Strona 1 z 2

Sprzęgło VN 800

: pt sty 03, 2014
autor: biggus
Witam wszystkich,

Mam mały problem z moim Vn-em.
Podczas postoju kilkudniowego motocykla wciśnięcie sprzęgła nie powoduje rozłączenie skrzyni biegów - bez odpalania motocykla pchając na sprzęgle i I biegu do przodu i do tyłu.
Podejrzenie - sklejone sprzęgło.
Po rozgrzaniu silnika do temperatury optymalnej I bieg wchodzi bez problemu.
Zalany olej Bel Ray 20W-50 Synthetic EXP.
Może to wina oleju?
Sezon temu wymieniałem tarcze sprzęgłowe i sprężyny dociskowe kosza sprzęgłowego.
Może te cholerne nowe tarcze zaczęły się sklejać?


Pozdrawiam,
Paweł

: pt sty 03, 2014
autor: Badger
zmień olej i wtedy sprawdź

: pt sty 03, 2014
autor: biggus
Tylko na jaki olej. Ten jest nowo zalany.

: pt sty 03, 2014
autor: Badger
albo lejesz najtańszy żeby tylko sprawdzić czy to wina oleju a nie sprzęgła. Tak tylko diagnostycznie.

Albo od razu lejesz sprawdzony Motul a potem się modlisz, żeby to był koniec kosztów.

gdzie kupić olej?? chyba jasne: http://sklep.v-moto.pl/pl/p/Olej-Motul- ... 0-4T-4L/76

: ndz sty 05, 2014
autor: biggus
To jakiś sprawdzony sprzedawca? Pytam bo nigdy nie kupowałem u niego.

: ndz sty 05, 2014
autor: Badger
gdyby nie był sprawdzony tobym nie polecał

: ndz sty 12, 2014
autor: Legion
Na 99% muszą sklejać się tarcze sprzęgła, po rozgrzaniu silnika temperatura oleju wzrasta, poprawia się smarowanie i tarcze się rozklejają. Nie jest jednak w 100% powiedziane, że to wina oleju. Przed jego wymianą problem nie występował?
Jaki poprzednio miałeś zalany olej? Bel-ray o ile mi wiadomo robi bardzo solidne produkty, pytanie czy ten olej faktycznie powinien być zalany do silnika w twoim Vulcanie.

: pn sty 13, 2014
autor: biggus
Wcześniej tez miałem zalany Bel Ray. Rok temu miałem wymieniane sprężyny docisku sprzęgła i tarcze sprzęgła.

: wt sty 14, 2014
autor: Legion
Czyli poprzednio zalany miałeś ten sam olej (producent / typ) czy olej Bel-raya ale innego typu?

Ważna jest jednak odpowiedź na pytanie kiedy tarcze zaczęły sie sklejać. Po ostatniej wymianie oleju czy zdarzało się to już przed jego wymianą?

: wt sty 14, 2014
autor: biggus
Po ostatniej wymianie się to nawarstwiło.
Spróbuje zmienić olej i zobaczymy co dalej. Nie uśmiecha mi się za bardzo rozbierać teraz sprzęgła.

Podejrzenie pada na olej, ponieważ po rozgrzaniu maszyny na postoju sprzęgło puszcza.
Ale kto to wie, może to te cholerne tarcze sprzęgłowe, które zmieniałem w poprzednim sezonie.

: pt sty 17, 2014
autor: Legion
Jeżeli faktycznie problem pojawił się tuż po wymianie oleju, to winny może być olej. Wymiana oleju parę złotych będzie kosztowała, ale trzeba zacząć od najprostszych rozwiązań. Jeżeli nic to nie da, może być wymagane rozebranie sprzęgła żeby ocenić w czym może być problem.

Przy remoncie sprzęgła wymieniałeś tarcze, przekładki i sprężyny?

: sob sty 18, 2014
autor: biggus
Po remoncie wymieniłem tarcze oraz sprężyny. Mozę te nowe tarcze tarcze kleją się.
Może ktoś z was miał podobny problem z tarczami np?

: sob sty 18, 2014
autor: Badger
biggus, czy możesz wreszcie zmienić ten olej i dać znać czy pomogło?? bo robi się tutaj tylko jakaś opera mydlana i milionami domysłów skierowanych na to samo.

: sob sty 18, 2014
autor: Duch
polecam motul 10/40 od lat pomaga naszej rodzinie :D :D :D

: sob sty 18, 2014
autor: biggus
Dobra zamykam temat.

: ndz sty 19, 2014
autor: Legion
Nie zamykaj tematu dopóki nie rozwiążesz problemu. Być może ktoś w przyszłości spotka podobny problem i będzie wałkowanie tematu od zera... Forum tematyczne Vulcana powinno w szczególności zawierać takie tematy.

Wymiana oleju jest na pewno jakimś pomysłem, choć szczerze powiedziawszy istotny w twoim opisie jest remont sprzęgła z poprzedniego sezonu. Niemniej olej wymień i sprawdź, może akurat problem się rozwiąże (szczerze powiedziawszy lepiej aby tak właśnie się stało ;)).

Idąc za sugestiami książki Clymera dla VN800 powinieneś sprawdzić:

- Luz na dźwigni sprzęgła (luz na lince) - nie powinien być nadmierny, ale zakładam że to pewnie wziąłeś po uwagę. Linkę można dodatkowo nasmarować.
- Uszkodzenia / wykrzywienie sprzęgła (kosza, tarcz ciernych, przekładek, sprężyn), choć tutaj wydaje mi się (specjalistą nie jestem), dałoby się zaobserwować inne objawy poza samym sklejaniem się sprzęgła. Trzeba jednak bardzo poważnie brak pod uwagę, że sklejanie się tarcz może być wstępem do innych, poważniejszych problemów, których lepiej uniknąć.
- Uszkodzenie mechanizmu rozłączania sprzęgła - podobnie jak w poprzednim punkcie, wymagany będzie demontaż.
- Luz przeciwnakrętki - sądzę że chodzi o tę, przy dźwigni sprzęgła.
- Uszkodzone wypusty zabieraka sprzęgła.
- WAŻNE - Nieprawidłowy montaż tarcz ciernych.
- WAŻNE - Nierównomierny docisk sprężyn sprzęgła.
- Zbyt wysoki poziom oleju w silniku.
- WAŻNE - Nieprawidłowa lepkość oleju - tutaj może pomóc właśnie wymiana oleju.
- WAŻNE - Szkodliwe (np. sklejające) dodatki w oleju - ponownie może pomóc wymiana oleju, ale nie chce mi się wierzyć, że Bel-ray wlał do oleju jakieś gówno, które sklei ci tarcze.

Oczywiście nie sugeruję abyś od razu rozkręcał sprzęgło (może być wówczas konieczna wymiana uszczelki pod pokrywą sprzęgła), trzeba zacząć jak już sugerowali ci inni od spraw najprostszych czyli wymiana oleju i ewentualnie sprawdzenie luzu dźwigni / linki sprzęgła.

: ndz sty 19, 2014
autor: biggus
Dzięki za obszerną podpowiedź.
Luz linki jest prawidłowy, wymienię olej i zobaczymy co się będzie działo.

: ndz kwie 13, 2014
autor: biggus
Hejka,

Olej wymieniony i to samo. Sprzęgło się klei. Po rozgrzaniu silnika puszcza. Po ostygnięciu i próbie na drugi dzień dalej sklejone.
Podejrzewam tarcze sprzęgłowe, że są do bani a wymienione były rok temu.

Może jakieś sugestie ....

Pozdrawiam,
Paweł

: pn kwie 14, 2014
autor: Lukanio
Co było powodem wymiany tarcz? Sprzęgło się ślizgało czy też sklejało tarcze? W jakim stanie były przekładki? chodzi o to czy brzegi nie były już "pozbijane" i jeszcze to o czym wcześniej pisał Legion czy nie uszkodzone były wypusty zabieraka sprzęgła? Podczas zakładania tarcze wchodziły gładko, bez oporów? No i jeszcze jakiej produkcji tarcze?

: pn kwie 14, 2014
autor: Lukanio
A i zapomniałem jeszcze o jednej ważnej kwestii, czy przed założeniem tarcz namoczyłeś je wcześniej w oleju? Z tego co kojarzę to EBC zaleca moczyć tarcze 24 h przed założeniem.