Marecki75
Nie mam tej przypadłości ale bardzo dobre pytanie zadałeś i warte jest przeanalizowania problemu.
Czytałem kiedyś ciekawy artykuł angielskojęzyczny na temat zbyt dużej ilości oleju lub jego niedoboru w układzie smarowania motocykla.
Głównym przesłaniem było, że jak wszędzie w życiu zalecany jest umiar i wyśrodkowanie (jakoś tak).
W artykule nie chodziło, że jego nadmiar skutkował będzie wyrzuceniem go przez odmę ale jak nadmiar lub niedobór oleju wpływa na sprzęgło, skrzynię biegów i skrzynię korbowodu.
Merytorycznie artykuł dotyczył jedynie silników z mokrą miską olejową.
A jak może to się przełożyć na półsucha miskę w VN2k?
Zostańmy jedynie przy nadmiarze bo to głównie wiąże się z Twoim pytaniem.
W naszych VN2k jest półsucha miska olejowa i są trzy pompy:
- pompa zasilająca;
- pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła;
- pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu.
W przedziałach: w misce olejowej, w przedziale sprzęgła, w przedziale skrzyni biegów oraz przedziale komory korbowodu zawsze znajduje się olej i dzięki pompom krąży w całym układzie, smaruje i chłodzi silnik. Część elementów silnika smarowane jest olejem przepływającym jak wałek wejściowy i wyjściowy skrzyni biegów ale zdecydowana większość jest smarowana rozbryzgowo co widać na załączonym zdjęciu. Nadmiar oleju w układzie skutkuje, że wszystkie przedziały są przepełnione. Najgorsza sytuacja powstaje w przedziale korbowodu i nie chodzi tu o to, że jego nadmiar zostanie wyrzucony przez odmę. Korbowód uderzając w zbyt wysoki poziom oleju co samo w sobie również niekorzystnie wpływa na niego samego oraz panewki ubija olej zmieniając jego część w pianę. Ktoś może powiedzieć, że olej to nie mleko i się nie pieni, niestety przy obrotach korbowodu sięgających 3000 obr./min i więcej część oleju zamieni się w pianę. Pompy olejowe konstrukcyjnie mają to do siebie, że nie zasysają i nie będą pompować piany.
Pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła jak i pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu to tak zwane pompy przedmuchujące.
Pompa zasilająca zasysa i tłoczy olej z miski do przedziału skrzyni biegów który jest jednocześnie zbiornikiem oleju integralnym z całym silnikiem i jednocześnie zasadniczym zbiornikiem oleju, stąd nazwa półsucha miska olejowa. Dlatego poziom oleju mierzymy w skrzyni biegów po 2-3 minutach od zgaszenia silnika (procedura znana posiadaczom VN2k). Układ smarowania z typową sucha miską to układ gdzie miska olejowa jest konstrukcyjnie poza silnikiem.
I teraz przechodzę do kwestii zasadniczej i Twojego pytania.
Za dużo oleju w całym układzie -> za dużo oleju w przedziale korbowodu -> olej zostaje spieniony przez korbowód -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział korbowodu nie jest w stanie wypompować wymaganej ilości oleju (piana) -> pompa zasilająca pompuje olej do przedziału skrzyni biegów -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział sprzęgła wypompowuje olej który spłynął grawitacyjnie z przedziału skrzyni biegów dalej do filtra skąd olej jest rozprowadzany na cylindry, tłok i rozrząd i spływa do przedziału korbowodu. W przedziale korbowodu cały czas mamy zwiększony poziom oleju który jest spieniany przez korbowód i nie może być zasysany i pompowany, natomiast pompa przedmuchująca przedziału sprzęgła nie ma co pompować bo olej z przedziału skrzyni już do niej spłynął a ona go przepompowała gdo przedziału korbowodu.
Skrzynia biegów i sprzęgło cierpią na niedobór oleju i stąd problemy w przełączaniu biegów.
Gdy oleju jest mniej, w przedziale korbowodu nie powstaje pienienie oleju i układ smarowania funkcjonuje instrukcyjnie.
Taki jest mój tok rozumowania ale mogę się mylić.
Zadałeś ciekawe pytanie które warte było szerszej analizie dlatego dołączyłem się do Twojego postu.
Może inni Koledzy też się dołączą.