gaśnie na ostrych zakrętach
gaśnie na ostrych zakrętach
Cześć,
zdarzyło się 3 x w sezonie, pokonując ostry zakręt 90 stopni - zgasł. Po zatrzymaniu procedura odpalania od początku i działa bez zarzutów. Nie ma reguły czy lewy czy prawy zakręt.
Sprawdzona stopka, paliwa ponad 3/4 poziomu, doloty powietrza.
Za pierwszym razem, myślałem że go zdusiłem - ale kolejne przypadki wykluczyły (zacząłem zwracać uwagę i być czujny).
Fakt, na takim zakręcie pochylenie motocykla jest znaczne.
Chodzi mi po głowie czujnik przechyłu/wywrotki?
Jak go przetestować, trochę bez sensu kupować nowy.
Było to mój pierwszy sezon na tym motocyklu - nie jestem w stanie ustalić, czy wcześniej to występowało.
zdarzyło się 3 x w sezonie, pokonując ostry zakręt 90 stopni - zgasł. Po zatrzymaniu procedura odpalania od początku i działa bez zarzutów. Nie ma reguły czy lewy czy prawy zakręt.
Sprawdzona stopka, paliwa ponad 3/4 poziomu, doloty powietrza.
Za pierwszym razem, myślałem że go zdusiłem - ale kolejne przypadki wykluczyły (zacząłem zwracać uwagę i być czujny).
Fakt, na takim zakręcie pochylenie motocykla jest znaczne.
Chodzi mi po głowie czujnik przechyłu/wywrotki?
Jak go przetestować, trochę bez sensu kupować nowy.
Było to mój pierwszy sezon na tym motocyklu - nie jestem w stanie ustalić, czy wcześniej to występowało.
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
1. Przeprowadzamy „Autodiagnostykę” i sprawdzamy, czy wyświetli się kod serwisowy „31”;
2. Sprawdzamy napięcie wejściowe na czujnik pochylenia motocykla bez pochylania motocykla;
3. Sprawdzamy napięcie wyjściowe z czujnika na ECU przy pochyleniu motocykla 40 ÷ 50° na lewą i prawa stronę. Jeżeli napięcie wyjściowe z czujnika na ECU jest poza zakresem użytkowym, ECU wyłącza:
- przekaźnik pompy paliwa;
- wtryskiwacze paliwa;
- układ zapłonowy;
i silnik motocykla najnormalniej gaśnie.
Nie musimy pochylać motocykla, wystarczy, że sam czujnik pochylenia motocykla będziemy przekręcać w prawo lub w lewo o te 40 ÷ 50° mierząc napięcie wyjściowe z niego na ECU.
Wszystko ładnie opisane w Instrukcji Serwisowej VN 1700 Nomad na str. 165-168.
Powodzenia
2. Sprawdzamy napięcie wejściowe na czujnik pochylenia motocykla bez pochylania motocykla;
3. Sprawdzamy napięcie wyjściowe z czujnika na ECU przy pochyleniu motocykla 40 ÷ 50° na lewą i prawa stronę. Jeżeli napięcie wyjściowe z czujnika na ECU jest poza zakresem użytkowym, ECU wyłącza:
- przekaźnik pompy paliwa;
- wtryskiwacze paliwa;
- układ zapłonowy;
i silnik motocykla najnormalniej gaśnie.
Nie musimy pochylać motocykla, wystarczy, że sam czujnik pochylenia motocykla będziemy przekręcać w prawo lub w lewo o te 40 ÷ 50° mierząc napięcie wyjściowe z niego na ECU.
Wszystko ładnie opisane w Instrukcji Serwisowej VN 1700 Nomad na str. 165-168.
Powodzenia
Tex66
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Siwy,
Jak sprawdzamy czujnik pochylenia motocykla (Vehicle-down Sensor) w VN 1700 Nomad (w innych identycznie):
1. Zapłon WYŁĄCZONY (tak podpinamy miernik)
2. Podłączamy miernik do czujnika
- Miernik cyfrowy (+) → przewód R (główna wiązka BL)
- Miernik cyfrowy (–) → przewód BK (główna wiązka BR/Y)
3. WŁĄCZAMY zapłon:
- napięcie wejściowe winno być 4,75÷5,25 V
4. Jeżeli napięcie wejściowe mieści się w granicach 4,75÷5,25 V to sprawdzamy teraz napięcie
wyjściowe.
5. WYŁĄCZAMY zapłon
6. Zapłon WYŁĄCZONY (tak podpinamy miernik)
- Miernik cyfrowy (+) → przewód W (główna wiązka Y/R)
- Miernik cyfrowy (–) → przewód BK (główna wiązka BR/Y)
7. WŁĄCZAMY zapłon;
8. Pochylamy motocykl 40÷ 50° lub delikatnie więcej i mierzymy napięcie wyjściowe:
- z czujnikiem (motocyklem) nachylonym o 40÷50° na prawą lub lewą stronę to 0,65÷1,35 V;
- z czujnikiem (motocyklem) ze strzałką czujnika skierowaną do góry (stojącym pionowo) to 3,55÷4,45 V
9. Ale kiedy motocykl przechylisz o 60÷70° lub więcej w którąkolwiek stronę ECU wykrywa tę zmianę i zatrzymuje przekaźnik pompy paliwa, wtryskiwacze paliwa oraz układ zapłonowy.
10. Jeśli te wielkości napięć nie mieszczą w normach, które podałem, wyjmij ECU i sprawdzić przewody pod kątem ciągłości między złączami (złączki/kostki również) czujnika pochylenia motocykla a ECU oraz samo uziemienie ECU.
11. Jeżeli przewody oraz złączki i uziemienie ECU są OK, czujnik pochylenia motocykla do WYMIANY.
Jak sprawdzamy czujnik pochylenia motocykla (Vehicle-down Sensor) w VN 1700 Nomad (w innych identycznie):
1. Zapłon WYŁĄCZONY (tak podpinamy miernik)
2. Podłączamy miernik do czujnika
- Miernik cyfrowy (+) → przewód R (główna wiązka BL)
- Miernik cyfrowy (–) → przewód BK (główna wiązka BR/Y)
3. WŁĄCZAMY zapłon:
- napięcie wejściowe winno być 4,75÷5,25 V
4. Jeżeli napięcie wejściowe mieści się w granicach 4,75÷5,25 V to sprawdzamy teraz napięcie
wyjściowe.
5. WYŁĄCZAMY zapłon
6. Zapłon WYŁĄCZONY (tak podpinamy miernik)
- Miernik cyfrowy (+) → przewód W (główna wiązka Y/R)
- Miernik cyfrowy (–) → przewód BK (główna wiązka BR/Y)
7. WŁĄCZAMY zapłon;
8. Pochylamy motocykl 40÷ 50° lub delikatnie więcej i mierzymy napięcie wyjściowe:
- z czujnikiem (motocyklem) nachylonym o 40÷50° na prawą lub lewą stronę to 0,65÷1,35 V;
- z czujnikiem (motocyklem) ze strzałką czujnika skierowaną do góry (stojącym pionowo) to 3,55÷4,45 V
9. Ale kiedy motocykl przechylisz o 60÷70° lub więcej w którąkolwiek stronę ECU wykrywa tę zmianę i zatrzymuje przekaźnik pompy paliwa, wtryskiwacze paliwa oraz układ zapłonowy.
10. Jeśli te wielkości napięć nie mieszczą w normach, które podałem, wyjmij ECU i sprawdzić przewody pod kątem ciągłości między złączami (złączki/kostki również) czujnika pochylenia motocykla a ECU oraz samo uziemienie ECU.
11. Jeżeli przewody oraz złączki i uziemienie ECU są OK, czujnik pochylenia motocykla do WYMIANY.
Tex66
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Tak z małpiej ciekawości zapytam, a jaka jest inercja układu, po jakim czasie wraca do stanu pierwotnego ? Bo w Hondach trzeba kilka, lub kilkanaście minut odczekać po przewrotce. Raz jechałem z mija ratunkowa do kumpla po parkingowym paciaku CBFki, i raz pomagałem też innej CBF podnosić się na parkingu po przewrotce. I w obu przypadkach układ kiwaczka jak go nazywam, był bardzo zwłoczny.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Bardzo dziękuję Tex66, mam zdjęte wszystkie elementy do malowania to dostęp jest - w weekend podziałam.
Wladl, u mnie od razu odpalał - o ile to jest przyczyna. Tak czy siak z innej beczki - raz oparłem się na gmolach, świeżo po wymianie opony tylnej (śliska jak diabli). Postawiłem do pionu i odpalił bez specjalnego czekania.
Pozdrawiam
Wladl, u mnie od razu odpalał - o ile to jest przyczyna. Tak czy siak z innej beczki - raz oparłem się na gmolach, świeżo po wymianie opony tylnej (śliska jak diabli). Postawiłem do pionu i odpalił bez specjalnego czekania.
Pozdrawiam
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Przeglądając Instrukcje Serwisowe innych marek to:
W VN-ach mamy Vehicle-down Sensor (oczywiście nie wszystkie mają), w Hondach, Harley Davidson i BMW jest Bank Angle Sensor (CBF 600 czy 1000 mają skrótowo Angle Sensor), ale Indian i Suzuki mają już Tilt Sensor. Natomiast Yamaha ma już Lean Angle Sensor.
O ile napięcia wejściowe i wyjściowe są zbliżone to różne są kąty pochylenia motocykla przy których ECU odcina zapłon. I tak dla przykładu: w VTX już przy pochyleniu motocykla 42° (Instrukcja Serwisowa Honda VTX 1800 – str. 152) następuje wyłączenie silnika.
Nigdzie nie ma nic napisane o jakiejkolwiek dłuższej zwłoce rzędu kilku czy kilkunastu minutach a wystarczy jedynie:
- postawić motocykl pionowo;
- wyłączyć zapłon;
- ponownie włączyć zapłon;
- wcisnąć przycisk rozrusznika.
Dla przykładu VN2k czas zwłoki ma 0,5-1 s (Instrukcja Serwisowa VN 2000 – str. 99).
To czas zdecydowanie krótki aż nadto, aby wykonać czynności, które wymieniłem wyżej, czyli po 1 s VN2k musi zapalić.
To co napisał Siwy tylko to potwierdza, zaraz po postawieniu motocykla do pionu z podparcia na gmolu jego VN odpalił bez żadnej zwłoki.
P.S.
Każdy czujnik pochylenia motocykla jest częścią układu TSSM (Turn Signal Security Module), który repetuje się automatycznie po pewnym czasie, podobnie jak kierunkowskazy w naszych VN-ach (mija określony czas i się same wyłączają).
W VN-ach mamy Vehicle-down Sensor (oczywiście nie wszystkie mają), w Hondach, Harley Davidson i BMW jest Bank Angle Sensor (CBF 600 czy 1000 mają skrótowo Angle Sensor), ale Indian i Suzuki mają już Tilt Sensor. Natomiast Yamaha ma już Lean Angle Sensor.
O ile napięcia wejściowe i wyjściowe są zbliżone to różne są kąty pochylenia motocykla przy których ECU odcina zapłon. I tak dla przykładu: w VTX już przy pochyleniu motocykla 42° (Instrukcja Serwisowa Honda VTX 1800 – str. 152) następuje wyłączenie silnika.
Nigdzie nie ma nic napisane o jakiejkolwiek dłuższej zwłoce rzędu kilku czy kilkunastu minutach a wystarczy jedynie:
- postawić motocykl pionowo;
- wyłączyć zapłon;
- ponownie włączyć zapłon;
- wcisnąć przycisk rozrusznika.
Dla przykładu VN2k czas zwłoki ma 0,5-1 s (Instrukcja Serwisowa VN 2000 – str. 99).
To czas zdecydowanie krótki aż nadto, aby wykonać czynności, które wymieniłem wyżej, czyli po 1 s VN2k musi zapalić.
To co napisał Siwy tylko to potwierdza, zaraz po postawieniu motocykla do pionu z podparcia na gmolu jego VN odpalił bez żadnej zwłoki.
P.S.
Każdy czujnik pochylenia motocykla jest częścią układu TSSM (Turn Signal Security Module), który repetuje się automatycznie po pewnym czasie, podobnie jak kierunkowskazy w naszych VN-ach (mija określony czas i się same wyłączają).
Tex66
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
ja miałem przypadek, że jak musiałem położyć dwóję na gmolu to nie mogłem odpalić przez jakiś czas....Zostawiłem moto na chwilę i po kilku minutach już było ok.Tex66 pisze: ↑czw lut 10, 2022
Dla przykładu VN2k czas zwłoki ma 0,5-1 s (Instrukcja Serwisowa VN 2000 – str. 99).
To czas zdecydowanie krótki aż nadto, aby wykonać czynności, które wymieniłem wyżej, czyli po 1 s VN2k musi zapalić.
To co napisał Siwy tylko to potwierdza, zaraz po postawieniu motocykla do pionu z podparcia na gmolu jego VN odpalił bez żadnej zwłoki.
VN900>VN2000
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
No bo twoje V2k było bez porannej kawy i dla tego dłuższy szas reakcji.
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Przemeku,
Odcięcie zapłonu przez ECU po sygnale z czujnika pochylenia motocykla po przechyleniu motocykla o te 60÷70° podczas pracującego silnika to jedno, drugie to położenie motocykla z niepracującym silnikiem nawet „na chwilę”. Miało prawo tak być, napiszę tylko tyle: ............. ma to związek z ECU
Jest to temat na kolejny wykład, ale już mi się nie chce, znowu ktoś nieposiadający wiedzy, nie będący w stanie podjąć merytorycznej dyskusji złośliwie napisze, że się wywyższam.
Odcięcie zapłonu przez ECU po sygnale z czujnika pochylenia motocykla po przechyleniu motocykla o te 60÷70° podczas pracującego silnika to jedno, drugie to położenie motocykla z niepracującym silnikiem nawet „na chwilę”. Miało prawo tak być, napiszę tylko tyle: ............. ma to związek z ECU
Jest to temat na kolejny wykład, ale już mi się nie chce, znowu ktoś nieposiadający wiedzy, nie będący w stanie podjąć merytorycznej dyskusji złośliwie napisze, że się wywyższam.
Tex66
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
położyłem go na pracującym silniku i zgasł....Tex66 pisze: ↑czw lut 10, 2022Przemeku,
Odcięcie zapłonu przez ECU po sygnale z czujnika pochylenia motocykla po przechyleniu motocykla o te 60÷70° podczas pracującego silnika to jedno, drugie to położenie motocykla z niepracującym silnikiem nawet „na chwilę”. Miało prawo tak być, napiszę tylko tyle: ............. ma to związek z ECU
Jest to temat na kolejny wykład, ale już mi się nie chce, znowu ktoś nieposiadający wiedzy, nie będący w stanie podjąć merytorycznej dyskusji złośliwie napisze, że się wywyższam.
(po prostu zawracałem "pod górkę" i pociągnęło mi moto w dół, nie mogłem go wyprostować - brakowało "długości nogi" i położyłem na gmolu )
VN900>VN2000
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Przemeku,
Po jakim czasie od postawienia motocykla na koła próbowałeś odpalić silnik?
- 3s, 5s, 10s …………… ?
- każdy w takiej sytuacji chce jak najszybciej uruchomić silnik – taki nasz odruch bezwarunkowy.
Czy kontrolka Fi ciśnienia oleju i temperatury płynu chłodzącego paliła się po przekręceniu kluczyka przed wciśnięciem przycisku rozrusznika?
- Prawdopodobnie nie zwróciłeś na to uwagi, mogły dojść emocje i chęć jak najszybszego odpalenia silnika i mogłeś na nią nie spojrzeć.
Może wydawać Ci się to śmieszne, na która stronę lewą czy prawą położyłeś wtedy VN2k?
Jednej ze stron VN2k po położeniu (nawet oparciu na gmolu) bardziej nie lubi.
Zresetowanie czujnika pochylenia motocykla po postawieniu motocykla na koła to jedna kwestia (Instrukcyjna), jest jeszcze druga (Życiowa) wymagająca dłuższego czasu kilku minut, jak to sam napisałeś: „Zostawiłem moto na chwilę i po kilku minutach już było ok”.
Domyślasz się która to strona motocykla i dlaczego był potrzebny czas tych kilku minut?
Po jakim czasie od postawienia motocykla na koła próbowałeś odpalić silnik?
- 3s, 5s, 10s …………… ?
- każdy w takiej sytuacji chce jak najszybciej uruchomić silnik – taki nasz odruch bezwarunkowy.
Czy kontrolka Fi ciśnienia oleju i temperatury płynu chłodzącego paliła się po przekręceniu kluczyka przed wciśnięciem przycisku rozrusznika?
- Prawdopodobnie nie zwróciłeś na to uwagi, mogły dojść emocje i chęć jak najszybszego odpalenia silnika i mogłeś na nią nie spojrzeć.
Może wydawać Ci się to śmieszne, na która stronę lewą czy prawą położyłeś wtedy VN2k?
Jednej ze stron VN2k po położeniu (nawet oparciu na gmolu) bardziej nie lubi.
Zresetowanie czujnika pochylenia motocykla po postawieniu motocykla na koła to jedna kwestia (Instrukcyjna), jest jeszcze druga (Życiowa) wymagająca dłuższego czasu kilku minut, jak to sam napisałeś: „Zostawiłem moto na chwilę i po kilku minutach już było ok”.
Domyślasz się która to strona motocykla i dlaczego był potrzebny czas tych kilku minut?
Tex66
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Tak czy siak, nagłe zgaśniecie motocykla w złożeniu na zakręcie jest bardzo niebezpieczne. O potencjalnych skutkach nawet nie piszę, wszyscy wiemy czym to grozi. Siwy, albo za radą Texa z miernikiem w łapie sprawdzasz parametry, albo bierzesz winkle na kwadratowo Żartów nie ma.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Tex66 - moto położyłem na lewą stronę, oczywiście były emocje i na początku próbowałem odpalić bez "resetu" - wyłączenia zapłonu. Kontrolek nie pamiętam, ale raczej było ok. Potem jak już trochę się ogarnąłem to próbowałem odpalać kilka razy po wyłączaniu zapłonu. Trwało to na pewno kilkanaście sekund albo dłużej.
Natomiast zawsze jak mi coś nie idzie to odpuszczam i wracam do tematu po jakiejś chwili.... i tak tez było tym razem..
Natomiast zawsze jak mi coś nie idzie to odpuszczam i wracam do tematu po jakiejś chwili.... i tak tez było tym razem..
VN900>VN2000
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Miejmy nadzieję, że dywagując głównie o VN2k Kolega Siwy nie będzie miał nic przeciwko temu, że z VN2k obnosimy się w poście dotyczącym VN 1700.
Przemeku,
Jak sam napisałeś: „oczywiście emocje były” – to normalne, pewnie też identycznie byłby i u mnie.
VN2k nie lubi bardziej położenia na prawą stronę, mogłyby być większe problemy z odpaleniem niż miałeś kładąc na lewą stronę. Oparcie na prawym gmolu w pewnym stopniu niweluje to zagrożenie.
Minęło kilka minut i silnik odpalił – odpalił, bo zresetowałeś czujnik pochylenia i musiał minąć dodatkowy czas (kilka minut – jak napisałeś) na ……… ?.
- Kontrolka Fi ……… potrzebny czas ………….. i wszystko powinno być jasne.
P.S.
Gomole to bardzo przydatna rzecz.
Przemeku,
Jak sam napisałeś: „oczywiście emocje były” – to normalne, pewnie też identycznie byłby i u mnie.
VN2k nie lubi bardziej położenia na prawą stronę, mogłyby być większe problemy z odpaleniem niż miałeś kładąc na lewą stronę. Oparcie na prawym gmolu w pewnym stopniu niweluje to zagrożenie.
Minęło kilka minut i silnik odpalił – odpalił, bo zresetowałeś czujnik pochylenia i musiał minąć dodatkowy czas (kilka minut – jak napisałeś) na ……… ?.
- Kontrolka Fi ……… potrzebny czas ………….. i wszystko powinno być jasne.
P.S.
Gomole to bardzo przydatna rzecz.
Tex66
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Hej,
z zasady dobrze podjąć dyskusję, w poruszonym temacie motocykle są podobne.
Ja oparłem na prawej stronie, na pewno świeciła kontrolka Fi. Ale procedurę odpalenia zrobiłem od początku, wyłączając zapłon kluczykiem przed podniesieniem.
Ciekawe jaki jest kąt pochylenia na lewo na kosie. Raz stawiałem na kamykach i się lekko zakopywała, silnik dalej pracował.
Czytałem post na Vulcanerii, że VN1700 mają tendencje do wyrabiania się mocowania i kąt podparcia się zmniejsza
Racja Tex66, gmole przydatna rzecz, dobrze trzymać stopy na podestach i nogi blisko motocykla - przestrzeń bezpieczna się robi. Tylko ilu % osób się to udaje, gdy naturalnie chciałoby się podeprzeć o ziemię.
z zasady dobrze podjąć dyskusję, w poruszonym temacie motocykle są podobne.
Ja oparłem na prawej stronie, na pewno świeciła kontrolka Fi. Ale procedurę odpalenia zrobiłem od początku, wyłączając zapłon kluczykiem przed podniesieniem.
Ciekawe jaki jest kąt pochylenia na lewo na kosie. Raz stawiałem na kamykach i się lekko zakopywała, silnik dalej pracował.
Czytałem post na Vulcanerii, że VN1700 mają tendencje do wyrabiania się mocowania i kąt podparcia się zmniejsza
Racja Tex66, gmole przydatna rzecz, dobrze trzymać stopy na podestach i nogi blisko motocykla - przestrzeń bezpieczna się robi. Tylko ilu % osób się to udaje, gdy naturalnie chciałoby się podeprzeć o ziemię.
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
dopiero dzisiaj znalazłem czas na pomiary.
Napięcie zasilania 4.98V, wyjściowe 3.96V, po przechyleniu wyjściowe spada na 1.025V.
Skąd ECU wie, że przechył jest o więcej niż 70 stopni? Czujnik nie wskazuje nic więcej poza tymi dwoma stanami, a gaszenie silnika wynika, że jest trzecim występującym stanem.
Tex66 wspomniałeś o przemierzeniu kabli i wtyczek. Masa jest ok (brązowo/żółty). Patrząc po kolorach jest przerwa, ale nie wiem czy mierzę właściwe przewody, albo czy to idzie przez jakiś przekaźnik. Ciągłość mierzyłem na wyłączonym zapłonie, nie chciałbym niczego sfajczyć...
Kostki na ostatnim zdjęciu.
Ale tu powinno być raczej dobrze, po odpięciu czujnika wyskakuje błąd 31.
PS. nie czuję sie dobrze w diagnostyce elektryki
Napięcie zasilania 4.98V, wyjściowe 3.96V, po przechyleniu wyjściowe spada na 1.025V.
Skąd ECU wie, że przechył jest o więcej niż 70 stopni? Czujnik nie wskazuje nic więcej poza tymi dwoma stanami, a gaszenie silnika wynika, że jest trzecim występującym stanem.
Tex66 wspomniałeś o przemierzeniu kabli i wtyczek. Masa jest ok (brązowo/żółty). Patrząc po kolorach jest przerwa, ale nie wiem czy mierzę właściwe przewody, albo czy to idzie przez jakiś przekaźnik. Ciągłość mierzyłem na wyłączonym zapłonie, nie chciałbym niczego sfajczyć...
Kostki na ostatnim zdjęciu.
Ale tu powinno być raczej dobrze, po odpięciu czujnika wyskakuje błąd 31.
PS. nie czuję sie dobrze w diagnostyce elektryki
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Gaszenie silnika nie jest trzecim stanem jego pracy, a skutkiem zadziałania czujnika. Działa on w trybie 0 i 1. Czyli, jak sam zauważyłeś do pewnego kąta pochylenia nic się nie zmienia, a po jego przekroczeniu spada do zmierzonego przez Ciebie poziomu 1V.
Nazywa się to w sterowaniu, logicznym zerem lub jedynką, albo stan niski i wysoki. Ale to nie ma teraz znaczenia.
Kąt pochylenia przy jakim czujnik zmieni stan, uwarunkowany jest jego konstrukcją. Czyli jak ktoś go zaprojektował, przy jakim odchyle od pionu ma się przełączyć i wysłać sygnał do ECU o zatrzymaniu silnika. Szkoda, że jak piszesz nie czujesz się zbyt pewnie przy pomiarach elektrycznych. Bo można by zasymulować dla ECU stan PION, przy odpiętym czujniku nie powodując błędu. I wtedy zrobić przejazd kontrolny.
Nazywa się to w sterowaniu, logicznym zerem lub jedynką, albo stan niski i wysoki. Ale to nie ma teraz znaczenia.
Kąt pochylenia przy jakim czujnik zmieni stan, uwarunkowany jest jego konstrukcją. Czyli jak ktoś go zaprojektował, przy jakim odchyle od pionu ma się przełączyć i wysłać sygnał do ECU o zatrzymaniu silnika. Szkoda, że jak piszesz nie czujesz się zbyt pewnie przy pomiarach elektrycznych. Bo można by zasymulować dla ECU stan PION, przy odpiętym czujniku nie powodując błędu. I wtedy zrobić przejazd kontrolny.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Władziu,
Czujnik pochylenia motocykla nie „wysyła sygnał do ECU o zatrzymaniu silnika”.
Na czujniku pochylenia motocykla w momencie włączenia zapłonu cały czas winno być napięcie, które to w sposób ciągły jest monitorowane przez ECU. Podobnie jest z czujnikami położenia przepustnicy, pozycji akceleratora, wału korbowego i zaworem przełączający powietrze. Jeżeli tego napięcia brak lub odbiega ono od nakazanego przedziału napięciowego, ECU samo to wychwytuje i wyłącza silnik lub zmienia tryb pracy silnika jak np. w przypadku czujnika położenia przepustnicy (zmiana pracy silnika na metodę D-J).
Podobnie nie „zasymulujesz dla ECU żadnego stanu PION, przy odpiętym czujniku nie powodując błędu i zrobienia przejazdu kontrolnego”, gdyż nie odpalisz silnika i o żadnej jeździe nie ma mowy (Instrukcja Serwisowa VN 1700 Nomad – str. 160). W innych VN-ach z ECU i czujnikiem pochylenia motocykla jest identycznie.
Siwy,
Pytasz skąd ECU wie, że na przykład motocykl stoi pionowo, ma jakikolwiek przechył np. 20° czy wspomniane wcześniej instrukcyjne 40÷50° i te krańcowe 70° i więcej?
Odpowiedź jest prosta, ECU wie to jedynie z czujnika pochylenia motocykla.
Istota problemu to zasada działania czujnika pochylenia wzdłużnego motocykla wykorzystująca Efekt Halla.
Wewnątrz czujnika pochylenia motocykla jest półprzewodnikowy czujnik magnetyczny wykorzystujący efekt galwanomagnetyczny, efekt ten nazywamy Efektem Halla.
Czujnik magnetyczny swobodnie poruszając się i wykorzystując prawo powszechnego ciążenia generuje styk elektryczny i tym samym różne napięcia wyjściowe które w sposób nieprzerwalny są monitorowane przez ECU.
Trochę naukowo, ale chciałeś wiedzieć to Ci napisałem „skąd ECU wie”.
W naszych VN-ach konstrukcyjnie przy pochyle 70° następuje przerwanie obwodu w czujniku pochylenia motocykla, brak jakiegokolwiek napięcia wyjściowego na czujniku pochylenia motocykla wychwytuje ECU i natychmiast rozłącza przekaźnik pompy paliwa, wtryskiwacze i układ zapłonowy.
W innych markach motocykli jest identycznie, jedynie ze względu na konstrukcję motocykla kąt, przy którym następuje przerwa na czujniku pochylenia jest inny.
I tak na przykład w motocyklu Indian:
- Chieftain,
- Springfield,
- Chieftain Elite,
- Roadmaster,
- Roadmaster Classic
są fabrycznie montowane gmole. Oparcie motocykla na gmolu podczas pracy silnika podobnie jak przytarcie nim o podłoże podczas jazdy jest wychwytywane przez ECU i następuje wyłączenie silnika. Tam kąt, przy którym następuje przerwa na czujniku pochylenia pojazdu i jest wychwytywana przez ECU wynosi tylko 45°.
U Ciebie było podobnie, jak sam napisałeś „po oparciu się na gmolu po wymianie tylnej opony na nową też Ci zgasł, po postawieniu do pionu i zresetowaniu czujnika odpalił bez problemu”.
Jeżeli wszystko pospinane, robisz autodiagnostykę i nie wyświetla Ci się kod serwisowy 31 – tzn., że czujnik pochylenia jest OK. Gdyby było zwarcie, przerwa lub odstępstwa od określonych napięć wyświetliłby Ci się kod 31.
Gdy odepniesz czujnik pochylenia i teraz zrobisz autodiagnostykę, ECU widzi przerwę i powinien wyświetlić się kod serwisowy 31.
Wszystko wskazuje, że masz sprawny czujnik pochylenia motocykla a jedynie przesadziłeś z pochyleniem motocykla podczas zakrętów i nie koniecznie musiałeś już dotykać gmolem o podłoże (przy oparciu na gmolu silnik zgaśnie definitywnie co sam doświadczyłeś po wymianie tylnej opony).
Czujnik pochylenia motocykla nie „wysyła sygnał do ECU o zatrzymaniu silnika”.
Na czujniku pochylenia motocykla w momencie włączenia zapłonu cały czas winno być napięcie, które to w sposób ciągły jest monitorowane przez ECU. Podobnie jest z czujnikami położenia przepustnicy, pozycji akceleratora, wału korbowego i zaworem przełączający powietrze. Jeżeli tego napięcia brak lub odbiega ono od nakazanego przedziału napięciowego, ECU samo to wychwytuje i wyłącza silnik lub zmienia tryb pracy silnika jak np. w przypadku czujnika położenia przepustnicy (zmiana pracy silnika na metodę D-J).
Podobnie nie „zasymulujesz dla ECU żadnego stanu PION, przy odpiętym czujniku nie powodując błędu i zrobienia przejazdu kontrolnego”, gdyż nie odpalisz silnika i o żadnej jeździe nie ma mowy (Instrukcja Serwisowa VN 1700 Nomad – str. 160). W innych VN-ach z ECU i czujnikiem pochylenia motocykla jest identycznie.
Siwy,
Pytasz skąd ECU wie, że na przykład motocykl stoi pionowo, ma jakikolwiek przechył np. 20° czy wspomniane wcześniej instrukcyjne 40÷50° i te krańcowe 70° i więcej?
Odpowiedź jest prosta, ECU wie to jedynie z czujnika pochylenia motocykla.
Istota problemu to zasada działania czujnika pochylenia wzdłużnego motocykla wykorzystująca Efekt Halla.
Wewnątrz czujnika pochylenia motocykla jest półprzewodnikowy czujnik magnetyczny wykorzystujący efekt galwanomagnetyczny, efekt ten nazywamy Efektem Halla.
Czujnik magnetyczny swobodnie poruszając się i wykorzystując prawo powszechnego ciążenia generuje styk elektryczny i tym samym różne napięcia wyjściowe które w sposób nieprzerwalny są monitorowane przez ECU.
Trochę naukowo, ale chciałeś wiedzieć to Ci napisałem „skąd ECU wie”.
W naszych VN-ach konstrukcyjnie przy pochyle 70° następuje przerwanie obwodu w czujniku pochylenia motocykla, brak jakiegokolwiek napięcia wyjściowego na czujniku pochylenia motocykla wychwytuje ECU i natychmiast rozłącza przekaźnik pompy paliwa, wtryskiwacze i układ zapłonowy.
W innych markach motocykli jest identycznie, jedynie ze względu na konstrukcję motocykla kąt, przy którym następuje przerwa na czujniku pochylenia jest inny.
I tak na przykład w motocyklu Indian:
- Chieftain,
- Springfield,
- Chieftain Elite,
- Roadmaster,
- Roadmaster Classic
są fabrycznie montowane gmole. Oparcie motocykla na gmolu podczas pracy silnika podobnie jak przytarcie nim o podłoże podczas jazdy jest wychwytywane przez ECU i następuje wyłączenie silnika. Tam kąt, przy którym następuje przerwa na czujniku pochylenia pojazdu i jest wychwytywana przez ECU wynosi tylko 45°.
U Ciebie było podobnie, jak sam napisałeś „po oparciu się na gmolu po wymianie tylnej opony na nową też Ci zgasł, po postawieniu do pionu i zresetowaniu czujnika odpalił bez problemu”.
Jeżeli wszystko pospinane, robisz autodiagnostykę i nie wyświetla Ci się kod serwisowy 31 – tzn., że czujnik pochylenia jest OK. Gdyby było zwarcie, przerwa lub odstępstwa od określonych napięć wyświetliłby Ci się kod 31.
Gdy odepniesz czujnik pochylenia i teraz zrobisz autodiagnostykę, ECU widzi przerwę i powinien wyświetlić się kod serwisowy 31.
Wszystko wskazuje, że masz sprawny czujnik pochylenia motocykla a jedynie przesadziłeś z pochyleniem motocykla podczas zakrętów i nie koniecznie musiałeś już dotykać gmolem o podłoże (przy oparciu na gmolu silnik zgaśnie definitywnie co sam doświadczyłeś po wymianie tylnej opony).
Tex66
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Tex chwilę po tym jak wysłałem swój wpis, pierwsza myśl jaka mnie naszła, to kiedy się uaktywnisz ze Swoją interpretacją. W kilku zdaniach obrazowo poprawnie pod względem gramatyki i składni języka polskiego, a nawet nazewnictwa technicznego opisałem koledze logikę działania czujnika położenia. I wtedy wchodzisz Ty, cały na biało.... I czepiasz się słówek. To może przyjmiemy nową forumową świecką tradycję, że w każdym wątku w którym udzieliłeś porady, każdy inny wpis będzie musiał mieć Twoją autoryzację, czy aby jest zgodny z Texa widzeniem problemu. A potem się dziwisz, ze tak niewielu chętnych jest do udzielania pomocy.
Zdarzyło mi się kiedyś zaprogramować kilka mikro kontrolerów z różnymi czujnikami, enkoderami i wyświetlaczami itd ....
Ty pomagasz, inni też się starają, więc nie wrzucajmy sobie bez potrzeby kamyczków do ogródka.
Zdarzyło mi się kiedyś zaprogramować kilka mikro kontrolerów z różnymi czujnikami, enkoderami i wyświetlaczami itd ....
Ty pomagasz, inni też się starają, więc nie wrzucajmy sobie bez potrzeby kamyczków do ogródka.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..
- Tex66
- Posty: 1158
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: gaśnie na ostrych zakrętach
Władziu,
Takie właśnie polemiki i wymiana wiedzy sprawiają, że to Forum żyje, my możemy na to sobie pozwolić dyskutując.
Niczego nie negowałem o systemie „0”-„1”, bo to prawda. Jedyną wyjątkiem była moja sugestia, że to ECU monitoruje czujnik pochylenia motocykla i że nie odpalisz motocykla, gdy masz rozpiętą wiązkę czujnika pochylenia motocykla i o żadnej jeździe nie może być mowy, bo to z kolei jest prawda a nie czepianie się słówek.
My możemy i powinniśmy mieć swoje racje ale to to osoba szukająca wyjaśnień po przeczytaniu wszystkich sugestii uzna co bardziej do niej przemawia.
Napisałeś mądre zdanie: „A potem się dziwisz, ze tak niewielu chętnych jest do udzielania pomocy”.
Uważasz, że lepiej by było gdyby były dziesiątki czy setki (z tymi setkami to zawyżyłem) wypowiadających się na dany temat na zasadzie „radosnej twórczości” nic nie wnoszącej.
Napisałeś również ładnie: „Ty pomagasz, inni też się starają …………..” i starajmy się pomagać bo my możemy, inni też powinni jak najliczniej się wypowiadać, ale powinni wypowiadać się merytorycznie.
A skoro nie wypowiadają się to brakuje tej merytoryki i jest obawa o śmieszność.
Dam Ci Władziu przykład z dnia dzisiejszego.
Kolega Big Mike założył post: „Padł wyświetlacz km/godz Nomad 1500”
viewtopic.php?f=1&p=300068#p300068
Od razu widać, że Kolega nie ma za wielkiej wiedzy (Mike bez urazy jak to czytasz) skoro uważa, że dioda LED podświetlająca wyświetlacz ma to samo zasilanie co sam wyświetlacz LCD. O zapoznanie się z numeracją gniazd i które za co odpowiada też pewnie się nie pokusił.
Stwierdzenie „Podświetlenie jest, więc prąd dochodzi” daje nam obraz.
I teraz zobaczysz ilu Kolegów napisze Mike-owi jak sprawdzić zespół prędkościomierza, zasilanie gniazda nr 12 odpowiadające za wyświetlacz ciekłokrystaliczny LCD.
Może mieć brak zasilania na tym pinie co jest do sprawdzenia i usunięcia bez konieczności wymiany zaraz wyświetlacza LCD na płytce drukowanej co takie proste nie jest.
Każdy może spróbować jak to ładnie napisałeś (tu się powtórzę): „Ty pomagasz, inni też się starają …………..”
Jak uważasz, doczekamy się?
P.S.
Z ta moją autoryzacją to przesadziłeś, ja nie byłem złośliwy.
Takie właśnie polemiki i wymiana wiedzy sprawiają, że to Forum żyje, my możemy na to sobie pozwolić dyskutując.
Niczego nie negowałem o systemie „0”-„1”, bo to prawda. Jedyną wyjątkiem była moja sugestia, że to ECU monitoruje czujnik pochylenia motocykla i że nie odpalisz motocykla, gdy masz rozpiętą wiązkę czujnika pochylenia motocykla i o żadnej jeździe nie może być mowy, bo to z kolei jest prawda a nie czepianie się słówek.
My możemy i powinniśmy mieć swoje racje ale to to osoba szukająca wyjaśnień po przeczytaniu wszystkich sugestii uzna co bardziej do niej przemawia.
Napisałeś mądre zdanie: „A potem się dziwisz, ze tak niewielu chętnych jest do udzielania pomocy”.
Uważasz, że lepiej by było gdyby były dziesiątki czy setki (z tymi setkami to zawyżyłem) wypowiadających się na dany temat na zasadzie „radosnej twórczości” nic nie wnoszącej.
Napisałeś również ładnie: „Ty pomagasz, inni też się starają …………..” i starajmy się pomagać bo my możemy, inni też powinni jak najliczniej się wypowiadać, ale powinni wypowiadać się merytorycznie.
A skoro nie wypowiadają się to brakuje tej merytoryki i jest obawa o śmieszność.
Dam Ci Władziu przykład z dnia dzisiejszego.
Kolega Big Mike założył post: „Padł wyświetlacz km/godz Nomad 1500”
viewtopic.php?f=1&p=300068#p300068
Od razu widać, że Kolega nie ma za wielkiej wiedzy (Mike bez urazy jak to czytasz) skoro uważa, że dioda LED podświetlająca wyświetlacz ma to samo zasilanie co sam wyświetlacz LCD. O zapoznanie się z numeracją gniazd i które za co odpowiada też pewnie się nie pokusił.
Stwierdzenie „Podświetlenie jest, więc prąd dochodzi” daje nam obraz.
I teraz zobaczysz ilu Kolegów napisze Mike-owi jak sprawdzić zespół prędkościomierza, zasilanie gniazda nr 12 odpowiadające za wyświetlacz ciekłokrystaliczny LCD.
Może mieć brak zasilania na tym pinie co jest do sprawdzenia i usunięcia bez konieczności wymiany zaraz wyświetlacza LCD na płytce drukowanej co takie proste nie jest.
Każdy może spróbować jak to ładnie napisałeś (tu się powtórzę): „Ty pomagasz, inni też się starają …………..”
Jak uważasz, doczekamy się?
P.S.
Z ta moją autoryzacją to przesadziłeś, ja nie byłem złośliwy.
Tex66
Kto jest online
Jest 1 użytkownik online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość