest oryginalna i nie była rozkręcana.
Jutro ja ją rozkręce i ponownie będę szukał przyczyny.
Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
A więc stacyjka jest oryginalna i nie była rozkręcana.
Jutro ja ją rozkręce i ponownie będę szukał przyczyny.
Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Na kablach żółtym i żółto czerwonym brak prądu
Engine stop
Engine stop
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Brak prądu
To już wszystko wiadomo.
Sprawdź czy na białym przewodzie „W” jest prąd (+).
Jeżeli w stacyjce nie ma napięcia na tym białym przewodzie „W”, oznacza to przerwę pomiędzy akumulatorem a stacyjką a jest to tylko jeden pojedynczy przewód więc przerwę będzie łatwo znaleźć.
Jeżeli nie ma prądu na białym przewodzie w stacyjce to po przekręceniu kluczyka w położenie ON/Ignition/Zapłon nie będzie prądu na żółtym przewodzie i dalej na żółto-czerwonym. Oznacza to że nie będzie prądu na wyłączniku silnika oraz nie będzie prądu na cewkach zapłonowych i nie pójdzie sygnał prądowy na IC Zapłonnik (na pin 1 oraz 3) a takowy musi pójść.
Dalej, jeżeli nie ma prądu na białym przewodzie w stacyjce nie ma żadnych świateł i nie będzie.
Zdejmując przewód plusowy z klemy akumulatora podczas jego wymiany na nowy, coś gdzieś było szarpnięte i nastąpiła przerwa. Najprawdopodobniej przy konektorze który jest dokręcany do (+) klemy akumulatora, jego połączenie z przewodem jest zaizolowane i przerwy nie widać.
Jeżeli jednak na białym przewodzie „W” w stacyjce jest prąd, a po przekręceniu kluczyka nie ma prądu na żółtym i dalej na żółto-czerwonym oznacza brak styku w stacyjce w pozycji ON/Ignition/Zapłon.
Kwestia wielkości napięcia na żółtym i dalej na żółto-czerwonym po przekręceniu kluczyka to inna bajka.
Jak najdziesz prąd na białym i żółtym w stacyjce to silnik się uruchomi.
P.S.
Powinieneś dać sobie radę bez szczegółowej grafiki stacyjki i obwodu elektrycznego rozrusznika.
Sprawdź czy na białym przewodzie „W” jest prąd (+).
Jeżeli w stacyjce nie ma napięcia na tym białym przewodzie „W”, oznacza to przerwę pomiędzy akumulatorem a stacyjką a jest to tylko jeden pojedynczy przewód więc przerwę będzie łatwo znaleźć.
Jeżeli nie ma prądu na białym przewodzie w stacyjce to po przekręceniu kluczyka w położenie ON/Ignition/Zapłon nie będzie prądu na żółtym przewodzie i dalej na żółto-czerwonym. Oznacza to że nie będzie prądu na wyłączniku silnika oraz nie będzie prądu na cewkach zapłonowych i nie pójdzie sygnał prądowy na IC Zapłonnik (na pin 1 oraz 3) a takowy musi pójść.
Dalej, jeżeli nie ma prądu na białym przewodzie w stacyjce nie ma żadnych świateł i nie będzie.
Zdejmując przewód plusowy z klemy akumulatora podczas jego wymiany na nowy, coś gdzieś było szarpnięte i nastąpiła przerwa. Najprawdopodobniej przy konektorze który jest dokręcany do (+) klemy akumulatora, jego połączenie z przewodem jest zaizolowane i przerwy nie widać.
Jeżeli jednak na białym przewodzie „W” w stacyjce jest prąd, a po przekręceniu kluczyka nie ma prądu na żółtym i dalej na żółto-czerwonym oznacza brak styku w stacyjce w pozycji ON/Ignition/Zapłon.
Kwestia wielkości napięcia na żółtym i dalej na żółto-czerwonym po przekręceniu kluczyka to inna bajka.
Jak najdziesz prąd na białym i żółtym w stacyjce to silnik się uruchomi.
P.S.
Powinieneś dać sobie radę bez szczegółowej grafiki stacyjki i obwodu elektrycznego rozrusznika.
Tex66
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc.
Jutro nie ale we wtorek działam dalej.
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
Jutro nie ale we wtorek działam dalej.
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
TEX66 Mam nadzieję że w czerwcu będziemy mogli poznać się osobiście na zlocie vulcaneria 2023.
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Brak prądu
Osobiście nie wybieram się na zlot Vulcaneria 2023 ale na pomoc merytoryczną online Ty akurat zawsze możesz liczyć.
Jak będziesz miał prąd w stacyjce (biały przewód „W” – musi na nim być prąd i napięcie 12V) a stacyjka będzie sprawna, to na żółtym po przekręceniu kluczyka też będziesz miał prąd i uruchomisz silnik.
Jak już Ci się to uda uruchomić VN-a, to się pochwal.
Powodzenia i Pozdrawiam
Jak będziesz miał prąd w stacyjce (biały przewód „W” – musi na nim być prąd i napięcie 12V) a stacyjka będzie sprawna, to na żółtym po przekręceniu kluczyka też będziesz miał prąd i uruchomisz silnik.
Jak już Ci się to uda uruchomić VN-a, to się pochwal.
Powodzenia i Pozdrawiam
Tex66
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
Bardzo ci dziękuję za wszelką pomoc i szkoda że cię tam nie będzie, wybieramy się większą grupą z VROC ITALIA.
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
Pozdrawiam serdecznie Andrzej
-
- Posty: 10
- Rejestracja: czw mar 09, 2023
- Motocykl: VN750
Re: Brak prądu
TEX66 Działa... Okazało się że po bakiem jedna wtyczka koloru czerwonego była lekko luźna, wydaje mi się że cała instalacja była tak napięta że podczas wymiany akumulatora i mocnym skrętem kierownicy lekko się odłączyła, najważniejsze jest to że jeździ.
Mam jeszcze tylko jedne pytanie, podczas jazdy po jakiś 2/3km temperatura wskakuje na czerwony.ale jak odkręciłem korek wlewu płynu chłodzącego to woda była ciepła lecz nie gorąca i co dziwne że podczas jazdy wchodzi na czerwono ale jak zatrzymań się na poboczu to kreska spada na połowę. Nie wiem czy to nie jest problem ze wskaźnikiem temperatury bo wentylator się włącza i działa bez żadnych problemów. Tak więc.... Nie wiem czy jeździć i nie zwracając uwagi na wskaźnik? Co myślisz? Pozdrawiam serdecznie Andrzej
Mam jeszcze tylko jedne pytanie, podczas jazdy po jakiś 2/3km temperatura wskakuje na czerwony.ale jak odkręciłem korek wlewu płynu chłodzącego to woda była ciepła lecz nie gorąca i co dziwne że podczas jazdy wchodzi na czerwono ale jak zatrzymań się na poboczu to kreska spada na połowę. Nie wiem czy to nie jest problem ze wskaźnikiem temperatury bo wentylator się włącza i działa bez żadnych problemów. Tak więc.... Nie wiem czy jeździć i nie zwracając uwagi na wskaźnik? Co myślisz? Pozdrawiam serdecznie Andrzej
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Brak prądu
Ze stacyjki żółty „Y” dochodzi do pierwszego konektora, następnie to już żółto-czerwony
„Y-R” do wyłącznika silnika.
Ale od wyłącznika silnika do przycisku rozrusznika i jednocześnie na cewki idzie właśnie czerwony „R”.
Jest tam jedna jedyna złączka i jak widać z wyłącznika silnika nie miałeś podawanego prądu na uzwojenie pierwotne cewek, więc prądu nie było również na uzwojeniu wtórnym i tym samym nie było iskry a na przycisku rozrusznika mogłeś mieć prąd i rozrusznik mógł kręcić. Sama wymiana akumulatora na nowy nie mogła się przyczynić do braku iskry, pisałem że coś musiało być nadmiernie szarpnięte.
Najważniejsze że się udało się znaleźć powód usterki.
Osobiście nie lekceważyłbym takiej sytuacji ze wskazywaniem temperatury. Przyzwyczaisz się do takiego stanu wskazywania a co w sytuacji kiedy rzeczywiście silnik będzie się nadmiernie grzał bo np. pompa wody ulegnie uszkodzeniu?
Wskaźnik temperatury wody otrzymuje sygnał z czujnika temperatury wody który jest przy termostacie.
Najlepiej sprawdzić sam czujnik temperatury wody i przy okazji termostat, sprawdzenie tych elementów jest proste.
Żeby było łatwiej coś z Instrukcji Serwisowej VN 750.
„Y-R” do wyłącznika silnika.
Ale od wyłącznika silnika do przycisku rozrusznika i jednocześnie na cewki idzie właśnie czerwony „R”.
Jest tam jedna jedyna złączka i jak widać z wyłącznika silnika nie miałeś podawanego prądu na uzwojenie pierwotne cewek, więc prądu nie było również na uzwojeniu wtórnym i tym samym nie było iskry a na przycisku rozrusznika mogłeś mieć prąd i rozrusznik mógł kręcić. Sama wymiana akumulatora na nowy nie mogła się przyczynić do braku iskry, pisałem że coś musiało być nadmiernie szarpnięte.
Najważniejsze że się udało się znaleźć powód usterki.
Osobiście nie lekceważyłbym takiej sytuacji ze wskazywaniem temperatury. Przyzwyczaisz się do takiego stanu wskazywania a co w sytuacji kiedy rzeczywiście silnik będzie się nadmiernie grzał bo np. pompa wody ulegnie uszkodzeniu?
Wskaźnik temperatury wody otrzymuje sygnał z czujnika temperatury wody który jest przy termostacie.
Najlepiej sprawdzić sam czujnik temperatury wody i przy okazji termostat, sprawdzenie tych elementów jest proste.
Żeby było łatwiej coś z Instrukcji Serwisowej VN 750.
Tex66
Kto jest online
Jest 6 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 6 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości