- Takie pomocne rady z
Facebook-a Kawasaki VN 800 jak ta poniżej to sobie odpuść:
„
Jeździć można (moim zdaniem) ale raczej samemu mu się nie poprawi a będzie gorzej, cokolwiek powoduje te problemy. Pytanie kiedy sam stwierdzisz że to już dalej nie jest akceptowalne”.
Konkluzja z cytatu: „
Jeździć można ……….. a będzie gorzej”.
Tu podobny przykład radosnej twórczości tego samego autora z Facebook-a:
„
Z zaworami różnie może być, jeżeli dawno nie były sprawdzane i luzy wyszły poza normę, to są historie nt. VN800 o spotkaniach tłoka z zaworkiem co nie kończyło się pomyślnie dla silnika”.
Ten fachowiec z Facebook-a nie ma zielonego pojęcia o czym pisze.
Zbyt duże czy zbyt małe luzy zaworowe ogólnie skutkują:
- przepalaniem grzybka zaworu;
- pęknięciem zmęczeniowym w obszarze mocowania zacisku zaworu;
- przegrzaniem i nadpaleniem kanału zaworu;
- wygięciem zmęczeniowym trzonka zaworu;
- zniszczeniem prowadnicy zaworu i w końcu złamaniem końca trzonka zaworu;
- pęknięciem zmęczeniowym na przejściu grzybka w trzonek zaworu.
Konsekwencje uszkodzenia zaworów na pracę silnika to już inna kwestia.
Natomiast:
Powodem spotkania tłoka z zaworami to „
bałagan” w rozrządzie a nie większe czy mniejsze luzy zaworowe.
„
A grzebanie przy vulcanie to sama przyjemność”,
niech sobie grzebie przy swoim, a to co napisał to to, że jedynie potrafi naprawić kranik i wyczyścić gaźnik i następnie go wyregulować oraz że jest po regulacji zaworów (niekoniecznie sam to zrobił).
Jeżeli wibracje są odczuwalne od samego silnika jak sam napisałeś: „
niemal na pewno silnik. Przy określonych obrotach...”, to temat poważny i w dalszej konsekwencji może to grozić jego zatarciem (ostateczność).
Jeszcze jedno co napisałeś: „
I jest to coraz bardziej odczuwalne...” – czyli co?
- zjawisko (wibracja) – nasila się od pewnego czasu!
Zastanów się tylko i sam sobie odpowiedz co powinieneś zrobić przy takich objawach:
- wibracje są, ale nasilają się w czasie płynnej jazdy przy większych prędkościach;
- wibracje są odczuwalne, ale zdecydowanie nasilają się bardziej podczas przyśpieszania bez względu na przełożenie.
Więc póki co, odpuść sobie jazdę do czasu zlokalizowania usterki i jej usunięcia.
Najgorsze co mogłoby być a skutkuje właśnie
nasilającymi się wibracjami przy wzroście obrotów to:
- łożyska wału korbowego;
- panewki;
- przycinający się jeden z tłoków w cylindrze;
Jest to najczarniejszy scenariusz, ale możliwy.
Masz motocykl, który ma 25 lat, zajrzyj do tych elementów, bo później to już silnik do remontu kapitalnego lub wymiany.
Powodzenia
P.S.
„
Słabo pali jak jest ciepły” – temat prosty - wielokrotnie opisywany na Forum (przyczyna - między innymi luzy zaworowe).