Strona 1 z 1
Wentylator chłodnicy VN900 nie włącza się
: pn wrz 05, 2011
autor: Raknet
Witam grupowiczów... Zanim poznam fachowców osobiście na jakimś najbliższym zlocie chciałbym uzyskac Waszą pomoc albo wskazówki. Kupiłem właśnie vn900 i zaczynam karierę moto ale po kilkuset pierwszych kilometrach mam niespodziankę w postaci zapalonej kontrolki temp. wody oraz nie włączającym sie wentylatorem. Jak sie za to zabrać ? Widzę, że jakiś kabelek idzie pod bak z wentylatora ale nie wiem co steruje jego właczeniem i gdzie szukać czujnika oraz jak go sprawdzić ?
Dzięki za ewentualne uwagi. Pozdrawiam raknet
: wt wrz 06, 2011
autor: Daromax
Czołem-na początek sprawdz poziom płynu ,zbiorniczek znajduje się z lewej strony przy pasku napędowym koła tylniego. Sprawdz czy wentylator się lużno obraca nie chaczy.Następnie sprawdz czujnik temperatury jest z tyłu obudowy termostatu który jest pod zbiornikiem,normalnie to do niego nie dostaniesz się ale wystarczy odkręcić dwie śruby mocujące bak które są ukryte pod siedzeniem a następnie możesz bak leko wysunąć i unieś na tyle ile ci pozwalają przewody.
jak nie dojdziesz to musisz spuścić paliwo rozpiąć przewody i ściągnąc bak.OK
: śr wrz 07, 2011
autor: Raknet
Dzięki za szybką odpowiedź i nakierowanie mnie od czego zacząć. Zatem - odkręciłem bak, przechylając go na bok udało mi się dojść do korka zbiorniczka z płynem chłodniczym. Sprawdziłem i jest prawie pełno gdzieś 1-2 cm od góry już jest płyn.
Wentylatorek kręci się luźno jak go popycham palcem i nigdzie nie haczy.
Z boku tego zbiorniczka z płynem znalazłem coś co wygląda jak jakiś czujnik i jest do niego doprowadzony 2 żyłowy kabelek. Ten kabelek niestety nie prowadzi bezpośrednio (chyba) do wentylatora tylko do jakiejś kostki w której schodzi się wiele przewodów.
Jak teraz mogę sprawdzić czy silnik wentylatora działa. Gdzieś czytałem żeby odpiąć ten kabel i zewrzeć np. spinaczem kabelki ale nie wiem czy czegoś nie popsuje ? A może gdzieś do masy coś zewrzeć ? A może lepiej ten czujnik wykręcić i jakoś go sprawdzić w warunkach domowych - tylko jak ?
Pozdrawiam
: śr wrz 07, 2011
autor: Gabriel
Nie raz w samochodzie jak padał czujnik i wentylator się nie kręcił to zwierało się kabelki na krótko. Drugą metodą na sprawdzenie wentylatora to dać mu bezpośrednio prąd i zacznie się kręcić. Kiedyś w dużym fiacie miałem tak zrobione, a przełącznik obok kierownicy
Najprościej sprawdzić wentylator dając mu prąd ( z akumulatora oczywiście) jeżeli zadziała to znaczy, że działa i szukamy dalej czyli kolejno czujnik. Zwierając przewody od czujnika powinien zacząć działać bez względu na temperaturę silnika.
A tak na samym początku sprawdź bezpieczniki.
: śr wrz 07, 2011
autor: Raknet
No właśnie poczytałem trochę i rzeczywiście może to być jeszcze bezpiecznik albo przekaźnik, który jest w układzie. A jednocześnie tak jak mówisz podłączę wiatrak na krótko. Znalazłem nawet dokument, w którym wszystko jest ładnie opisane - polecam:
http://www.mediafire.com/?rwfpe8eeuq3
i dziękuję za kolejne sugestie.
: czw wrz 08, 2011
autor: Raknet
Nowe więści z frontu. Porozbierałem dziś trochę maszynę i sprawdziłem, że sam wentylator jest sprawny. Podłączyłem go na krótko i kręci się jak oszalały. Ale zapomniałem wspomnieć, że świeci się u mnie cały czas kontrolka FI, która jak doczytałem oznacza jakiś błąd. Znalazłem w manualu jak odczytać co to za błąd (zwarcie żółto-czarnego kabelka pod siedzeniem do masy) i okazało się że kontrolka FI zamrugała 5 razy długo i 6 krótko co daje błąd 56 a to jest wg manuala: Radiator fan relay malfunction, wiring open
or short. Namierzyłem zatem przekaźniki i kabel, który idzie do wentylatora. Okazuje się że jest to niebieski kabelek, który idzie do wtyczki z lewej strony puszki z przekaźnikami (wtyk 4 pinowy). No i teraz nie bardzo wiem co dalej ? Czy można jakoś sprawdzić czy to ten przekaźnik jest uszkodzony ? Ta czarna puszka z bezpiecznikami jest właściwie nierozbieralna także chyba będę musiał ją gdzieś znaleźć. Ale dobrze byłoby byc pewnym, że to to.
: pt wrz 09, 2011
autor: Raknet
Witam. Chciałbym poinformować, że problem rozwiązany. Analiza service manuala i ukladu elektrycznego naprowadziła mnie na trop. Okazało się, że na wtyczka w przekaźniku dedykowanym dla jest dla wentylatora (ta 4-ro pinowa) i ze schematu wynikało, że na zielonych kablach powinno być 12V a nie było. Napięcie miało być podawane bezpośrednio z bezpiecznika (fan) ale okazało się, że do bezpiecznika nie dochodzi 12V. I tu był problem - okazało się, że po wyjęciu panelu bezpieczników kabel z akumulatora z plusem był urwany
!Przylutowałem go do złącza bezpiecznika i wszystko się naprawiło. Dioda FI już nie śweici a i wentylator po zmostkowaniu (albo odłączeniu) kable z czujnika temperatury zaczyna sie kręcić. Także dziękuję wszystkim, którzy pomogli mi w rozwiązaniu problemu i ze swojej strony oferuję pomoc w zakresie elektryki - bo chcąc nie chcąc zapoznałem się z nimi i nawet je zrozumiałem.
Pozdrawiam
raknet
: pn wrz 12, 2011
autor: Daromax
Pod zbiornikiem jest korek do zalewania układu chłodzenia a ta puszka to termostat z czujnikiem tem. zbiorniczek wyrównawczy jest przy tylnim kole po lewej stronie przy pasku napędowym jest zakryty srebną obudową . Fajnie że udało ci się znależć usterkę i że dałeś opis bo to i my coś wiemy więcej