Strona 1 z 1

VN 2000 – Zespół pompy paliwa

: sob wrz 30, 2023
autor: Tex66
Zaczynamy odczuwać spadek mocy, silnik inaczej reaguje na odkręcanie manetki przyśpieszenia, słychać bliżej nieokreślony dźwięk z okolić pompy paliwa, to niewątpliwie objawy zbliżających się poważniejszych problemów z samą pompą paliwa i jej filtrem oraz głównym filtrem paliwa.
- Czy wymiana samego filtra pomy pomoże?
- Nie zawsze i niekoniecznie.
Skoro po zdemontowaniu, filtr siatkowy pompy jest już tak zanieczyszczony, że nie przepuszcza światła to podobnie będzie wyglądał główny filtr paliwa. Stan samej pompy też jest już wątpliwy, podobnie jak i regulatora ciśnienia paliwa.
Skoro już wymontowaliśmy zespół pompy paliwa to wymiana jedynie tak zanieczyszczonego filtra pompy w niczym nie pomoże, a wręcz przeciwnie, możemy narobić sobie większych problemów.
Niechęć wymiany samej pompy i głównego filtra paliwa bo to generuje koszy, to „wycieranie doopy szkłem”, teoretycznie można ale na pewno będzie bolało.
Wyschniecie głównego filtra paliwa po zdemontowaniu całego zespołu pompy paliwa w oczekiwaniu kilku dni na przyjście nowego filtra pompy, wymachiwanie nim (lewo-prawo, góra-dół) przy demontażu starego i montażu nowego filtra pompy a następnie montaż całości w zbiorniku i próba uruchomienia silnika, a tu nic, silnik kręci ale się nie uruchamia.
- Dlaczego?
- Bo wyschnięte drobiny zanieczyszczeń z głównego filtra paliwa po tych dwóch-trzech dniach, nazwijmy to odkleiły się od w miarę wyschniętej powierzchni filtrującej głównego filtra i pod ciśnieniem 3 atm (44psi) po włączeniu zapłonu i po uruchomieniu się pompy na 3s płynęły na wtryskiwacze i je zapchały.
Mówiłem, że może zaboleć.
Oczywiście w większości przypadków tak może się stać ale nie musi.
Ostatecznie to wcześniej powinniśmy zamówić filtr pompy, szybki demontaż starego, montaż nowego i wszystko ponownie do zbiornika paliwa z nowym uszczelnieniem zespołu pomy (O-Ring, 670E5075) który zaraz napełniamy paliwem.
Najlepszym jednak rozwiązaniem jest jednoczesna wymiana pomy i głównego filtra paliwa.
Całość w Kawasaki to koszt około 4000 zł, więc najlepiej dokupywać podzespoły pojedynczo.
Dobranie pompy i regulatora i ich kupno to żaden problem, najwięcej problemów będzie z głównym filtrem paliwa. Ale na wszystko jest sposób, można go kupić już z regulatorem ciśnienia paliwa za jedyne 61 zł – rysunek C na załączonej grafice.
Bardzo dobrą pompę kupimy za około 500 zł już z dołączonym do niej filtrem paliwa (+ jeszcze jeden zapasowy).
I tak, za około 600 zł mamy praktycznie nowy zespół pomy paliwa i spokój na lata i następne kilkadziesiąt a może i na ± 100 000 km.

P.S.
Sam nie miałem potrzeby demontowania jeszcze zespołu pomy paliwa w swoim VN2k, nie mam z nim na chwile obecną najmniejszych problemów ale temat zgłębiłem na forach angielskojęzycznych (USA), tak trochę pod wpływem pewnego postu na jednej z „grupek” gdzie „happy end-u” coś nie widać od trzech dni po wymianie samego filtra pomy paliwa.
Tam też znalazłem gdzie kupić identyczny główny filtr paliwa, identyczny jak w VN2k w przeliczeniu to właśnie 61 zł. Kawasaki na pewno nie będzie szczęśliwe po rozpowszechnianiu takiej informacji.
Zamówiłem od razu dwa, może kiedyś trzeba będzie go wymienić wraz z pompą.
Spokojnego weekendu wszystkim.

Obrazek

Re: VN 2000 – Zespół pompy paliwa

: wt mar 05, 2024
autor: Marecki75
Hej Tex. Czy mógłbyś podać namiar gdzie kupić element C ? Nie mogłem go namierzyć tego w serwisach aukcyjnych sklepach moto itp. Pozdrawiam.

Re: VN 2000 – Zespół pompy paliwa

: śr cze 05, 2024
autor: Tex66
Zespół pompy paliwa z VN 2000 z roku 2006 – nr katalogowy 49040-0016 z motocykla po całkowitej szkodzie (kasacja) z przebiegiem 12 000 km.
Pompa nabyta (to co na zdjęciu) za 400 zł, aktualnie w Kawasaki.pl to koszt 4700 zł, niespełna rok temu to wydatek 4000 zł. Prawdopodobnie w przyszłym roku to ponad 5000 zł.

Obrazek

Nie ma najmniejszego problemu stosować powyższy zespołu pomy zamiennie w VN 2000 z roczników 2004-2005.
Oryginalna pompa Mitsubishi, oryginalny filtr pompy (tzw. sito pomy) czyściutki i żółciutki, brak jakichkolwiek, nawet najmniejszych zanieczyszczeń. Jego gęsta struktura filtrująca (oczywiście na plus) nie przypomina żadnego zamiennika z polskich portali aukcyjnych czy Aliexpress czy też e-Bay, nie ma więc najmniejszej potrzeby go wymieniać. Przy tak czystym filtrze pomy można być pewnym, że filtr paliwa jest w podobnym stanie lub lepszym. Regulator ciśnienia (3 bar) bez najmniejszych śladów korozji. Co ważne, zespół pomy paliwa jest z czujnikiem rezerwy paliwa, gdyby uległ uszkodzeniu, tego elementu nie dokupi się oddzielnie na portalach aukcyjnych, czy nawet w Kawasaki.
Do kupienia pozostał jedynie O-Ring 670 (670E5075) za 97 zł, uszczelnia on połączenie pompy paliwa ze zbiornikiem.
I kolejny element już po umyciu i po zabezpieczeniu przed kurzem i wilgocią znalazł miejsce na regale z częściami zapasowymi do VN2k.

Jak wygląda filtr paliwa VN 2000 z przebiegiem 35 000 mil (56 000 km) można zobaczyć poniżej, zdjęcie z jednego forów Kawasaki USA, dokładnie z postu dotyczącego VN2k.

Obrazek

Re: VN 2000 – Zespół pompy paliwa

: ndz cze 09, 2024
autor: JAROLPH
Ten element na dole z prawej strony górna krawędź, nosi ślady jakiejś termicznej przeróbki, czy to tak w oryginale jest?

Re: VN 2000 – Zespół pompy paliwa

: pt lip 26, 2024
autor: Tex66
A że marazm na Forum i nie ma co poczytać, to tym razem bardziej coś do pooglądania na weekendzik.
Gdyby ktoś jeszcze zastanawiał się czy pompę paliwa z VN 2000A1 można montować w modelach późniejszych i odwrotnie to zapewniam, że śmiało można.
Obwody elektryczne minimalnie się różnią (zabezpieczenie tych obwodów) ale na samą pompę i jej pracę nie mają najmniejszego wpływu, podobnie jak na pracę wtryskiwaczy (też kosmetyczne różnice w obu obwodach).
W VN2kA1 jest dodatkowy bezpiecznik 30A (nie mylić z bezpiecznikiem 30A przy przekaźniku rozrusznika) który zabezpiecza obwód pompy paliwa ale i obwód elektryczny wtryskiwaczy (i nie tylko).
W modelach od 2005 roku obwód elektryczny pomy paliwa i obwód elektryczny wtryskiwaczy są jedynie zabezpieczone bezpiecznikiem zapłonu i bezpiecznikiem ECU.
W modelu VN2kA1 również są te dwa bezpieczniki i mają pieczę na powyższymi dwoma obwodami elektrycznymi ale dodatkowo nad całością czuwa właśnie dodatkowy bezpiecznik 30A.

Obrazek


Obrazek

Re: VN 2000 – Zespół pompy paliwa

: śr wrz 04, 2024
autor: typhoon
Pokusiłem się o rozebranie pompy w celu kontroli stanu filtrów i ich wymiany gdyż podejrzewałem że kontrolka FI (która zapala mi się gdy jakąś chwilę jadę ponad 130km/h, a kodu błędu jeszcze nie sprawdzałem) może się zapalać przez zbyt małege ciśnienie paliwa z powodu właśnie tych filtrów.
Nie rozbierałem głównego filtra ale ten pierwszy nie wyglądał jakoś źle, ba powiedziałbym że nawet dobrze (trochę brudu wiadomo ale bak czysty i wszystko ogólnie sterylnie).
Jak pisał Tex66 zamiennik pierwszego filtra nie jest tak 'gęsty' i wydaje mi się, że wyczyszczę i założę ponownie stary.
Do wymiany pójdzie jedynie filtr główny z regulatorem - nie wiem jaki jest jego stan ale właśnie mam ok. 35k mil więc może być podobnie jak wyżej.
Obrazek