świecąca kontrolka ciśnienia oleju [DIY]
: pt cze 25, 2021
Po niedawnych przejściach, aby innym było łatwiej
OBJAW:
Po odpaleniu motocykla świeci się kontrolka ciśnienia oleju i nie gaśnie pomimo podwyższenia obrotów
PRAWIDŁOWE DZIAŁANIE:
Po włączeniu zapłonu kontrolka ciśnienia oleju powinna się zapalić. Przy uruchomieniu silnika pompa olejowa uruchamia obieg i wytwarza się ciśnienie które oddziałuje na czujnik ciśnienia i zamyka obwód na masę a tym samym wyłącza kontrolkę.
PRZYCZYNY (wg. Motorcycle Servis Manual, Appendix 17-40 w kolejności od najmniej poważnych):
- za niski poziom oleju
- zła lepkość oleju
- filtr siatkowy zapchany
- filtr oleju zapchany
- złe połączenie elektryczne
- zepsuty czujnik ciśnienia oleju
- zawór odciążający zepsuty
- o-ringi obiegu oleju w skrzyni korbowej uszkodzone
- pompa oleju uszkodzona
- łożysko wału rozrządu uszkodzone
- łożysko wału korbowego uszkodzone
Diagnostyka i rozwiązanie problemu (do pewnego momentu - proponuję po kolej aby nie szaleć, a jak coś jest ok idziemy dalej
1. sprawdzić poziom i rodzaj oleju - wymienić lub dolać (manual 2-48) - siła dokręcenia śruby spustu oleju 20Nm, olej SAE 10W-40 2,7 - 3,2 litra
2.wyczyścić filtr siatkowy i wymienić filtr oleju:
filtr oleju (mnual 2-49):
- odkręcić osłonę, regulator napięć oraz uchwyt (przód motocykla pod chłodnicą)
- spuścić olej
- odkręcić i wymienić filtr oleju - siła dokręcania 18Nm
filtr siatkowy (manual 7-7, 7-8)
- spuścić olej
- wykręcić śrubę filtra siatkowego (lewa strona przed okienkiem poziomu oleju, za ramą), wyjąć sprężynę, podkładkę i filtr
- wyczyścić filtr
- złożyć wszystko w całość dokręcając śrubę (20Nm) uważać na przewód czujnika ciśnienia oleju aby go nie przyciąć bo to może być przyczyną problemów
3. sprawdzić czujnik ciśnienia oleju (przy zalanym olejem silniku) (częściowo manual 7-13)
- zdjąć osłonę, odkręcić przewód z czujnika
- do przewodu podłączyć krokodylem inny i dać go na masę - jeśli kontrolka nadal się pali czujnik najprawdopodobniej jest dobry, jeśli gaśnie: czujnik do wymiany
- odkręcić lewą osłonę silnika i poszukać pojedynczego przewodu od czujnika, rozłączyć i zrobić obwód z pominięciem oryginalnego przewodu (czujnik ciśnienia - męska wtyczka) - jeżeli po odpaleniu dioda gaśnie - przewód do wymiany, jeśli się świeci - szukamy dalej
4. wykręcić czujnik ciśnienia (przy zalanym olejem silniku):
- wkręcić manometr w gniazdo czujnika i sprawdzić ciśnienie oleju (manual 7-12) powinno wynosić 294-392 kPa przy 4000 obr/min i temp. 90oC
- sprawdzić czy adapter czujnika nie jest zapchany (siła wkręcania czujnika w adapter 15Nm na silikon, adaptera do silnika 20Nm)
Dalsze czynności wymagają ingerencji w silnik gdyż zarówno zawór odciążający, pompa jak i inne podzespoły są pochowane, a tak daleko nie zaszedłem znajdując rozwiązanie wcześniej
Temat poruszany również tutaj:
https://www.vulcanforums.com/threads/oi ... or.311414/
OBJAW:
Po odpaleniu motocykla świeci się kontrolka ciśnienia oleju i nie gaśnie pomimo podwyższenia obrotów
PRAWIDŁOWE DZIAŁANIE:
Po włączeniu zapłonu kontrolka ciśnienia oleju powinna się zapalić. Przy uruchomieniu silnika pompa olejowa uruchamia obieg i wytwarza się ciśnienie które oddziałuje na czujnik ciśnienia i zamyka obwód na masę a tym samym wyłącza kontrolkę.
PRZYCZYNY (wg. Motorcycle Servis Manual, Appendix 17-40 w kolejności od najmniej poważnych):
- za niski poziom oleju
- zła lepkość oleju
- filtr siatkowy zapchany
- filtr oleju zapchany
- złe połączenie elektryczne
- zepsuty czujnik ciśnienia oleju
- zawór odciążający zepsuty
- o-ringi obiegu oleju w skrzyni korbowej uszkodzone
- pompa oleju uszkodzona
- łożysko wału rozrządu uszkodzone
- łożysko wału korbowego uszkodzone
Diagnostyka i rozwiązanie problemu (do pewnego momentu - proponuję po kolej aby nie szaleć, a jak coś jest ok idziemy dalej
1. sprawdzić poziom i rodzaj oleju - wymienić lub dolać (manual 2-48) - siła dokręcenia śruby spustu oleju 20Nm, olej SAE 10W-40 2,7 - 3,2 litra
2.wyczyścić filtr siatkowy i wymienić filtr oleju:
filtr oleju (mnual 2-49):
- odkręcić osłonę, regulator napięć oraz uchwyt (przód motocykla pod chłodnicą)
- spuścić olej
- odkręcić i wymienić filtr oleju - siła dokręcania 18Nm
filtr siatkowy (manual 7-7, 7-8)
- spuścić olej
- wykręcić śrubę filtra siatkowego (lewa strona przed okienkiem poziomu oleju, za ramą), wyjąć sprężynę, podkładkę i filtr
- wyczyścić filtr
- złożyć wszystko w całość dokręcając śrubę (20Nm) uważać na przewód czujnika ciśnienia oleju aby go nie przyciąć bo to może być przyczyną problemów
3. sprawdzić czujnik ciśnienia oleju (przy zalanym olejem silniku) (częściowo manual 7-13)
- zdjąć osłonę, odkręcić przewód z czujnika
- do przewodu podłączyć krokodylem inny i dać go na masę - jeśli kontrolka nadal się pali czujnik najprawdopodobniej jest dobry, jeśli gaśnie: czujnik do wymiany
- odkręcić lewą osłonę silnika i poszukać pojedynczego przewodu od czujnika, rozłączyć i zrobić obwód z pominięciem oryginalnego przewodu (czujnik ciśnienia - męska wtyczka) - jeżeli po odpaleniu dioda gaśnie - przewód do wymiany, jeśli się świeci - szukamy dalej
4. wykręcić czujnik ciśnienia (przy zalanym olejem silniku):
- wkręcić manometr w gniazdo czujnika i sprawdzić ciśnienie oleju (manual 7-12) powinno wynosić 294-392 kPa przy 4000 obr/min i temp. 90oC
- sprawdzić czy adapter czujnika nie jest zapchany (siła wkręcania czujnika w adapter 15Nm na silikon, adaptera do silnika 20Nm)
Dalsze czynności wymagają ingerencji w silnik gdyż zarówno zawór odciążający, pompa jak i inne podzespoły są pochowane, a tak daleko nie zaszedłem znajdując rozwiązanie wcześniej
Temat poruszany również tutaj:
https://www.vulcanforums.com/threads/oi ... or.311414/