Strona 1 z 1

VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: ndz mar 28, 2021
autor: pkmita
Cześć Wszystkim,

W sumie to dopiero zaczynam przygodę z VN 900 custom i coraz bardziej się od niego uzależniam i jednocześnie oswajam.

Chciałbym zapytać użytkowników CUSTOMÓW czyli tych z wąską oponą (130/90-16) z przodu czy trzymacie się tylko i wyłącznie hamowania przednim czy łączycie z tylnym? Pojechałem sobie wczoraj pobawić się hamulcami aby go lepiej wyczuć. Byłem w szoku jak szybko przednie koło wpada w poślizg/blokuje się przy niezbyt dużej sile hamowania w porównaniu do wcześniejszych moto z szerszymi oponami.

Koło napompowana zgodnie z zaleceniami producenta 2,8bar, opona max 2 lata w świetnej kondycji ;-)

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: wt mar 30, 2021
autor: Wielebny Bolo
Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność. Jeżeli masz kiepskie hamulce z przodu, np. jedną małą tarczę albo słaby jednotłoczkowy zacisk to obowiązkowe wspomaganie tyłem ale z wyczuciem bez blokowania. Oczywiście w nowych konstrukcjach coraz częściej są hamulce zintegrowane czyli naciskasz klamkę przodu i automatycznie hamuje tył z odpowiednią proporcjonalną siłą. Podobnie z dźwignią nożną która też steruje przodem.
No, chyba że masz CUTOMA typu Capitan Ameryka ( patrz https://www.filmweb.pl/film/Easy+Rider-1969-1018) to on w ogóle nie ma przedniego hamulca bo przy takim kącie główki ramy i długości lag podczas awaryjnego hamowania laki mogą się połamać.

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: czw kwie 01, 2021
autor: MaciekSz
Jeździłem 900tką Customem - motocykl jest zajebisty w prowadzeniu, a wygląda wg mnie kozacko. Uślizg przodu trafił mi się dwa razy - na mokrej trawie (i tu się położyłem) i na cienkiej, świeżej ścieżce oleju z samochodu przede mną. Obydwie sytuacje mogą się przytrafić i na "normalnych" oponach z przodu.

Custom wymaga pewnego przyzwyczajenia się do sposobu hamowania z dwóch powodów - cienka przednia opona i jedna tarcza powodują, że tej siły nie ma za dużo. Ale nie oznacza to, że masz nie hamować - trzeba jak najbardziej. Tylne koło z oponą 180mm miało za to tendencję do blokowania się przy hamowaniu tylko tyłem (przód nie jest wówczas dociążony, motocykl "siada") .

Czyli moja propozycja wynikająca z doświadczenia - przewidujesz i hamujesz normalnie, zgodnie z zasadami (jak napisał Wielebny), ale tył zawsze zapinasz i regulujesz nim siłę hamowania.

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: ndz kwie 04, 2021
autor: Mars
Zawsze hamowałem przednim i tylnym hamulcem. Oczywiście z wyczuciem.

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: ndz maja 02, 2021
autor: Paweł Marcin
Wielebny Bolo pisze:
wt mar 30, 2021
Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność.
A nie miałeś Wielebny na myśli "generalnie w motocyklach przede wszystkim hamujesz przodem..." i silnikiem (dopisek mój - oczywiście poza sytuacjami awaryjnymi)? Pierwsze słyszę, by nie można było używać tyłu - na mokrym i luźnym, w sytuacji awaryjnej, czy w celu stabilizacji w prędkościach parkingowych jest wręcz niezbędny. A w praktyce z VN900 (pewnie VN16/700 i 2000 mają lepsze hamulce z dwoma tarczami), który ma tylko jedną tarczę z przodu, szybsze wyhamowanie tylko przodem jest wręcz niemożliwe (na początku przygody z Vulcanem tak sobie hamując minąłem zaskoczoną panią na pasach i zatrzymałem się już za nimi).

A dla autora fajny artykuł:
https://motopraktyka.wordpress.com/2018 ... otocyklem/

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: pn maja 03, 2021
autor: Wielebny Bolo
Przecież pisałem że wspomagamy się tyłem i o zintegrowanych hamulcach.
Mało precyzyjnie się wyraziłem. W artykule est podana "święta prawda": GŁÓWNYM, HAMULCEM JEST HAMULEC PRZEDNI i o to mi chodziło.
Ale Paweł Marcin macie plusa za czujność :D :D :D . Tak trzymać. Uczymy się cały czas.

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: pn maja 03, 2021
autor: Paweł Marcin
Ja to się głównie uczę hamować samego siebie, bo VN900 ma tylko jedną tarczę ;)

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: wt maja 04, 2021
autor: Wielebny Bolo
Dlatego zawsze używaj też tyłu ( w artykule kolo opisał co i jak).

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: śr maja 05, 2021
autor: Paweł Marcin
Używam, używam. Bez tyłu są tylko spowalniacze ;)

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: śr maja 05, 2021
autor: wladl
Ostatnio robiłem przegląd motocykla w nazwijmy to w zaprzyjaźnionej stacji. Tylko tak bez żadnej taryfy ulgowej, czyli wszystko co powinno się sprawdzić ! Najazd na rolki i sprawdzenie obu hebli, oczywiście z zabezpieczeniem aby moto nie wywaliło z rolek. Rura analizatora spalin do wydechu, dla weryfikacja poprawności ustawienia gaźnika dla odprężonych wydechów. Wszystko OK, chciałem sprawdzić maszynę. A dlaczego o tym piszę. Ostatnio przed sezonem przy profilaktycznym przeglądzie hamulca, czyli wymiana uszczelniaczy, klocków, mycie, wymieniłem też przewód hamulcowy na stalowy oplot. POLECAM !!
Zwłaszcza przy jednej tarczy. Iluś letnie przewody mają tendencję do lekkiego puchnięcia. Teraz klamka mniej wpada, jak dociskasz to jest progres siły hamowania. Wydatek finansowy relatywnie niewielki, a poprawa jest.

Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła

: pt maja 07, 2021
autor: KitKat
Ja co prawda miałem classica 900 i hamowałem wspomagając się trochę tylnym hamulcem. Teraz mam vn1700 nomad i mam co prawda 2 tarcze z przodu jednak moto jest ponad 60 kg cięższe co da się wyczuć i hamulce pomimo ABSu tez nie należą do najmocniejszych. Jeśli da radę, to trzeba hamowanie planować z wyprzedzeniem...