Przemeku
To powiadasz, że masz wrażenie, że mylę lightbary z kierunkowskazami……. ?
Otóż zapewniam Cię, że nie mylę.
LIGHTBARY:
Polsce motocykl może mieć
jedno (1) lub
dwa (2) światła (mijania/drogowe) i na tym koniec, tak stanowi prawo.
Tak więc nasze
lightbary jako światła drogowe są niezgodne z prawem bez względu na wysokość ich zamontowania.
Inną kwestią, że zarówno policja jak i diagności przymykają na nie oczy.
Światła przeciwmgielne
nie mogą być umiejscowione wyżej niż 80 cm i niżej niż 25 cm (dla ciężarowych max. 100 cm) nad jezdnią (przepisy homologacyjne – w Polsce).
Jeżeli chodzi o motocykle nie mogą być wyżej niż światło (a) mijania.
Więc jeżeli ktoś ma kaprys może je zamontować nawet
na równi ze światłem mijania jeżeli jego światło mijania jest
na wysokości pomiędzy 25÷80 cm nad jezdnią i będzie miał lightbary przeciwmgielne.
KIERUNKOWSKAZY:
Żeby motocykl został dopuszczony do ruchu, jego kierunkowskazy muszą spełnić następujące warunki:
1. odległość tylnych kierunkowskazów od siebie: co najmniej 18 cm;
2. odległość między przednimi kierunkowskazami: co najmniej 24 cm;
3. wysokość od jezdni przednich i tylnych musi mieścić się w granicach 35÷150 cm;
4. częstotliwość migania - 1 do 1,5 raza na sekundę.
Ale to zapewne znałeś, napisałem to aby nie utwierdzać Cię w przekonaniu, że Twoje wrażenie było słuszne.
Zobacz co napisał Arti 1304:
„Witam. Mam taką sytuację że mam amerykańską wersję motocykla i na przeglądzie zalecono mi abym na następny przegląd zamontował światła postojowe. Mam pewien pomysł zamontować lightbary jako owe światła. Stąd moje pytanie. Jak to wygląda prawnie i jakie jest wasze zdanie?”
Jak wynika z powyższego cytatu:
-
Arti 1304 nie ma świateł postojowych w swoim motocyklu;
- A
rti 1304 zamierza zamontować lightbary jako „owe” światła – czyli co, lightbary mają być światłami postojowymi?
To tu jest brak znajomości pojęć lightbary a światła postojowe. Lub też źle wyartykułowany zamiar przeróbek.
A na koniec trochę więcej o światłach w naszych motocyklach w myśl obowiązującego prawa.
Może komuś się przydać.
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 15 grudnia 2016 r.
Poz. 2022
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
I. Zgodnie z art. 2 ust. 10 wyżej wymienionego rozporządzenia:
- Długość motocykla nie może przekroczyć 4,00 m.
- Następnie w ust. 10 tego samego artykułu - wysokość motocykla nie może przekraczać 2,50 m.
- Szerokość motocykla precyzuje ust.12 - szerokość motocykla nie może przekraczać 2,00 m.
II. Dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej
przez producenta. Zapis ten precyzuje DYREKTYWA KOMISJI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH 2004/86/WE z dnia 5 lipca 2004 r.
Znajomość powyższych wielkości pozwoli sprecyzować, dlaczego w jednych pojazdach muszą być dane światła a w innych nie lub mogą być dozwolone.
Rozdział 3 – wspomnianego powyżej rozporządzenia dotyczący świateł
§ 12. 1. Pojazd wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:
1) drogowe – pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie
prędkości przekraczającej 40 km/h;
2) mijania – pojazd samochodowy;
3) kierunkowskazów – pojazd samochodowy (nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy
przed dniem 1 stycznia 1986 r.);
4) hamowania „stop” – pojazd samochodowy;
5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną – pojazd samochodowy;
6) pozycyjne przednie – pojazd samochodowy:
7) pozycyjne tylne – pojazd samochodowy;
- Samochody powinny być wyposażone w dwie białe (od 1.01.2010 niedozwolone są żółte) lampy pozycyjne przednie (tzn.
widoczne z przodu pojazdu) oraz dwie czerwone lampy pozycyjne, widoczne z tyłu pojazdu.
- Światła pozycyjne powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300
metrów.
- Światła pozycyjne motocykla mogą być pojedyncze zarówno z przodu, jak i z tyłu. Widoczność w nocy świateł pozycyjnych
motocykla powinna być taka sama, jak dla samochodu (300 m).
8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne – pojazd samochodowy;
9) odblaskowe boczne – pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m;
10) awaryjne – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla;
11) przeciwmgłowe tylne – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla;
12) cofania – pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla;
13) obrysowe przednie i tylne – pojazd samochodowy którego szerokość przekracza 2,1 m;
14) pozycyjne boczne – pojazd samochodowy którego długość przekracza 6 m;
15) oznakowanie odblaskowe konturowe:
a) tylne – pojazd o szerokości większej niż 2,1 m;
b) boczne – pojazd o długości większej niż 6,0 m.
2. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:
1) drogowe – pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1;
2) przeciwmgłowe przednie – pojazdu samochodowego;
3) postojowe – pojazdu samochodowego o długości nieprzekraczającej 6,0 m i szerokości
nie przekraczającej 2,0 m; zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach;
4) odblaskowe boczne – pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 11;
5) odblaskowe przednie – pojazdu samochodowego;
6) jazdy dziennej – pojazdu samochodowego;
7) obrysowe przednie i tylne – pojazdu samochodowego o szerokości od 1,8 m do 2,1 m;
8) awaryjne – motocykla;
9) przeciwmgłowe tylne – motocykla;
10) narożne – pojazdu samochodowego.