Witam. Jak w temacie. Vn 800 Classic z 2002 roku.
Podczas ruszania czasem wyskoczy jedynka.
Zazwyczaj działa normalnie nawet pod większym obciążeniem. Ale w zeszłym sezonie wyskoczyła może z 5 razy przy ruszaniu. Inne biegi działają wzorowo.
Radzicie od razu rozbierać, czy jeździć aż zacznie być bardziej uciążliwe?
I w pierwszej kolejności od czego zacząć szukanie? Może nie od razu trzeba rozłupywać całego motóra?
Pozdrawiam. Rafał.
Czasem wyskakuje jedynka
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Czasem wyskakuje jedynka
Skoro został wrzucony/wbity 1-wszy bieg i nie ma najmniejszych problemów z jego wrzucaniem podobnie jak i pozostałych biegów oraz ich redukcji, lecz czasami 1-wszy bieg wyskakuje podczas ruszania (mamy wtedy obciążenie skrzyni) to:
1. Nawet jeżeli nastąpiło początkowo pełne zazębienie się kół 1-wszego biegu wałka napędzającego i napędzanego/wyjściowego (a wcale nie musiało) to nie zawsze utrzymywane jest zazębienie tych kół zębatych podczas ruszania (obciążenie skrzyni) dlatego skrzynia nie przenosi napędu i przechodzi w położenie neutralne.
2. Dlaczego przechodzi w położenie neutralne lub tak to tylko wygląda że jest na biegu jałowym gdyż nie jest przenoszony napęd na wałek wyjściowy i nie można ruszyć i trzeba ponowić wbicie 1-ego biegu?
Zajrzyj do IS VN 800 (znajdziesz w sieci jak nie masz jeszcze), poczytaj oraz popatrz na zdjęcia i schematy:
- jak jest zamontowane koło zębate 1-ego biegu na wałku napędzającym;
- jak jest zamontowane koło zębate 1-ego biegu na wałku napędzanym/wyjściowym, czy posiada wielowypusty;
- przy którym kole zębatym wałka wyjściowego jest mechanizm dodatniego/pozytywnego szukacza biegu neutralnego;
- czy a jeżeli tak, to czy koło z mechanizmem szukacza biegu neutralnego będące na wałku wyjściowym zazębia się z kołem zębatym 1-ego biegu wałka wyjściowego;
- przy którym kole zębatym wałka wyjściowego są tzw. „Gear Dog” i „Gear Dog Hole” i jak się mają do 1-ego biegu i przenoszenia napędu oraz ewentualnego „wypadania” 1-ego biegu.
P.S.
Skoro „Drugi sezon w siodle” – to już dalej sam dasz sobie radę.
1. Nawet jeżeli nastąpiło początkowo pełne zazębienie się kół 1-wszego biegu wałka napędzającego i napędzanego/wyjściowego (a wcale nie musiało) to nie zawsze utrzymywane jest zazębienie tych kół zębatych podczas ruszania (obciążenie skrzyni) dlatego skrzynia nie przenosi napędu i przechodzi w położenie neutralne.
2. Dlaczego przechodzi w położenie neutralne lub tak to tylko wygląda że jest na biegu jałowym gdyż nie jest przenoszony napęd na wałek wyjściowy i nie można ruszyć i trzeba ponowić wbicie 1-ego biegu?
Zajrzyj do IS VN 800 (znajdziesz w sieci jak nie masz jeszcze), poczytaj oraz popatrz na zdjęcia i schematy:
- jak jest zamontowane koło zębate 1-ego biegu na wałku napędzającym;
- jak jest zamontowane koło zębate 1-ego biegu na wałku napędzanym/wyjściowym, czy posiada wielowypusty;
- przy którym kole zębatym wałka wyjściowego jest mechanizm dodatniego/pozytywnego szukacza biegu neutralnego;
- czy a jeżeli tak, to czy koło z mechanizmem szukacza biegu neutralnego będące na wałku wyjściowym zazębia się z kołem zębatym 1-ego biegu wałka wyjściowego;
- przy którym kole zębatym wałka wyjściowego są tzw. „Gear Dog” i „Gear Dog Hole” i jak się mają do 1-ego biegu i przenoszenia napędu oraz ewentualnego „wypadania” 1-ego biegu.
P.S.
Skoro „Drugi sezon w siodle” – to już dalej sam dasz sobie radę.
Tex66
-
- Posty: 8
- Rejestracja: czw lut 02, 2023
- Miejscowość: Tarnowskie Góry
- Motocykl: Vulcan VN 800 Classic
Re: Czasem wyskakuje jedynka
Dzięki Tex66. Doceniam zaangażowanie. Rozkminiam teraz czy:
1. Mam zajrzeć do instrukcji, a potem do skrzyni żeby się przekonać że skrzynia jest tak zbudowana że czasem po prostu wyskakuje i mam nie zawracać d..y?
2. Mam zajrzeć do instrukcji, a potem do skrzyni żeby się przekonać że i tak nic z tego nie wiem, więc lepiej dać to do mechanika i nie zawracać d..y?
3. Zjawisko wyskakiwania jedynki jest tak łatwe do ogarnięcia że średnio inteligentny z gatunku naczelnych może to naprawić mając instrukcję obsługi i kciuki przeciwstawne? (Jest nadzieja. Zawodowo naprawiam kotły gazowe. Może gorzej by było gdybym był skrzypkiem lub informatykiem, ale i tak na tym etapie jestem jeszcze trochę zagubiony.)
Pozdrawiam Rafał.
1. Mam zajrzeć do instrukcji, a potem do skrzyni żeby się przekonać że skrzynia jest tak zbudowana że czasem po prostu wyskakuje i mam nie zawracać d..y?
2. Mam zajrzeć do instrukcji, a potem do skrzyni żeby się przekonać że i tak nic z tego nie wiem, więc lepiej dać to do mechanika i nie zawracać d..y?
3. Zjawisko wyskakiwania jedynki jest tak łatwe do ogarnięcia że średnio inteligentny z gatunku naczelnych może to naprawić mając instrukcję obsługi i kciuki przeciwstawne? (Jest nadzieja. Zawodowo naprawiam kotły gazowe. Może gorzej by było gdybym był skrzypkiem lub informatykiem, ale i tak na tym etapie jestem jeszcze trochę zagubiony.)
Pozdrawiam Rafał.
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Czasem wyskakuje jedynka
Złożenie skrzyni biegów a zwłaszcza złożenie kół zębatych 3 i 4 biegu na wałku wyjściowym wymaga postępowania w myśl zapisów Instrukcji Serwisowej. Następnie te dwa koła mają związek z kołem zębatym 1-ego biegu wałka wyjściowego a zwłaszcza koło zębate 4-ego biegu z mechanizmem szukacza biegu neutralnego. To właśnie to koło zazębia się poprzez „Gear Dog” z kołem zębatym 1-ego biegu które posiada „Gear Dog Hole” i przesuwa go do zazębienia z kołem zębatym 1-ego biegu wałka wejściowego i utrzymuje go w tym położeniu. Koło zębate 1-ego biegu wałka wejściowego jest częścią stałą tegoż wałka (nie jest przesuwne).
Więc skoro wypada (nawet sporadycznie) 1-wszy bieg, oznacza to że koło zębate wałka wyjściowego nie jest utrzymywane w zazębieniu z kołem wałka wejściowego.
Zjawisko wyskakiwania jedynki jest łatwe do ogarnięcia pod warunkiem że ma się wiedzę, przerost inteligencji i kciuki przeciwstawne nie są potrzebne.
Żeby to wszystko sprawdzić niestety silnik musi polecieć z ramy i musi być rozpołowiony.
Po pytaniach i ich formie widać, że nic na ten temat nie wiesz a zajrzenie do Instrukcji Serwisowej też uważasz za bezcelowe gdyż i tak w niczym to nie pomoże, to tym bardziej sam do skrzyni nie zaglądaj a najlepiej oddaj motocykl do dobrego serwisu do sprawdzenia.
Przy okazji sprawdzą widełki (3 szt.) i bęben krzywkowy zmiany biegów, na pewno tanio nie będzie, tym bardziej że niektóre części nie są już produkowane i zostały wycofane ze sprzedaży.
A może to tylko źle wyregulowane cięgno/pręt dźwigni zmiany biegów
Więc skoro wypada (nawet sporadycznie) 1-wszy bieg, oznacza to że koło zębate wałka wyjściowego nie jest utrzymywane w zazębieniu z kołem wałka wejściowego.
Zjawisko wyskakiwania jedynki jest łatwe do ogarnięcia pod warunkiem że ma się wiedzę, przerost inteligencji i kciuki przeciwstawne nie są potrzebne.
Żeby to wszystko sprawdzić niestety silnik musi polecieć z ramy i musi być rozpołowiony.
Po pytaniach i ich formie widać, że nic na ten temat nie wiesz a zajrzenie do Instrukcji Serwisowej też uważasz za bezcelowe gdyż i tak w niczym to nie pomoże, to tym bardziej sam do skrzyni nie zaglądaj a najlepiej oddaj motocykl do dobrego serwisu do sprawdzenia.
Przy okazji sprawdzą widełki (3 szt.) i bęben krzywkowy zmiany biegów, na pewno tanio nie będzie, tym bardziej że niektóre części nie są już produkowane i zostały wycofane ze sprzedaży.
A może to tylko źle wyregulowane cięgno/pręt dźwigni zmiany biegów
Tex66
-
- Posty: 8
- Rejestracja: czw lut 02, 2023
- Miejscowość: Tarnowskie Góry
- Motocykl: Vulcan VN 800 Classic
Re: Czasem wyskakuje jedynka
No i bardzo dziękuję.
- artix
- Posty: 1166
- Rejestracja: wt cze 05, 2018
- Miejscowość: Inowrocław
- Motocykl: VN2k,VN1700 Vaquero,HD Electra
- VROC: 38561
Re: Czasem wyskakuje jedynka
Zacząłbym od sprawdzenia mechanizmu zmiany biegów, najprostsza i najszybsza operacja. Wygięta, pęknięta sprężyna potrafi sprawić kłopoty, nie wiadomo czy jedynka jest wbijana do końca, jeżeli tu jest ok, to Tex66 opisał co dalej. Być może wpusty czy kły na kołach zębatych są starte, bieg może wyskakiwać, chociaż zazwyczaj z 2 biegiem i to w różnych motocyklach i markach bywają problemy. 1 bieg spina się chyba z 4 biegiem i tu może być problem, ale też nie musi.
-
- Posty: 8
- Rejestracja: czw lut 02, 2023
- Miejscowość: Tarnowskie Góry
- Motocykl: Vulcan VN 800 Classic
Re: Czasem wyskakuje jedynka
Dzięki. Sprawdzę.
Kto jest online
Jest 36 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 36 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 36 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 36 gości