Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » czw lip 11, 2024

Witam.
Chciałbym zapytać czy możliwe jest odcięcie napięcia do lampy głównej, czyli w moim przypadku H4 przy awarii regulatora napięcia ? zaznaczę że będzie to mój trzeci regulator na przestrzeni sześciu lat od zakupu kawasaki Vn 900 CUSTOM Z 2009 roku. Po zakupie kawy regulator posłużył mi gdzieś z 3,5 roku, następny około 2,5. teraz zamówiłem nowy, bo wszystkie pomiary wskazują na brak ładowania, więc raczej regler padł. A, po krótkiej pracy w garażu ,jego temperatura jest dość wysoka. ze wszystkich trzech pinów w kostce która idzie ze statora na regulator, przy praktycznie max obrotach pomiar nie jest większy niż 40,0V prądu przemiennego. czy powinien być większy ? Zaznaczę też ze pozostała część oświetlenia działa poprawnie. Żarówka H4 sprawna. z góry dzięki za wszystkie pomocne opinie.

Pozdrawiam.
Waldi G.

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 235
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: wladl » czw lip 11, 2024

Żarówka zaświeca się automatycznie po odpaleniu motocykla. Odpowiada za to przekaźnik, sterowany jedną z faz alternatora. Czyli, napięcie alternatora osiąga pewną wartość, przekaźnik włącza żarówkę H4. Jak mierzyłeś napięcie alternatora ? Pomiar ma być między fazami, czyli białymi kabeklami. 40V AC, to trochę mało. Schemat podaje że, ma być 54V lub więcej przy 3000-4000 rpm. Sprawdź czy nie ma zwarcia uzwojeń alternatora do masy. Winą może być alternator.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » czw lip 11, 2024

Alternator wymieniony około 1,5 roku temu.

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » czw lip 11, 2024

Ale jeśli regulator jest walnięty to H4 też powinna się zaświecić ?

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » czw lip 11, 2024

Jutro ma przyjechać nowy regler. Wepnę w obwód ładowania, i się okaże.

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 235
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: wladl » czw lip 11, 2024

Pierwszy impuls uruchamiający przekaźnik świateł, idzie przez diodę z układu alternator -regulator. Dopiero gdy przekaźnik złapie, przez drugą diodę następuje podtrzymanie przekaźnika z akumulatora. Przy uszkodzeniu regulatora, bądź alternatora, możesz nie mieć światła na H4, a reszta będzie świecić. To tak tytułem opisu jak to działa, może komuś się przyda. Zanim wepniesz nowy regulator, sprawdź jeszcze raz napięcia jakie daje alternator, a co ważne, sprawdź czy nie ma przebicia do masy. Zagadnienia pomiaru obrazkowo opisane są w instrukcji serwisowej. Sam regulator też musi mieć dobry kontakt za masą celem odprowadzenia ciepła, a i spadki napięć są wtedy mniejsze. To, że wymieniałeś alternator, wcale nie świadczy, że jest całkowicie sprawny. O pewnej podatności alternatorów VN900 na uszkodzenia, dowiedziałem się z lektury forum. Nie zgadnę co założyłeś, ani jakie regulatory montujesz. Tylko coś za często u Ciebie padają.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » czw lip 11, 2024

Ok dziękuję za wyczerpującą lekturę. Walnołem się troszkę z okresem wymiany alternatora, 1,5 roku temu wymieniłem kompletne sprzęgło. Ponieważ przy mocniejszym odkręcaniu, obroty rosły, ale nie przekładało się to na prędkość.
Co do alternatora to gdzieś ze trzy lata temu komplet aku,regler,i stator.
Pisałem z kolegą motomechanikiem, też motocyklista śmiga gsxr 1000 ze alternator na wyjściu w kostce którą wpinamy do regulatora
3 fazy prądu przemiennego przy odkręcaniu prawie do odcięcia a praktycznie do odcięcia, uzyskuje max 40,0V stwierdził że stator nadpalony. Ty pisałeś że serwis podaje 54<i więcej. U mnie nie do uzyskania. Teraz pytanie, czy przebicie na masie może coś takiego spowodować.
Czy też przypuszczasz awarię alternatora.
I czy jak zamontuję nowy regulator, to czy w takiej sytuacji go nie uszkodzę.
Co do awaryjności statorów VN 900 do doczytałem że od 2006 do 2008 była to częsta awaria. Nie napisano jednak czy rozwiązano to po 2008 roku. Być może moja Kawa mimo iż jest z 2009 graty ma z poprzedniego rocznika ?
Ciekawe czy jakby dał stator do przewinięcia, czy nie wyszłoby lepiej i taniej. Gdzieś czytałem że 250pln. Ale na jak długo ???
Pozdrawiam nie sądziłem że tak szybko dostanę odpowiedź, szkoda że dopiero dołączyłem do społeczności Vulcanerii.

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » czw lip 11, 2024

A odnośnie montowanych prze zemnie części, to nie są to oryginały od Kawasaki, ale też nie z AliExpress. Wszystko kupione w sklepie Gmoto.pl
400zł za regulator, to raczej nie tanio o reszcie nie wspomnę Ale jak to mówią , że motocykliści to nie są biedni ludzie . :hurra:

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 235
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: wladl » pt lip 12, 2024

Pomiar napięcia i jego wartość określona w instrukcji, ma na celu ocenę stanu technicznego uzwojeń. U Ciebie wychodzi dużo niżej niż jest wymagane. Zakładam, że nie popełniasz błędu w metodzie pomiaru i interpretacji wyniku. Uszkodzenie koła magnesowego nie bierzemy pod uwagę.
Mierzyłeś napięcie, to masz miernik. Zmierz więc, czy uzwojenia nie mają przebicia do masy. Ważna jest też sama rezystancja uzwojeń poszczególnych faz. Tylko z pomiarem niskich rezystancji większość popularnych mierników słabo sobie radzi. Zaniżone napięcie, to prawdopodobnie zwarta część uzwojeń, i prawdopodobnie przebicie do masy. Oczywiście, są to moje teoretyczne domysły. Przejrzyj instrukcję serwisową pod kątem sprawdzenia alternatora.
Kilka alternatorów dawałem do przewinięcia P.U. Gywer w Żory. Działają. Nie jest to kryptoreklama. Ma dobrą opinię w światku motocyklistów. Warunek, stator do przewinięcia w oryginale, tak było w moim przypadku.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » pt lip 12, 2024

Fajnie dzięki. Jak sprawdzić przebicie do masy i rezystancję. Jakie ustawienia na mierniku i jakie powinny być odczyty. Myślę że w każdym modelu moto będą inne, ale tak w przybliżeniu ? oryginał już nie mam chodzi mi o stator. Turmax niby Made in Japan ten który mam obecnie. Więc chyba przewinięcie nie wchodzi w rachubę. dziś zamontuję nowy regulator zobaczę co będzie, chyba w moim przypadku od razu się nie spieprzy. ??? Jak coś do będę pisał.
dzięki kolego.

Awatar użytkownika
Jurek
Posty: 1261
Rejestracja: czw cze 07, 2012
Miejscowość: Sulejówek
Motocykl: VN 800 classic "Samuraj"
VROC: 35044

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Jurek » pt lip 12, 2024

Miernik na ohmy. Odpinasz regulator. Jeden przewód miernika do masy drugi do przewodów fazowych alternatora każdego oddzielnie. Jak miernik pokazuje OL (open line) to znaczy jest ok. Jak cokolwiek oporności - to jest przebicie uzwojenia do masy.
Oporność uzwojeń mierzysz na tych samych ustawieniach miernika pomiędzy fazami 1-2, 1-3, 2-3.
Katalogowa oporność to 0,3 - 0,5 ohm. Ale tu jest problem, bo nie ma chyba wyprowadzonego wspólnego punktu dla uzwojeń więc w ten sposób zmierzysz oporność dwóch uzwojeń w szeregu. Nie wiem więc czy katalogowa oporność dotyczy jednego uzwojenia czy dwóch. Może ktoś to jest w stanie wyjaśnić.
W sumie ważne jest aby te trzy pomiary oporności miały podobne wartości.

Awatar użytkownika
wladl
Posty: 235
Rejestracja: czw lip 25, 2019
Miejscowość: Legnica
Motocykl: vn 800

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: wladl » pt lip 12, 2024

Uzwojenia połączone w "gwiazdę". Tak naprawdę mierzymy oporność dwóch cewek, ale nie ma to znaczenia. Katalogowa oporność to uwzględnia. Do pomiaru przebicia do masy, miernik na kilo omy, zaczynać od najwyższego zakresu. Albo poprosić kogoś kto pomoże.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » pt lip 12, 2024

Raz jeszcze dzięki, jutro postaram się ogarnąć to o czym pisałeś. Dopiero wróciłem do domu w więc dzisiaj już za późno na grzebanie po garażu.
Nie wiem czy już Ci się pytałem, czy w takiej sytuacji jak moja, biorąc pod uwagę fakt iż alternator może być niesprawny w 100% podłączenie nowego rezystora który dziś odebrał nie spowoduje pogłębienia usterki alternatora lub nie uszkodzi nowego regulatora. To chyba dość ważne.
A i jeszcz jedno. Ponoć nie można sprawdzić sprawności regulatora poza obwodem ładowania.
Ustawiłem miernik na diodę i przeleciałem po pinach trzech faz. Każdy pomiar w tej samej konfiguracji na wszystkich trzech regulatorach pokazał te same wartości. Jak będziesz potrzebował podgląd to jutro porobię fotki.
Żeby nie było że mam trzy dobre reglery, a siadają statory.
Pozdrawiam i dobrej nocy.

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » pt lip 12, 2024

Tam powinno być nie rezystora lecz regulatora.

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1156
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Tex66 » sob lip 13, 2024

1.Uszkodzony alternator może uszkodzić regulator/prostownik;
2.Wpięcie nowego/sprawnego regulatora nie pogłębi usterki alternatora ale odwrotnie zdecydowanie tak może
być (punkt 1.);
3.„Ponoć nie można sprawdzić sprawności regulatora poza obwodem ładowania” – SPRAWDZA SIĘ I NALEŻY TO ZROBIĆ.
Tex66

Awatar użytkownika
Jurek
Posty: 1261
Rejestracja: czw cze 07, 2012
Miejscowość: Sulejówek
Motocykl: VN 800 classic "Samuraj"
VROC: 35044

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Jurek » sob lip 13, 2024

Tu masz link do strony z instrukcji jak sprawdzać regulator:
Obrazek
Jednak gdy nie masz doświadczenia to lepiej żeby taki test przeprowadził specjalista. Zresztą ten test też nie daje 100% pewności sprawności regulatora.
Ja ze swojej strony powiem, że miałem podobny przypadek. Sprawdzałem wszystko jak w opisach powyżej, kupiłem nowy regulator i przeprowadziłem test nowego i używanego. Ładowanie poniżej 12V. Na koniec się okazało, że mam padnięty akumulator. Po wymianie na nowy ładowanie 13,5V na istniejącym alternatorze i regulatorze.

Waldi G.
Posty: 11
Rejestracja: wt cze 18, 2024
Miejscowość: Konin-Wielkopolska
Motocykl: Kawasaki VN 900 Custom 2009r.

Re: Brak światła głównej lampy przy uszkodzonym regulatorze ?

Post autor: Waldi G. » sob lip 13, 2024

Dziękuję wszystkim za poświęcony mi czas, nie ma się co oszukiwać trzeba położyć kilka stówek i kupić nowy alternator. Prąd za mały w stosunku do podanego w serwisówce. Akumulator nowy,regulator napięcia nowy, staro nowy i będzie po sprawie. Sprawdzę jeszcze instalacje pod kontem przebicia do masy, bo chyba nic więcej nie powinno powodować uszkodzenia regulatora, Widocznie ten typ tak ma. Jeszcze raz wam dziękuję. I pozdrawiam. Być może spichniemy się gdzieś na trasie.
LwG .

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 2 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 2 gości

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą