Strona 1 z 1
Poziom oleju w 2
: pn lip 05, 2021
autor: Polek
Wiem, że temat już poruszany, ale mam takie trochę inne pytanie.
Sprawdzałem wczoraj poziom oleju na zimnym silniku i w motocyklu opartym na stopce, pokazało ok 1 cm od dolnej krawędzi bagnetu. Potem zgodnie z procedurą, ok 7 min na wolnych obrotach i po zgaszeniu silnika trochę ponad 1 min. Pokazało ok 1/3 już w przedziale wyznaczonym na bagnecie do pomiaru. I teraz moje pytanie. Czy może być tak, że przy tej samej ilości oleju, wykonując pomiary, zawsze przy zimnym silniku i opartym o stopkę moto wynik może być różny?
Re: Poziom oleju w 2
: pn lip 05, 2021
autor: Marecki75
nigdy tak nie mierzyłem .. Zawsze moto w pionie i dopiero procedura czyli:
- odpalam i zagrzewam aż załączy się wentylator ( na wolnych obrotach - nie dotykam gazu )
- gaszę i czekam 2 min.30 sekund
- wykręcam bagnet i wycieram do sucha
- wkręcam bagnet do końca i wykręcam ponownie
mierzenie na bocznej stopce nigdy nie da miarodajnego wyniku
Re: Poziom oleju w 2
: pn lip 05, 2021
autor: Polek
No taka procedurę też przeprowadziłem, napisałem o tym. Rozwinę trochę swoje pytanie. Czy olej spływając sobie powolutku po zgaszeniu silnika, w garażu, może to robić różnymi ścieżkami i zbierać się w różnych miejscach? Jeśli tak jest, to odpowiedź na moje pytanie z pierwszego wpisu też powinna brzmieć "tak". Ale jeśli nie to po co ta cała procedura?
Re: Poziom oleju w 2
: wt lip 06, 2021
autor: Tex66
Zasadniczo olej znajduje się w:
- w przedziale skrzyni korbowodu;
- w przedziale skrzyni biegów;
- w przedziale obudowy sprzęgła;
- w misce olejowej.
1. W układzie smarowania z półsuchą miską olejową w przedziałach tych olej jest zawsze i będzie zawsze, nawet po zgaszeniu silnika i odczekaniu 2, 5 10 minut czy nawet po 2 czy 5 godzinach.
a) Istotą jest tylko ile oleju spływa z poszczególnych przedziałów i po jakim czasie a ile pozostaje.
Zadałeś pytanie:
„
Czy może być tak, że przy tej samej ilości oleju, wykonując pomiary, zawsze przy zimnym silniku i opartym o stopkę moto wynik może być różny?”.
Odpowiedź:
2. Poziom oleju pozostający w poszczególnych przedziałach powinien być bardzo zbliżony, to samo dotyczy przedziału skrzyni biegów gdzie poziom jest mierzony za pomocą bagnetu.
Nie może być tak, że jednego dnia o 6.00 rano mierzysz poziom oleju (motocykl stoi oparty o stopkę boczną i silnik zimny po nocy) i masz 1 cm na bagnecie, drugiego dnia o tej samej godzinie masz 2 czy 3 cm. Poziom oleju pozostającego w poszczególnych przedziałach jest constans a przynajmniej powinien być bardzo zbliżony (patrz punk 1.a).
Zasada naczyń połączonych i dynamika płynów.
A to z doświadczenia ze szkoły podstawowej - wytłumaczenie dlaczego masz olej na bagnecie gdy motocykl stoi oparty o stopkę boczną (część A). W części A i B ilość oleju znajdująca się w przedziale skrzyni biegów jest identyczna. Taka sama sytuacja byłaby gdybyś przechylił motocykl na prawą stronę. Poziom oleju na bagnecie mierzony codziennie powinien być jednakowy – bardzo zbliżony (patrz punkt 1.) gdy motocykl stoi oparty o stopkę boczną.
To teraz chyba już wiadomo po co jest procedura sprawdzania poziomu oleju w VN2k.
Amen
Re: Poziom oleju w 2
: wt lip 06, 2021
autor: Polek
Tex66 dzięki za odpowiedź na moje zacytowane przez Ciebie pytanie. Nie jestem fachowcem, ale tak to sobie właśnie wyobrażałem. Mam nadzieję, że pozostali biegli w mechanice uczestnicy forum potwierdzają to co napisałeś. Te rysunki również zgodnie z moimi wyobrażeniami, filozofia to raczej nie jest. A teraz jeszcze raz o co mi chodzi. Jak sam napisałeś ojej na postoju spływa w zasadzie tak samo i w te same miejsca. Jeśli więc po zakończonej jeździe i wystudzonym silniku, najpierw na stopce a potem po przeprowadzonej procedurze proporcje będą się powtarzały, oczywiście za każdym razem po nowej osobno przeprowadzonej jeździe to w zupełności według mnie wystarczy do oceny poziom na pochylonym i zimnym silniku odnosząc to oczywiście do poziomu na bagnecie po przeprowadzonej procedurze, których mam zamiar teraz ze 3 przeprowadzić.
Re: Poziom oleju w 2
: wt lip 06, 2021
autor: Tex66
Skoro nie zamierzasz poświęcić 10 minut na sprawdzenie poziomu oleju zgodnie z procedurą zalecaną przez konstruktorów VN2k to masz takie prawo.
Jeżeli uważasz, że sprawdzanie poziomu oleju na zimnym silniku pochylonego VN2k w pełni odzwierciedla sprawdzenie układu smarowania, napełnianie się olejem wszystkich przedziałów oraz drożność przewodów olejowych to masz prawo tak uważać.
Jeżeli uważasz, że to wystarczy to masz prawo tak uważać i tak właśnie sprawdzać poziom oleju.
A „biegli w mechanice uczestnicy forum” nie będą potwierdzać czy negować tego co napisałem wyżej, Koledzy Ci pominą to milczeniem.
Dlaczego ?
Bo jest wiele ciekawszych technicznie i merytorycznie tematów niż dysputa nad coraz to innymi i nowszymi „wydumkami” na temat sprawdzania poziomu oleju w VN2k. Koledzy Ci sprawdzają poziom jak jest to napisane w Instrukcji Serwisowej, mają czas by poświęcić 10 minut dla swojego jedynego VN2k na sprawdzenie poziomu oleju.
P.S.
Bardzo się cieszę, że „te rysunki były zgodne z Twoimi wyobrażeniami”.
Powodzenia
Re: Poziom oleju w 2
: wt lip 06, 2021
autor: intruz69
Re: Poziom oleju w 2
: wt lip 06, 2021
autor: Tex66
Intruz
Nic się nie zaczęło, Kolega Polek chce tak sobie sprawdzać poziom oleju i to wszystko, to jego indywidualna sprawa.
Ty natomiast pozostań przy wklejaniu linków na OLX, Allegro, YouTube i Facebook-i.
Żaden z Twoich komentarzy nigdy nie był merytoryczny gdyż żadnego technicznego i merytorycznego komentarza nie zamieściłeś jeszcze tu na Forum za wyjątkiem wklejania nic nie wnoszących linków do ogłoszeń na portalach aukcyjnych i filmików na YouTube.
I niech tak zostanie bo jeszcze Ci się coś znowu „potaśta”.
Jeżeli sobie życzysz mogę je tu wszystkie załączyć.
Re: Poziom oleju w 2
: wt lip 06, 2021
autor: franc1213
Probowalem roznych metod i wszystko dupa jedynie jak pisze Tex66 poświęcić 10 minut dla swojego jedynego VN2k .