Strona 1 z 2

Pytanie o wymiane oleju + kraniki VN 800 classic + filtr o.

: wt maja 07, 2013
autor: Majkel
Witam, zakupiliśmy z ojcem kawasaki vulcan 800, wypadałoby zmienić olej, jakieś poradniczki są tutaj może na forum? Używałem szukajki, ale z marnym skutkiem.
Na coś specjalnego uważać? Jakieś myki?
Z tego co wyczytałem wlewa się jakiegoś oleju 2,9 litra, płyn o długiej nazwie, gdzie to kupić?
Za wskazówki wszelkiej maści będę wdzięczny.
Druga sprawa to kranik, jest tam PRI, RES i ON, czytałem o tym dużo dzisiaj i zdania są podzielone, moje pytanie na czym jeździć, na czym garażować, na czym rozgrzewać?
Jestem zielony w te klocki.
Trzecia sprawa, czy przy wymianie oleju trzeba wymieniać filtr olejowy? Wiem, że się go wykręca, trzeba kupić to nowe, czy tylko wyczyścić i nalać oleju?
Pozdrawiam i liczę, że posypią się liczne odpowiedzi, tak jak w ostatnim moim temacie. Chcę po prostu zasięgnąć opinii doświadczonych motórzystów.

: wt maja 07, 2013
autor: Mayones
Jak dopiero co kupiłeś :pedzi: to filtr oleju też wymień, koszty niewielkie.
Kranik na ON w trasie w garażu na parkingu, rozgrzewanie itp
RES j.w. jak masz za mało paliwa :ok:
PRI - ja na tym spuszczam paliwo jak trzeba zdjąć zbiornik.
"Myki" przy wymianie oleju - nie wlać za dużo, 2,9l wchodzi przy wymianie filtra, ale zawsze coś oleju zostaje w zakamarkach silnika, ja wlewam nieco mniej tak żeby było kilka mm pod kreską, po przejechaniu 100 czy 200 km jeżeli potrzeba dolewam, oczywiście spuszczanie oleju po zagrzaniu silnika.
Tu masz filmik http://www.vulcaneria.pl/viewtopic.php? ... oleju+film

PS moje doświadczenie z VN 800 to dokładnie rok i 2 dni :D
Powodzenia :ok:

: wt maja 07, 2013
autor: Shepherd
Kolego Jesteś nowy na forum to i opcja szukaj na początku nie jest łatwa,
Miałem napisać szukaj dokładnie to znajdziesz, ale (jak ty komuś tak ktoś tobie) wiec ci pomoge w miarę możliwości,

Kranik

RES - rezerwa
PRI - pozycja do spuszczania paliwa
ON - to ON przed przełączeniem na RES

Tu masz wszystko na temat wymiany oleju w VN 800 - kliknij

Filtr oleju trzeba wymienić przy wymianie oleju. Olej i filtr powinieneś dostać w każdym dobrym sklepie motoryzacyjnym,

Tu trochę info o motocyklu - kliknij

Wyślij adres e-mail to prześle ci manual'a i serwisówkę

: wt maja 07, 2013
autor: Pantani
Mayones pisze: "Myki" przy wymianie oleju - nie wlać za dużo, 2,9l wchodzi przy wymianie filtra, ale zawsze coś oleju zostaje w zakamarkach silnika, ja wlewam nieco mniej tak żeby było kilka mm pod kreską, po przejechaniu 100 czy 200 km jeżeli potrzeba dolewam
Do pierwszej wymiany kupiłem 3 litry oleju+filtr i po wlaniu było na pól okienka. Trochę mało, (zbyt dokładnie spuściłem stary olej :) ), teraz kupuje 4 litrowe bańki i niecały litr mi zostaje na straty. Na moje oko do wymiany potrzeba 3l +/- 100ml :ok:

: wt maja 07, 2013
autor: Shepherd
Pantani pisze:Na moje oko do wymiany potrzeba 3l +/- 100m
I mi się tak wydaje,
Zawsze lepiej kupić 4 L i mieć coś w zapasie, niż bidować.

: wt maja 07, 2013
autor: Piterson
hmm a mnie przy wymianie tegorocznej, razem z filtrem wlazło niemalże cztery litry przy czym oczko przymrużyło się niemalże całe, jakże to.. :scrach: mierzone za pomocą brata leżącego a patrzącego w czasie mnie siedzącego a trzymającego :D

: wt maja 07, 2013
autor: Shepherd
Piterson pisze:hmm a mnie przy wymianie tegorocznej, razem z filtrem wlazło niemalże cztery litry przy czym oczko przymrużyło się niemalże całe, jakże to.. :scrach: mierzone za pomocą brata leżącego a patrzącego w czasie mnie siedzącego a trzymającego :D
chyba z szybko lałeś, (przy końcówce tj od 2.5 l to powolutku a nawet z częstymi przerwami ) i pamiętaj że moto w pionie a nie na stopce, pion z podnośnika a pion kogoś trzymającego moto to dwa różne piony,

: śr maja 08, 2013
autor: Góral
4 l to stanowczo za dużo, ja wlałem 2,8 i jest OK
1. olej musi "spłynąć" to może chwilę potrwać
2. ustawienie "na oko" motocykla w pionie nie jest proste, a odchyłka kilku stopni - prawie niezauważalna dość poważnie przekłamuje

: śr maja 08, 2013
autor: Piterson
nie było to całe 4l raczej ok 3,5 tak myślę. Pion starałem się utrzymać poziomicą, faktycznie odchylenie o kilka cm skutkuje zmianami w oczku. W każdym razie zrobiłem od tego czasu już ok 1k km, póki co nie zauważyłem by gdziekolwiek cokolwiek kapało / brudziło. Z dwojga złego sobie myślę, lepiej więcej niż mniej, a może..? :hammer:

: śr maja 08, 2013
autor: Mayones
Na nalepce na bocznym karterze jest podana ilość oleju - do całkowicie suchego silnika wchodzi 3,2 l
2,7 bez wymiany filtra, 2,9 z wymianą filtra, ja zalałem te 3,2 bo olej u mnie sobie splywał 2-3 dni( więc myślę silnik suchy) i wlewając 3,2 było za dużo, prawie szklankę spuściłem oleju żeby poziom oleju w okienku znalazł się jakieś 3-4 mm pod MAX.
Z tego co ja kojarzę to za dużo oleju to również nie dobrze. Poza tym jeżeli masz poziom oleju poniżej kreski to widzisz czy Ci ubywa czy nie, jak masz całe okienko zalane to lipa.
Na filmiku gość sprawdzał poziom oleju z poziomicą i uchylanym lusterkiem :D ciekawy manewr.

: śr maja 08, 2013
autor: Radio
Mayones pisze:Na filmiku gość sprawdzał poziom oleju z poziomicą i uchylanym lusterkiem :D ciekawy manewr.
Tak to jest jak nie ma się podnośnika a olej wymienia samemu, zawsze to bezpieczniej niż klęczenie obok motonga, zerkanie w okienko zarazem łapanie pionu trzymając Vulcana jedną ręką za kierę :)

Ps.gościu chyba łapał pion a nie poziom,co ?? :)

: śr maja 08, 2013
autor: Mayones
Radio pisze:
Mayones pisze:Na filmiku gość sprawdzał poziom oleju z poziomicą i uchylanym lusterkiem :D ciekawy manewr.
Tak to jest jak nie ma się podnośnika a olej wymienia samemu, zawsze to bezpieczniej niż klęczenie obok motonga, zerkanie w okienko zarazem łapanie pionu trzymając Vulcana jedną ręką za kierę :)

Ps.gościu chyba łapał pion a nie poziom,co ?? :)
Ja tam nie wiem co łapał, ale na pewno sprawdzał POZIOM OLEJU :ok:

: śr maja 08, 2013
autor: Radio
Mayones pisze: Ja tam nie wiem co łapał, ale na pewno sprawdzał POZIOM OLEJU :ok:

Nooooo....:ok: :ok: :ok:

: śr maja 08, 2013
autor: Shepherd
Radio pisze:
Mayones pisze: Ja tam nie wiem co łapał, ale na pewno sprawdzał POZIOM OLEJU :ok:

Nooooo....:ok: :ok: :ok:
No jasne że pion, :)

Piterson,

Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wysoki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego objętość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w katalizatorze, powodując jego częściową dezaktywację. Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga poziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo, a rozcieńczony olej może być przyczyną "zatarcia". Wzrost poziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych "tanich" paliw. Następstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

miej to na uwadze,

: śr maja 08, 2013
autor: Piterson
Dzięki, fachowe naświetlenie sprawy :)

: śr maja 08, 2013
autor: Majkel
Super, dzięki za odpowiedzi! Jak zwykle nie zawiodłem się na tym forum!

: śr maja 08, 2013
autor: Robson
Witaj.

W zasadzie to z Bytomia masz rzut beretem do naszej stajni, gdzie Sławek może dokonać całości przeglądu 800setki (właśnie to robił z moją). Poza ww. warto przepatrzeć napęd (zębatki i kete), układ chłodzenia (czy nie stary płyn), ładowanie akum..., główke ramy, łożyska kół, linki - tyle pamiętam, a sa to dość ważne rzeczy.
Chcesz namiary to pisz na PW do mnie, to podam. :ok:

: śr maja 08, 2013
autor: Majkel
A jeszcze takie pytanie, czy jak się wymienia filtr oleju to trzeba do tego nowego nalewać jakiegoś oleju specjalnego, tego którym zalewamy silnik, czy to się samo zalewa?
Wystarczy tylko wkręcić nowy filtr?

: śr maja 08, 2013
autor: Góral
Jeżeli jest taka możliwość to warto filtr zalać olejem - tym samym co do silnika, i tak się wymiesza :D , chodzi tylko o to, że przez chwilę po odpaleniu jest gorsze smarowanie "poprzez dziurę powietrzną w układzie". Udaje się to tylko przy filtrach umieszczonych pionowo - raczej rzadko spotykane. Więc częściej się nie zalewa: smarujesz uszczelkę filtra olejem (później może być problem z odkręceniem), dokręcasz go (ręcznie, bez kluczy) i wlewasz olej zgodnie z książką (lub ciut mniej), na chwilę odpalasz żeby wypełnić układ, gasisz, czekasz parę minut na spłynięcie, dolewasz do stanu. Po "paru" km sprawdzasz stan i znów dolewasz (lub spuszczasz). Połóż pod silnik w garażu jakiś papier - gdyby był wyciek będzie widać.
Swoją drogą to na Śląsku jest tylu motocyklistów, z których każdy za możliwość podłubania przy motongu (nawet obcym) w połączeniu z jakimś browarkiem oferuje pomoc, że naprawdę nie ma się czym martwić. :)
Byłbym zapomniał - chyba nikt w tym temacie o tym nie wspomniał a warto wiedzieć - VN 800 ma 2 filtry - jeden z przodu przy rozruszniku, który trzeba wymienić, oraz drugi pod śrubą którą spuszczasz olej (w głębi silnika) - siatka w kształcie probówki - tą umyj w benzynie - o ile nie jest uszkodzona oczywiście
Powodzenia i do zobaczenia :ok:

: śr maja 08, 2013
autor: Robson
Jak prawi wyżej Góral. Jeśli chcesz pomocy przy wymianie oleju to daj znać, pomogę. Daleko do Ciebie nie mam.