Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Rafi375
Posty: 19
Rejestracja: sob lut 06, 2021
Motocykl: Vn 1500

Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: Rafi375 » ndz lut 07, 2021

Witam wszystkich! Jestem w posiadaniu vn15 z 92r. Od samego początku problem ze slizgającym się sprzęgłem oraz małymi zgrzytami przy zmianie biegów. Rozebrałem,wszystko ok. Tarcze 3.5 mam. Sprężyny skrętne sztywne. 10 sprężyn na koszu w mojej ocenie też w porządku. Sprężyna dociskowa ma wyżłobienie koło dwóch mm. Pytanie czy wymiana samej sprężyny wystarczy ? Dodam że jedna z przekładek ma 1.6 mm

Awatar użytkownika
artix
Posty: 1166
Rejestracja: wt cze 05, 2018
Miejscowość: Inowrocław
Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
VROC: 38561

Re: Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: artix » ndz lut 07, 2021

Trudno powiedzieć czy wymiana samej sprężyny wystarczy, ale samo wyżłobienie 2mm to potęga. Jeżeli jest to sprężyna dociskowa (duża podkładka), to nominał u mnie ma 4.3mm, a limit serwisowy tylko 4mm, czyli niewielki zapas zużycia. Jeżeli masz serwisówkę, to sprawdź też wymagane wymiary stosu tarcz sprzęgłowych i przekładek, a także trzech podkładek sprężynujących, które są bardzo ważne do prawidłowej pracy sprzęgła (muszą być montowane w odpowiedni sposób, patrząc na ich wygięcie, może są źle zamontowane?). W VN1600 nominalna tarcza sprzęgłowa ma 3.3-3.5mm, limit serwisowy 3.1mm, u ciebie może być podobnie. Wysokość kompletu sprzęgła w koszu, reguluje się grubością przekładek, dostępne są różne ich grubości. Ogólnie rzecz biorąc, zgrzyta, bo nie wysprzęgla tak jak powinno, jeżeli pompa sprzęgłowa jest ok, to szukaj przyczyny w zużyciu i regulacji gratów w sprzęgle.

Rafi375
Posty: 19
Rejestracja: sob lut 06, 2021
Motocykl: Vn 1500

Re: Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: Rafi375 » pn lut 08, 2021

Serdecznie dziękuję za pomoc. W stosie sprzęgła mam jedną przekładkę 1.6 reszta 2.0 . Te trzy talerzowe podkładki są ok . Jeszcze jedno pytanko . Klamka zrobiła się twarda gdy rozebrałem sprzęgło, czy trzeba rozbierać wysprzeglik?

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1156
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: Tex66 » pn lut 08, 2021

Zgodnie z instrukcją serwisową VN-15 (wszystkie wersje A i wszystkie wersje B) z lat 1987-1999 sprężyna dociskowa sprzęgła [92144A] powinna mieć grubość 4,7 mm. Limit serwisowy to 4,4 mm.
Jak widzisz, 0,3 mm i sprężyna dociskowa do wymiany.
Ty masz wyżłobienie na sprężynie aż 2 mm więc odpowiedź nasuwa się sama.

W późniejszych rocznikach (VN1500 Mean Streak, VN1500 Classic, VN1500 Nomad i Classic Tourer sprężyna ta miała grubość 4,4 mm a limit serwisowy 4,1 mm. Nie jest to ta sama sprężyna.
To, że jedna z podkładek ma 1,6 mm oznacza, że poprzedni właściciel prawdopodobnie regulował wysokość stosu sprzęgła.
Przekładki stalowe (7 sztuk w stosie sprzęgła w VN-15)
Standardowa:
- 2,0 mm (13089-1075)
Do regulacji wysokości sprzęgła:
- 1,6 mm (13089-1080)
- 2,3 mm (13089-1081)
Tarcze cierne – 8 sztuk.
- Grubość: 3-3,5 mm
- Limit serwisowy: 3,1 mm

Problem „twardej klamki sprzęgła” był wielokrotnie poruszany na Forum w innych modelach VN, wpisz w wyszukiwarce na Forum „twarda sprzęgła”.
Tex66

Awatar użytkownika
artix
Posty: 1166
Rejestracja: wt cze 05, 2018
Miejscowość: Inowrocław
Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
VROC: 38561

Re: Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: artix » pn lut 08, 2021

Tex66 jak zwykle rozwalił temat na atomy, czyli już masz właściwe wymiary gratów w sprzęgle. Trzy podkładki tależowe muszą być właściwie zamontowane oraz posiadać właściwą wysokość, może ktoś już wcześniej je sobie "regulował" młotkiem :). Twarda klamka, to cały szereg możliwych przyczyn, dla pewności zacząłbym od wymiany płyny hamulcowego i przy okazji inspekcji tego co znajduje się w zbiorniczku płynu, czasami można się zdziwić... Wymiana płynu, porządne odpowietrzenie układu, może był delikatnie zapowietrzony i dlatego nie wysprzęgla prawidłowo, dalej sprawdzenie czy pręt wysprzęglający bez oporów przesuwa się po lekkim naciśnięciu klamki, dalej już weryfikacja i pomiary części oraz pomiar szczeliny pomiędzy dociskiem sprzęgła, a koszem sprzęgłowym załadowanym kompletem tarcz z przekładkami, u mnie szczelina powinna wynosić 1.95 - 2.45mm ( właściwe wymiary w Twoim moto w serwisówce do danego modelu) zbyt mała, możliwe ślizganie się sprzęgła, zbyt duża, sprzęgło pracuje pod koniec . No właśnie, jak pracowało sprzęgło, łapało pod koniec?

Awatar użytkownika
Tex66
Posty: 1156
Rejestracja: pt paź 07, 2016
Miejscowość: Mazowsze
Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
VROC: 0

Re: Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: Tex66 » wt lut 09, 2021

Może się przydać.
Strona 87. z instrukcji serwisowej VN-15 A (Vulcan 88) i B (Vulcan 88SE) z lat 1987-1999.

W tych modelach szczelina pomiędzy dociskiem sprzęgła, a koszem sprzęgłowym powinna wynosić 0,3 mm do 1,3 mm (instrukcja serwisowa – str. 95).
:yeee:
Obrazek
Tex66

Rafi375
Posty: 19
Rejestracja: sob lut 06, 2021
Motocykl: Vn 1500

Re: Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Post autor: Rafi375 » wt lut 09, 2021

Dziękuję jeszcze raz za pomoc. Zamówiłem sprężynę dociskową poz.21 , uszczelkę pokrywy no i nakrętkę bo jakiś Mc.gaiwer w Belgii odkręcał przecinakiem . Do montażu zdemontuje wysprzeglik ,coś mi się nie podoba ta twarda manetka .Dzięki za rysunek🍺

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 4 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 4 gości

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą