VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Cześć Wszystkim,
W sumie to dopiero zaczynam przygodę z VN 900 custom i coraz bardziej się od niego uzależniam i jednocześnie oswajam.
Chciałbym zapytać użytkowników CUSTOMÓW czyli tych z wąską oponą (130/90-16) z przodu czy trzymacie się tylko i wyłącznie hamowania przednim czy łączycie z tylnym? Pojechałem sobie wczoraj pobawić się hamulcami aby go lepiej wyczuć. Byłem w szoku jak szybko przednie koło wpada w poślizg/blokuje się przy niezbyt dużej sile hamowania w porównaniu do wcześniejszych moto z szerszymi oponami.
Koło napompowana zgodnie z zaleceniami producenta 2,8bar, opona max 2 lata w świetnej kondycji ;-)
W sumie to dopiero zaczynam przygodę z VN 900 custom i coraz bardziej się od niego uzależniam i jednocześnie oswajam.
Chciałbym zapytać użytkowników CUSTOMÓW czyli tych z wąską oponą (130/90-16) z przodu czy trzymacie się tylko i wyłącznie hamowania przednim czy łączycie z tylnym? Pojechałem sobie wczoraj pobawić się hamulcami aby go lepiej wyczuć. Byłem w szoku jak szybko przednie koło wpada w poślizg/blokuje się przy niezbyt dużej sile hamowania w porównaniu do wcześniejszych moto z szerszymi oponami.
Koło napompowana zgodnie z zaleceniami producenta 2,8bar, opona max 2 lata w świetnej kondycji ;-)
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność. Jeżeli masz kiepskie hamulce z przodu, np. jedną małą tarczę albo słaby jednotłoczkowy zacisk to obowiązkowe wspomaganie tyłem ale z wyczuciem bez blokowania. Oczywiście w nowych konstrukcjach coraz częściej są hamulce zintegrowane czyli naciskasz klamkę przodu i automatycznie hamuje tył z odpowiednią proporcjonalną siłą. Podobnie z dźwignią nożną która też steruje przodem.
No, chyba że masz CUTOMA typu Capitan Ameryka ( patrz https://www.filmweb.pl/film/Easy+Rider-1969-1018) to on w ogóle nie ma przedniego hamulca bo przy takim kącie główki ramy i długości lag podczas awaryjnego hamowania laki mogą się połamać.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność. Jeżeli masz kiepskie hamulce z przodu, np. jedną małą tarczę albo słaby jednotłoczkowy zacisk to obowiązkowe wspomaganie tyłem ale z wyczuciem bez blokowania. Oczywiście w nowych konstrukcjach coraz częściej są hamulce zintegrowane czyli naciskasz klamkę przodu i automatycznie hamuje tył z odpowiednią proporcjonalną siłą. Podobnie z dźwignią nożną która też steruje przodem.
No, chyba że masz CUTOMA typu Capitan Ameryka ( patrz https://www.filmweb.pl/film/Easy+Rider-1969-1018) to on w ogóle nie ma przedniego hamulca bo przy takim kącie główki ramy i długości lag podczas awaryjnego hamowania laki mogą się połamać.
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
- MaciekSz
- Posty: 3700
- Rejestracja: ndz maja 09, 2010
- Miejscowość: Pruszków
- Motocykl: BMW K1200LT
- VROC: 32197
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Jeździłem 900tką Customem - motocykl jest zajebisty w prowadzeniu, a wygląda wg mnie kozacko. Uślizg przodu trafił mi się dwa razy - na mokrej trawie (i tu się położyłem) i na cienkiej, świeżej ścieżce oleju z samochodu przede mną. Obydwie sytuacje mogą się przytrafić i na "normalnych" oponach z przodu.
Custom wymaga pewnego przyzwyczajenia się do sposobu hamowania z dwóch powodów - cienka przednia opona i jedna tarcza powodują, że tej siły nie ma za dużo. Ale nie oznacza to, że masz nie hamować - trzeba jak najbardziej. Tylne koło z oponą 180mm miało za to tendencję do blokowania się przy hamowaniu tylko tyłem (przód nie jest wówczas dociążony, motocykl "siada") .
Czyli moja propozycja wynikająca z doświadczenia - przewidujesz i hamujesz normalnie, zgodnie z zasadami (jak napisał Wielebny), ale tył zawsze zapinasz i regulujesz nim siłę hamowania.
Custom wymaga pewnego przyzwyczajenia się do sposobu hamowania z dwóch powodów - cienka przednia opona i jedna tarcza powodują, że tej siły nie ma za dużo. Ale nie oznacza to, że masz nie hamować - trzeba jak najbardziej. Tylne koło z oponą 180mm miało za to tendencję do blokowania się przy hamowaniu tylko tyłem (przód nie jest wówczas dociążony, motocykl "siada") .
Czyli moja propozycja wynikająca z doświadczenia - przewidujesz i hamujesz normalnie, zgodnie z zasadami (jak napisał Wielebny), ale tył zawsze zapinasz i regulujesz nim siłę hamowania.
MaciekSz
Jest: K1200LT
Był VN 1700 Nomad B&W, Vulcan S, VN 2000 Rogue, VN1600 Nomad, VN900 Custom Ebony LE,
Er6N, R1150RT
VROC #32197
Jest: K1200LT
Był VN 1700 Nomad B&W, Vulcan S, VN 2000 Rogue, VN1600 Nomad, VN900 Custom Ebony LE,
Er6N, R1150RT
VROC #32197
- Mars
- Posty: 658
- Rejestracja: pt lis 25, 2011
- Miejscowość: Świecie k/ Bydg.
- Motocykl: VN 900 classic 2008r.
- VROC: 34646
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Zawsze hamowałem przednim i tylnym hamulcem. Oczywiście z wyczuciem.
ZHDK A Rh "-"
HDK ZDZN
HDK ZDZN
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
A nie miałeś Wielebny na myśli "generalnie w motocyklach przede wszystkim hamujesz przodem..." i silnikiem (dopisek mój - oczywiście poza sytuacjami awaryjnymi)? Pierwsze słyszę, by nie można było używać tyłu - na mokrym i luźnym, w sytuacji awaryjnej, czy w celu stabilizacji w prędkościach parkingowych jest wręcz niezbędny. A w praktyce z VN900 (pewnie VN16/700 i 2000 mają lepsze hamulce z dwoma tarczami), który ma tylko jedną tarczę z przodu, szybsze wyhamowanie tylko przodem jest wręcz niemożliwe (na początku przygody z Vulcanem tak sobie hamując minąłem zaskoczoną panią na pasach i zatrzymałem się już za nimi).Wielebny Bolo pisze: ↑wt mar 30, 2021Nie ma znaczenia czy to CUSTOM czy 60 letni Junak.
Generalnie w motocyklach hamujesz tylko przodem, bo ma największą skuteczność.
A dla autora fajny artykuł:
https://motopraktyka.wordpress.com/2018 ... otocyklem/
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Przecież pisałem że wspomagamy się tyłem i o zintegrowanych hamulcach.
Mało precyzyjnie się wyraziłem. W artykule est podana "święta prawda": GŁÓWNYM, HAMULCEM JEST HAMULEC PRZEDNI i o to mi chodziło.
Ale Paweł Marcin macie plusa za czujność . Tak trzymać. Uczymy się cały czas.
Mało precyzyjnie się wyraziłem. W artykule est podana "święta prawda": GŁÓWNYM, HAMULCEM JEST HAMULEC PRZEDNI i o to mi chodziło.
Ale Paweł Marcin macie plusa za czujność . Tak trzymać. Uczymy się cały czas.
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Ja to się głównie uczę hamować samego siebie, bo VN900 ma tylko jedną tarczę
- Wielebny Bolo
- Posty: 1189
- Rejestracja: ndz sty 14, 2018
- Miejscowość: Brzeg Dolny
- Motocykl: VN 2000 Parowóz
- VROC: 0
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Dlatego zawsze używaj też tyłu ( w artykule kolo opisał co i jak).
Motor ma cię wszędzie zawieźć a nie zawieść wszędzie.
-
- Posty: 212
- Rejestracja: śr lip 22, 2020
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN2000
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Używam, używam. Bez tyłu są tylko spowalniacze
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Ostatnio robiłem przegląd motocykla w nazwijmy to w zaprzyjaźnionej stacji. Tylko tak bez żadnej taryfy ulgowej, czyli wszystko co powinno się sprawdzić ! Najazd na rolki i sprawdzenie obu hebli, oczywiście z zabezpieczeniem aby moto nie wywaliło z rolek. Rura analizatora spalin do wydechu, dla weryfikacja poprawności ustawienia gaźnika dla odprężonych wydechów. Wszystko OK, chciałem sprawdzić maszynę. A dlaczego o tym piszę. Ostatnio przed sezonem przy profilaktycznym przeglądzie hamulca, czyli wymiana uszczelniaczy, klocków, mycie, wymieniłem też przewód hamulcowy na stalowy oplot. POLECAM
Zwłaszcza przy jednej tarczy. Iluś letnie przewody mają tendencję do lekkiego puchnięcia. Teraz klamka mniej wpada, jak dociskasz to jest progres siły hamowania. Wydatek finansowy relatywnie niewielki, a poprawa jest.
Zwłaszcza przy jednej tarczy. Iluś letnie przewody mają tendencję do lekkiego puchnięcia. Teraz klamka mniej wpada, jak dociskasz to jest progres siły hamowania. Wydatek finansowy relatywnie niewielki, a poprawa jest.
...mam na motocyklu gniazdo do zapalniczki, czy ktoś zatem wie gdzie można kupić motocyklową popielniczkę ?..
Re: VN 900 CUSTOM hamowanie - blokowanie koła
Ja co prawda miałem classica 900 i hamowałem wspomagając się trochę tylnym hamulcem. Teraz mam vn1700 nomad i mam co prawda 2 tarcze z przodu jednak moto jest ponad 60 kg cięższe co da się wyczuć i hamulce pomimo ABSu tez nie należą do najmocniejszych. Jeśli da radę, to trzeba hamowanie planować z wyprzedzeniem...
Vn900: VN1700
Kto jest online
Jest 52 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 52 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 52 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 52 gości