Władziu,
Czujnik pochylenia motocykla nie „
wysyła sygnał do ECU o zatrzymaniu silnika”.
Na czujniku pochylenia motocykla w momencie włączenia zapłonu cały czas winno być napięcie, które to w sposób ciągły jest monitorowane przez ECU. Podobnie jest z czujnikami położenia przepustnicy, pozycji akceleratora, wału korbowego i zaworem przełączający powietrze. Jeżeli tego napięcia brak lub odbiega ono od nakazanego przedziału napięciowego, ECU samo to wychwytuje i wyłącza silnik lub zmienia tryb pracy silnika jak np. w przypadku czujnika położenia przepustnicy (zmiana pracy silnika na metodę D-J).
Podobnie nie „
zasymulujesz dla ECU żadnego stanu PION, przy odpiętym czujniku nie powodując błędu i zrobienia przejazdu kontrolnego”, gdyż nie odpalisz silnika i o żadnej jeździe nie ma mowy (Instrukcja Serwisowa VN 1700 Nomad – str. 160). W innych VN-ach z ECU i czujnikiem pochylenia motocykla jest identycznie.
Siwy,
Pytasz skąd ECU wie, że na przykład motocykl stoi pionowo, ma jakikolwiek przechył np. 20° czy wspomniane wcześniej instrukcyjne 40÷50° i te krańcowe 70° i więcej?
Odpowiedź jest prosta, ECU wie to jedynie z czujnika pochylenia motocykla.
Istota problemu to zasada działania czujnika pochylenia wzdłużnego motocykla wykorzystująca
Efekt Halla.
Wewnątrz czujnika pochylenia motocykla jest półprzewodnikowy czujnik magnetyczny wykorzystujący efekt galwanomagnetyczny, efekt ten nazywamy
Efektem Halla.
Czujnik magnetyczny swobodnie poruszając się i wykorzystując prawo powszechnego ciążenia generuje styk elektryczny i tym samym różne napięcia wyjściowe które w sposób nieprzerwalny są monitorowane przez ECU.
Trochę naukowo, ale chciałeś wiedzieć to Ci napisałem „
skąd ECU wie”.
W naszych VN-ach konstrukcyjnie przy pochyle 70° następuje przerwanie obwodu w czujniku pochylenia motocykla, brak jakiegokolwiek napięcia wyjściowego na czujniku pochylenia motocykla wychwytuje ECU i natychmiast rozłącza przekaźnik pompy paliwa, wtryskiwacze i układ zapłonowy.
W innych markach motocykli jest identycznie, jedynie ze względu na konstrukcję motocykla kąt, przy którym następuje przerwa na czujniku pochylenia jest inny.
I tak na przykład w motocyklu
Indian:
- Chieftain,
- Springfield,
- Chieftain Elite,
- Roadmaster,
- Roadmaster Classic
są fabrycznie montowane gmole. Oparcie motocykla na gmolu podczas pracy silnika podobnie jak przytarcie nim o podłoże podczas jazdy jest wychwytywane przez ECU i następuje wyłączenie silnika. Tam kąt, przy którym następuje przerwa na czujniku pochylenia pojazdu i jest wychwytywana przez ECU wynosi tylko 45°.
U Ciebie było podobnie, jak sam napisałeś „
po oparciu się na gmolu po wymianie tylnej opony na nową też Ci zgasł, po postawieniu do pionu i zresetowaniu czujnika odpalił bez problemu”.
Jeżeli wszystko pospinane, robisz autodiagnostykę i nie wyświetla Ci się kod serwisowy 31 – tzn., że czujnik pochylenia jest OK. Gdyby było zwarcie, przerwa lub odstępstwa od określonych napięć wyświetliłby Ci się kod 31.
Gdy odepniesz czujnik pochylenia i teraz zrobisz autodiagnostykę, ECU widzi przerwę i powinien wyświetlić się kod serwisowy 31.
Wszystko wskazuje, że masz sprawny czujnik pochylenia motocykla a jedynie przesadziłeś z pochyleniem motocykla podczas zakrętów i nie koniecznie musiałeś już dotykać gmolem o podłoże (przy oparciu na gmolu silnik zgaśnie definitywnie co sam doświadczyłeś po wymianie tylnej opony).