Czy na oryginalnych wydechach z puchą nie przekroczysz 95 dB?
Czy na dB killerach od Kalinińskiego do wydechów V&H Bagger podobnie nie przekroczysz 95 dB?
Teoretycznie nie powinieneś, tak przynajmniej piszą producenci.
Jeżeli chcesz być pewien jaki hałas emitują Twoje kominki to jedź na
SKP, to najprostszy sposób.
Jednym z obowiązkowych przyrządów kontrolno-pomiarowych stanowiska kontrolnego w stacji kontroli pojazdów (SKP) jest:
-
miernik poziomu dźwięku lub jak kto woli
sonometr lub jeszcze inaczej
decybelomierz.
Jak dokonać pomiaru, diagności wiedzą to doskonale, gorzej z wiedzą merytoryczną niektórych innych panów.
Skrótowo poniżej, może się komuś przydać na drodze podczas kontroli przez panów o których wspomniałem wyżej.
1. Manetka na
75% - bardziej fachowo to -
3/4nN – czyli
75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej.
2. Wykonujesz trzy pomiary następujące bezpośrednio po sobie. Pomiary nie mogą się różnić od siebie o więcej niż 2 dB.
3. Głośność to wynik najwyższy z trzech pomiarów.
Tak przynajmniej stanowi polskie prawo:
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 16 grudnia 2003 r.
w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
A dokładnie
§ 9.1 oraz załącznik
nr 3 do powyższego rozporządzenia.
Można się na to powołać podczas kontroli.
To samo rozporządzenie stanowi, że motocykl o pojemności powyżej 125cc nie może emitować hałasu powyżej 96 dB.
I jeszcze coś takiego:
DECYZJA RADY (UE) 2018/1572
z dnia 15 października 2018 r.
w sprawie stosowania przez Unię regulaminów nr 9, 63 i 92 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów trójkołowych, motorowerów i zamiennych układów tłumiących wydechu dla pojazdów kategorii w zakresie emisji hałasu
Skoro w Tyrolu dopuszczają 95 dB to nie do końca stosują się do przepisów UE.
Ale w końcu to Tyrol i
Hände hoch.
Prawdę mówiąc to nie wierzę w te 95 dB w Tyrolu.