„Zimowanie” motocykli za 2-3 miesiące a może i wcześniej dobiegnie końca, wkładamy akumulator, uruchamiamy silnik i mogą, ale oczywiście nie muszą pojawić się problemy ze światłami, zwłaszcza że motocykle swoje lata mają a tym samym i ich „kabelki”. Mogło też się zdarzyć, że przez okres „zimowania” ktoś przerabiał instalację, zamontował nowy wkład reflektora LED, zmienił kierunkowskazy na światła LED, czy też montował dodatkowe kierunkowskazy w kufrach bocznych, zmieniał przełączniki na kierownicy i było trochę cięcia kabelków i ponownego łączenia czy lutowania. Teoretycznie wszystko powinno działać ale dopiero po włożeniu akumulatora i pierwszym wiosennym uruchomieniu silnika coś jednak nie świeci, kierunkowskazy zaczynają działać jak światła awaryjne lub wcale nie działają, zamiast tylnego światła pozycyjnego cały czas świeci światło hamowania, przestało działać podświetlanie prędkościomierza, światło podświetlające tablicę rejestracyjną świeci tylko ze światłem hamowania, przypadków usterek i ich połączonych kombinacji może być kilka. Pomocny w takim przypadku mógłby być schemat instalacji elektrycznej kompletu świateł wraz z kierunkowskazami. Czasu jeszcze trochę jest do pierwszego uruchomienia i można samodzielnie to sobie szybko przygotować w zależności od posiadanego modelu, może być to również pomocne zanim ktoś osobiście zabierze się za przerabianie instalacji w części dotyczącej świateł i kierunkowskazów.
To tak ……………..
W Instrukcjach Serwisowych modeli Vulcanʹs na gaźniku oraz VN 1500 na wtrysku, są jedynie schematy obwodów elektrycznych świateł reflektora (Headlight Circuit), nie ma przedstawionej części instalacji dotyczącej świateł tylnych, i nie ważne na jaki rynek dany model był produkowany. Instrukcje HYNESʹa czy CLYMERʹa dla tych modeli również tego nie posiadają.
Dla modeli na wtrysku załączone są już obwody elektryczne świateł reflektora wraz ze światłami tylnymi (Headlight/Tail Light Circuit).
- Czy można i jak pozyskać kompletny obwód świateł dla modeli na gaźniku?
- Czy obwód elektryczny kompletnych świateł można przedstawić wspólnie z obwodem elektrycznym kierunkowskazów?
Oczywiście, …………. jest sposób aby mieć obwód elektryczny reflektora i świateł tylnych dla modeli dla których producent tego nie zamieścił, pod drugie, możliwe jest również dla wszystkich Vulcanʹs utworzyć połączony obwód elektryczny wszystkich świateł wraz ze światłami kierunkowskazów ale wymaga to trochę pracy/zabawy.
I tak, wystarczy wziąć schemat elektryczny całej instalacji elektrycznej (Wiring Diagram) danego modelu i „usunąć” z niego za pomocą programu do grafiki rastrowej (im lepszy program tym będzie łatwiej i szybciej) wszystko to, co nie ma nic wspólnego ze światłami i kierunkowskazami. Zasada „usuwania”/„Remove” we wszystkich tych programach jest podobna ale nie identyczna, dlatego nie można jednoznacznie opisać usuwania niechcianych obiektów właśnie ze względu na program i jego możliwości i funkcje w postaci jeszcze doinstalowanych dodatkowych wtyczek. Tak czy inaczej ostatecznie zostanie nam tylko kompletna instalacja wszystkich świateł wraz ze światłami kierunkowskazów jako jeden obwód elektryczny.
Można jeszcze na taki schemat nałożyć kolorowy oplot przewodów ale poprawione na bardziej czytelne same opisy kolorów w zupełności wystarczą. Dodatkowo robimy wszystkie nazwy podzespołów elektrycznych w języku polskim i gotowe. Będzie to nieporównywalnie bardziej czytelne i przejrzyste w części dotyczącej świateł i kierunkowskazów niż schemat elektryczny całej instalacji elektrycznej.
Można tak z każdym modelem Vulcanʹa gdzie w Instrukcji Serwisowej zamieszczony jest tylko sam schemat obwodu reflektora bez świateł tylnych (modele na gaźniku) i gdzie, już dla wszystkich modeli (tych na gaźniku i tych na wtrysku) obwód elektryczny kierunkowskazów jest zamieszczony oddzielnie.
Że się da, to tak dla przykładu dwie instalacje elektryczne obwodu świateł (reflektor, przednie i tylne światła pozycyjne, światło hamowania oraz światło tablicy rejestracyjnej) wraz z obwodem kierunkowskazów, włącznikami i przełącznikami na kierownicy dotyczącymi świateł i kierunkowskazów, kontrolką świateł drogowych i kontrolką włączonych kierunkowskazów oraz podświetleniem prędkościomierza dla VN 800 w wersji europejskiej oraz dla VN 800 na rynek USA.
Każdy z poniższych połączonych schematów świateł i kierunkowskazów wykonuje się oddzielnie, jeden z całego schematu elektrycznego (Wiring Diagram) dla VN 800 na rynek europejski i oddzielnie z całego schematu na rynek USA.
Efekt końcowy wygląda tak (poglądowo):
Obwód elektryczny świateł połączony z obwodem elektrycznym kierunkowskazów – VN 800 w wersji EU.
https://zapodaj.net/plik-dpv52AylbZ
Obwód elektryczny świateł połączony z obwodem elektrycznym kierunkowskazów – VN 800 w wersji USA.
https://zapodaj.net/plik-IVvkola4yH
Tu tak dla pokazania większej przejrzystości i czytelności schematu w porównaniu do schematu całej instalacji elektrycznej.
https://zapodaj.net/plik-dRwNzvDVIz
P.S.
Nie miałem, nie mam i nie będę miał VN 800, to tylko tak dla pokazania na przykładzie tego modelu, że się da.
- Czy posiadanie czegoś takie jest niezbędne?
- Oczywiście, że nie. Może jednak pomóc i uprościć wszystkie prace związane usuwaniem usterek z niedziałającymi światłami czy też z ich przyszłościowym samodzielnym przerabianiem. Trzeba tylko chcieć coś takiego samemu sobie przygotować i poświęcić mx. 30 minut na taki schemat w dowolnej wielkości formacie.
Kto jest online
Jest 3 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 3 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości
Dzisiaj urodziny obchodzą
- Afrovn1500 (41)
- RadekSłupsk (44)
- TOYOR (47)
- Ziomal (51)