poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
- Marecki75
- Posty: 172
- Rejestracja: śr gru 31, 2014
- Miejscowość: Konin
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Classic
- VROC: 0
poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Pytanie do praktyków:
Czy może być korelacja, miedzy zbyt wysokim poziomem oleju ( pod górną kreskę ) z tym, że trudniej wchodzą biegi - szczególnie niskie. Tak to odczuwam.
Jeżeli poziom oleju jest bliżej dolnej kreski , problemów z przełączaniem biegów - brak.
Czy ktoś z Was zaobserwował u siebie takie zjawisko ?
Czy może być korelacja, miedzy zbyt wysokim poziomem oleju ( pod górną kreskę ) z tym, że trudniej wchodzą biegi - szczególnie niskie. Tak to odczuwam.
Jeżeli poziom oleju jest bliżej dolnej kreski , problemów z przełączaniem biegów - brak.
Czy ktoś z Was zaobserwował u siebie takie zjawisko ?
Pasja...Przyjaźń...Radość...Motocykle...
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Marecki75
Nie mam tej przypadłości ale bardzo dobre pytanie zadałeś i warte jest przeanalizowania problemu.
Czytałem kiedyś ciekawy artykuł angielskojęzyczny na temat zbyt dużej ilości oleju lub jego niedoboru w układzie smarowania motocykla.
Głównym przesłaniem było, że jak wszędzie w życiu zalecany jest umiar i wyśrodkowanie (jakoś tak).
W artykule nie chodziło, że jego nadmiar skutkował będzie wyrzuceniem go przez odmę ale jak nadmiar lub niedobór oleju wpływa na sprzęgło, skrzynię biegów i skrzynię korbowodu.
Merytorycznie artykuł dotyczył jedynie silników z mokrą miską olejową.
A jak może to się przełożyć na półsucha miskę w VN2k?
Zostańmy jedynie przy nadmiarze bo to głównie wiąże się z Twoim pytaniem.
W naszych VN2k jest półsucha miska olejowa i są trzy pompy:
- pompa zasilająca;
- pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła;
- pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu.
W przedziałach: w misce olejowej, w przedziale sprzęgła, w przedziale skrzyni biegów oraz przedziale komory korbowodu zawsze znajduje się olej i dzięki pompom krąży w całym układzie, smaruje i chłodzi silnik. Część elementów silnika smarowane jest olejem przepływającym jak wałek wejściowy i wyjściowy skrzyni biegów ale zdecydowana większość jest smarowana rozbryzgowo co widać na załączonym zdjęciu. Nadmiar oleju w układzie skutkuje, że wszystkie przedziały są przepełnione. Najgorsza sytuacja powstaje w przedziale korbowodu i nie chodzi tu o to, że jego nadmiar zostanie wyrzucony przez odmę. Korbowód uderzając w zbyt wysoki poziom oleju co samo w sobie również niekorzystnie wpływa na niego samego oraz panewki ubija olej zmieniając jego część w pianę. Ktoś może powiedzieć, że olej to nie mleko i się nie pieni, niestety przy obrotach korbowodu sięgających 3000 obr./min i więcej część oleju zamieni się w pianę. Pompy olejowe konstrukcyjnie mają to do siebie, że nie zasysają i nie będą pompować piany.
Pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła jak i pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu to tak zwane pompy przedmuchujące.
Pompa zasilająca zasysa i tłoczy olej z miski do przedziału skrzyni biegów który jest jednocześnie zbiornikiem oleju integralnym z całym silnikiem i jednocześnie zasadniczym zbiornikiem oleju, stąd nazwa półsucha miska olejowa. Dlatego poziom oleju mierzymy w skrzyni biegów po 2-3 minutach od zgaszenia silnika (procedura znana posiadaczom VN2k). Układ smarowania z typową sucha miską to układ gdzie miska olejowa jest konstrukcyjnie poza silnikiem.
I teraz przechodzę do kwestii zasadniczej i Twojego pytania.
Za dużo oleju w całym układzie -> za dużo oleju w przedziale korbowodu -> olej zostaje spieniony przez korbowód -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział korbowodu nie jest w stanie wypompować wymaganej ilości oleju (piana) -> pompa zasilająca pompuje olej do przedziału skrzyni biegów -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział sprzęgła wypompowuje olej który spłynął grawitacyjnie z przedziału skrzyni biegów dalej do filtra skąd olej jest rozprowadzany na cylindry, tłok i rozrząd i spływa do przedziału korbowodu. W przedziale korbowodu cały czas mamy zwiększony poziom oleju który jest spieniany przez korbowód i nie może być zasysany i pompowany, natomiast pompa przedmuchująca przedziału sprzęgła nie ma co pompować bo olej z przedziału skrzyni już do niej spłynął a ona go przepompowała gdo przedziału korbowodu.
Skrzynia biegów i sprzęgło cierpią na niedobór oleju i stąd problemy w przełączaniu biegów.
Gdy oleju jest mniej, w przedziale korbowodu nie powstaje pienienie oleju i układ smarowania funkcjonuje instrukcyjnie.
Taki jest mój tok rozumowania ale mogę się mylić.
Zadałeś ciekawe pytanie które warte było szerszej analizie dlatego dołączyłem się do Twojego postu.
Może inni Koledzy też się dołączą.
Nie mam tej przypadłości ale bardzo dobre pytanie zadałeś i warte jest przeanalizowania problemu.
Czytałem kiedyś ciekawy artykuł angielskojęzyczny na temat zbyt dużej ilości oleju lub jego niedoboru w układzie smarowania motocykla.
Głównym przesłaniem było, że jak wszędzie w życiu zalecany jest umiar i wyśrodkowanie (jakoś tak).
W artykule nie chodziło, że jego nadmiar skutkował będzie wyrzuceniem go przez odmę ale jak nadmiar lub niedobór oleju wpływa na sprzęgło, skrzynię biegów i skrzynię korbowodu.
Merytorycznie artykuł dotyczył jedynie silników z mokrą miską olejową.
A jak może to się przełożyć na półsucha miskę w VN2k?
Zostańmy jedynie przy nadmiarze bo to głównie wiąże się z Twoim pytaniem.
W naszych VN2k jest półsucha miska olejowa i są trzy pompy:
- pompa zasilająca;
- pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła;
- pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu.
W przedziałach: w misce olejowej, w przedziale sprzęgła, w przedziale skrzyni biegów oraz przedziale komory korbowodu zawsze znajduje się olej i dzięki pompom krąży w całym układzie, smaruje i chłodzi silnik. Część elementów silnika smarowane jest olejem przepływającym jak wałek wejściowy i wyjściowy skrzyni biegów ale zdecydowana większość jest smarowana rozbryzgowo co widać na załączonym zdjęciu. Nadmiar oleju w układzie skutkuje, że wszystkie przedziały są przepełnione. Najgorsza sytuacja powstaje w przedziale korbowodu i nie chodzi tu o to, że jego nadmiar zostanie wyrzucony przez odmę. Korbowód uderzając w zbyt wysoki poziom oleju co samo w sobie również niekorzystnie wpływa na niego samego oraz panewki ubija olej zmieniając jego część w pianę. Ktoś może powiedzieć, że olej to nie mleko i się nie pieni, niestety przy obrotach korbowodu sięgających 3000 obr./min i więcej część oleju zamieni się w pianę. Pompy olejowe konstrukcyjnie mają to do siebie, że nie zasysają i nie będą pompować piany.
Pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła jak i pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu to tak zwane pompy przedmuchujące.
Pompa zasilająca zasysa i tłoczy olej z miski do przedziału skrzyni biegów który jest jednocześnie zbiornikiem oleju integralnym z całym silnikiem i jednocześnie zasadniczym zbiornikiem oleju, stąd nazwa półsucha miska olejowa. Dlatego poziom oleju mierzymy w skrzyni biegów po 2-3 minutach od zgaszenia silnika (procedura znana posiadaczom VN2k). Układ smarowania z typową sucha miską to układ gdzie miska olejowa jest konstrukcyjnie poza silnikiem.
I teraz przechodzę do kwestii zasadniczej i Twojego pytania.
Za dużo oleju w całym układzie -> za dużo oleju w przedziale korbowodu -> olej zostaje spieniony przez korbowód -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział korbowodu nie jest w stanie wypompować wymaganej ilości oleju (piana) -> pompa zasilająca pompuje olej do przedziału skrzyni biegów -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział sprzęgła wypompowuje olej który spłynął grawitacyjnie z przedziału skrzyni biegów dalej do filtra skąd olej jest rozprowadzany na cylindry, tłok i rozrząd i spływa do przedziału korbowodu. W przedziale korbowodu cały czas mamy zwiększony poziom oleju który jest spieniany przez korbowód i nie może być zasysany i pompowany, natomiast pompa przedmuchująca przedziału sprzęgła nie ma co pompować bo olej z przedziału skrzyni już do niej spłynął a ona go przepompowała gdo przedziału korbowodu.
Skrzynia biegów i sprzęgło cierpią na niedobór oleju i stąd problemy w przełączaniu biegów.
Gdy oleju jest mniej, w przedziale korbowodu nie powstaje pienienie oleju i układ smarowania funkcjonuje instrukcyjnie.
Taki jest mój tok rozumowania ale mogę się mylić.
Zadałeś ciekawe pytanie które warte było szerszej analizie dlatego dołączyłem się do Twojego postu.
Może inni Koledzy też się dołączą.
Tex66
-
- Posty: 450
- Rejestracja: pt wrz 09, 2011
- Miejscowość: Szwecja
- Motocykl: Kawasaki VN 2000+EN 500
- VROC: 37045
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Jakies trzy tygodnie temu podroz nad polskie morze noi korek goraco wentylator pracuje na pelnych obrotach noi wtedy odczuwam ciezsza zmiane biegow olej motul 7100 . Dzisiaj wolny dzien a co tam zrobie testa dolalem olej na maksa jaies 100km jazda mieszana wszystko OK. Moim zdaniem silnik nie lubi wysokich temperatur .Nie wiem moze sie myle .
Franek
- Marecki75
- Posty: 172
- Rejestracja: śr gru 31, 2014
- Miejscowość: Konin
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Classic
- VROC: 0
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Tex , rozkminiłeś to koncertowo, szacun..Tex66 pisze: ↑czw sie 05, 2021Marecki75
Nie mam tej przypadłości ale bardzo dobre pytanie zadałeś i warte jest przeanalizowania problemu.
Czytałem kiedyś ciekawy artykuł angielskojęzyczny na temat zbyt dużej ilości oleju lub jego niedoboru w układzie smarowania motocykla.
Głównym przesłaniem było, że jak wszędzie w życiu zalecany jest umiar i wyśrodkowanie (jakoś tak).
W artykule nie chodziło, że jego nadmiar skutkował będzie wyrzuceniem go przez odmę ale jak nadmiar lub niedobór oleju wpływa na sprzęgło, skrzynię biegów i skrzynię korbowodu.
Merytorycznie artykuł dotyczył jedynie silników z mokrą miską olejową.
A jak może to się przełożyć na półsucha miskę w VN2k?
Zostańmy jedynie przy nadmiarze bo to głównie wiąże się z Twoim pytaniem.
W naszych VN2k jest półsucha miska olejowa i są trzy pompy:
- pompa zasilająca;
- pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła;
- pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu.
W przedziałach: w misce olejowej, w przedziale sprzęgła, w przedziale skrzyni biegów oraz przedziale komory korbowodu zawsze znajduje się olej i dzięki pompom krąży w całym układzie, smaruje i chłodzi silnik. Część elementów silnika smarowane jest olejem przepływającym jak wałek wejściowy i wyjściowy skrzyni biegów ale zdecydowana większość jest smarowana rozbryzgowo co widać na załączonym zdjęciu. Nadmiar oleju w układzie skutkuje, że wszystkie przedziały są przepełnione. Najgorsza sytuacja powstaje w przedziale korbowodu i nie chodzi tu o to, że jego nadmiar zostanie wyrzucony przez odmę. Korbowód uderzając w zbyt wysoki poziom oleju co samo w sobie również niekorzystnie wpływa na niego samego oraz panewki ubija olej zmieniając jego część w pianę. Ktoś może powiedzieć, że olej to nie mleko i się nie pieni, niestety przy obrotach korbowodu sięgających 3000 obr./min i więcej część oleju zamieni się w pianę. Pompy olejowe konstrukcyjnie mają to do siebie, że nie zasysają i nie będą pompować piany.
Pompa oczyszczająca przedziału sprzęgła jak i pompa oczyszczająca przedziału komory korbowodu to tak zwane pompy przedmuchujące.
Pompa zasilająca zasysa i tłoczy olej z miski do przedziału skrzyni biegów który jest jednocześnie zbiornikiem oleju integralnym z całym silnikiem i jednocześnie zasadniczym zbiornikiem oleju, stąd nazwa półsucha miska olejowa. Dlatego poziom oleju mierzymy w skrzyni biegów po 2-3 minutach od zgaszenia silnika (procedura znana posiadaczom VN2k). Układ smarowania z typową sucha miską to układ gdzie miska olejowa jest konstrukcyjnie poza silnikiem.
I teraz przechodzę do kwestii zasadniczej i Twojego pytania.
Za dużo oleju w całym układzie -> za dużo oleju w przedziale korbowodu -> olej zostaje spieniony przez korbowód -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział korbowodu nie jest w stanie wypompować wymaganej ilości oleju (piana) -> pompa zasilająca pompuje olej do przedziału skrzyni biegów -> pompa oczyszczająca (przedmuchująca) przedział sprzęgła wypompowuje olej który spłynął grawitacyjnie z przedziału skrzyni biegów dalej do filtra skąd olej jest rozprowadzany na cylindry, tłok i rozrząd i spływa do przedziału korbowodu. W przedziale korbowodu cały czas mamy zwiększony poziom oleju który jest spieniany przez korbowód i nie może być zasysany i pompowany, natomiast pompa przedmuchująca przedziału sprzęgła nie ma co pompować bo olej z przedziału skrzyni już do niej spłynął a ona go przepompowała gdo przedziału korbowodu.
Skrzynia biegów i sprzęgło cierpią na niedobór oleju i stąd problemy w przełączaniu biegów.
Gdy oleju jest mniej, w przedziale korbowodu nie powstaje pienienie oleju i układ smarowania funkcjonuje instrukcyjnie.
Taki jest mój tok rozumowania ale mogę się mylić.
Zadałeś ciekawe pytanie które warte było szerszej analizie dlatego dołączyłem się do Twojego postu.
Może inni Koledzy też się dołączą.
Coś musi byc na rzeczy z Twojej analizy, bo gdy upuściłęm ojeju, tym korkiem pod deklem od sprzęgła, i poziom spadł bliżej minimum ( robię pomiar zawsze po 2,5 minuty od zgaszenia ) to trudności z wbijaniem biegów zniknęły..
Czyli kolejna wiedza na temat vulcana przyswojona - dzięki
Pasja...Przyjaźń...Radość...Motocykle...
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Franek,
Super, że się dołączyłeś do dyskusji ……..
Żaden silnik, w tym i naszych VN2k nie lubi wysokich temperatur przekraczających 110 ÷ 120°C i to nie podlega dyskusji.
Na pewno olej smaruje i chłodzi silnik i to również nie podlega dyskusji.
Jednak to na układzie chłodzenia spoczywa zasadnicze zadanie aby utrzymywać temperaturę silnika VN2k w przedziale
97 ÷ 103°C (Instrukcja Serwisowa VN 2000 – str. 216).
Stojąc w korkach gdy silnik jest nagrzany, gdy nie ma naturalnego nawiewu powietrza jak podczas jazdy a temperatura powietrza sięga rzędu 30°C i więcej, rzeczą naturalna jest, że wentylator się załączy i będzie pracował aż nie schłodzi silnika poniżej 97°C.
A co byłoby gdyby Ci się wtedy nie załączał wentylator? Tylko się cieszyć, że masz sprawny układ.
Jak zapewne doskonale wiesz, obieg płynu chłodzącego nie obejmuje sprzęgła i skrzyni biegów. Te elementy smarowane i „schładzane” są olejem.
Zauważ, że głównym wątkiem w pytaniu Mareckiego75 jest wpływ ilości oleju na płynność zmieniana biegów.
Dolałeś oleju na „maxa” ale na pewno nie tyle, żeby wyrzucało Ci go przez odmę bo byłoby to nierozważne i nie zrobiłbyś tego celowo ale dolałeś na pewno tyle aby jego poziom mieścił się na części radełkowanej bagnetu – nawet jeżeli miałby sięgać pod górną granicę części radełkowanej.
I teraz zadam Ci pytanie: - „Czy … celem dolewki oleju na maxa (górna granica części radełkowanej bagnetu) i następnie przejeżdżając jakieś 100 km na wszystkich biegach (jazda mieszana)” dążyłeś i miałeś tym działaniem na celu aby poprawić smarowanie silnika, skrzyni biegów i sprzęgła czy obniżyć temperaturę sprzęgła i skrzyni biegów? A przecież to tu (skrzynia, sprzęgło) następowało pewne „przycięcie” płynności w zmianie biegów.
Nie mylisz się i sam dobrze wiesz że silnik VN2k nie lubi temperatury wyższej do jakiej konstrukcyjnie został zaprojektowany a oleju powinno być tyle ile zaleca Instrukcja Serwisowa. Wtedy i smarowanie i „wbijanie” biegów będzie książkowe.
A jak jeszcze układ chłodzenia jest super sprawny to niewiele jest rzeczy przyjemniejszych niż jazda VN2k.
Jak napisałem wyżej, super, że się dołączyłeś. Zawsze to kolejne spostrzeżenia i temat do dalszej dyskusji dla chętnych.
Pozdrawiam
Super, że się dołączyłeś do dyskusji ……..
Żaden silnik, w tym i naszych VN2k nie lubi wysokich temperatur przekraczających 110 ÷ 120°C i to nie podlega dyskusji.
Na pewno olej smaruje i chłodzi silnik i to również nie podlega dyskusji.
Jednak to na układzie chłodzenia spoczywa zasadnicze zadanie aby utrzymywać temperaturę silnika VN2k w przedziale
97 ÷ 103°C (Instrukcja Serwisowa VN 2000 – str. 216).
Stojąc w korkach gdy silnik jest nagrzany, gdy nie ma naturalnego nawiewu powietrza jak podczas jazdy a temperatura powietrza sięga rzędu 30°C i więcej, rzeczą naturalna jest, że wentylator się załączy i będzie pracował aż nie schłodzi silnika poniżej 97°C.
A co byłoby gdyby Ci się wtedy nie załączał wentylator? Tylko się cieszyć, że masz sprawny układ.
Jak zapewne doskonale wiesz, obieg płynu chłodzącego nie obejmuje sprzęgła i skrzyni biegów. Te elementy smarowane i „schładzane” są olejem.
Zauważ, że głównym wątkiem w pytaniu Mareckiego75 jest wpływ ilości oleju na płynność zmieniana biegów.
Dolałeś oleju na „maxa” ale na pewno nie tyle, żeby wyrzucało Ci go przez odmę bo byłoby to nierozważne i nie zrobiłbyś tego celowo ale dolałeś na pewno tyle aby jego poziom mieścił się na części radełkowanej bagnetu – nawet jeżeli miałby sięgać pod górną granicę części radełkowanej.
I teraz zadam Ci pytanie: - „Czy … celem dolewki oleju na maxa (górna granica części radełkowanej bagnetu) i następnie przejeżdżając jakieś 100 km na wszystkich biegach (jazda mieszana)” dążyłeś i miałeś tym działaniem na celu aby poprawić smarowanie silnika, skrzyni biegów i sprzęgła czy obniżyć temperaturę sprzęgła i skrzyni biegów? A przecież to tu (skrzynia, sprzęgło) następowało pewne „przycięcie” płynności w zmianie biegów.
Nie mylisz się i sam dobrze wiesz że silnik VN2k nie lubi temperatury wyższej do jakiej konstrukcyjnie został zaprojektowany a oleju powinno być tyle ile zaleca Instrukcja Serwisowa. Wtedy i smarowanie i „wbijanie” biegów będzie książkowe.
A jak jeszcze układ chłodzenia jest super sprawny to niewiele jest rzeczy przyjemniejszych niż jazda VN2k.
Jak napisałem wyżej, super, że się dołączyłeś. Zawsze to kolejne spostrzeżenia i temat do dalszej dyskusji dla chętnych.
Pozdrawiam
Tex66
- artix
- Posty: 1166
- Rejestracja: wt cze 05, 2018
- Miejscowość: Inowrocław
- Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
- VROC: 38561
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Z mojej strony odnośnie oleju MOTUL, po wymianie oryginału prawdopodobnie Castrol, od razu wyczuwalne lekkie klejenie sprzęgła, także tej marki już nie kupię (może trafiłem podróbę). Im popularniejsza marka, tym większe prawdopodobieństwo trafienia na lewiznę.
-
- Posty: 450
- Rejestracja: pt wrz 09, 2011
- Miejscowość: Szwecja
- Motocykl: Kawasaki VN 2000+EN 500
- VROC: 37045
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
Nigdy nie leje na maksa tylko pomiendzy minimum a max a tak pozatym chcialem sprawdzic czy bedzie jakas zmiana nie bylo wszystko cyka jak cykalo Dzieki Tex66 i Pozdrawiam .
Franek
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: poziom oleju vs trudności w przełączaniu biegów
@Tex66, a jak się skończyła historia z Twoim podejrzeniem skrzywionych pzrekładek stalowych?
viewtopic.php?f=54&t=12666&p=274563&hilit=biegu#p274563
viewtopic.php?f=54&t=12666&p=274563&hilit=biegu#p274563
Kto jest online
Jest 41 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 41 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości