Technika zmiany biegów
Technika zmiany biegów
Panowie, dzisiaj rozmawiam sobie z kumplem, a on mi mówi, że jak dojeżdża np. do skrzyżowania to sprzęgło i szuka odrazu luzu, natomiast ja (chyba słusznie...czy nie?) schodzę etapami: sprzęgło->4, sprzęgło->3, sprzęgło->2, sprzęgło->stop->luz...proszę się nie natrząsać, bo ja prawo zdawałem na 3 biegowej WSK, 24 lata temu...a przygoda z pasją dopiero się u mnie zaczyna...
Pozdrawiam Robert
- Gumis
- Posty: 219
- Rejestracja: czw lut 07, 2013
- Miejscowość: Kraków
- Motocykl: Kawasaki Vulcan
- VROC: 0
Re: Technika zmiany biegów
Ja osobiście robię tak samo,doświadczenie z jazdy podobne jak wyżej albo jeszcze mniejsze,Ramms pisze:Panowie, dzisiaj rozmawiam sobie z kumplem, a on mi mówi, że jak dojeżdża np. do skrzyżowania to sprzęgło i szuka odrazu luzu, natomiast ja (chyba słusznie...czy nie?) schodzę etapami: sprzęgło->4, sprzęgło->3, sprzęgło->2, sprzęgło->stop->luz...proszę się nie natrząsać, bo ja prawo zdawałem na 3 biegowej WSK, 24 lata temu...a przygoda z pasją dopiero się u mnie zaczyna...
często jadąc na maksymalnym najwyższym biegu szukam jeszcze jednego przełożenia.
Z początku z tego powodu trochę się pieniłem,jednak nie mogąc wyzbyć się tej ułomności
przeszedłem nad nią do porządku dziennego.Może kiedyś nabędę moto ze skrzynią jak w
tirze , dwanaście biegów i drugie tyle pośrednich,ale będę miał zabawę.
Myślę ,że nie ma co bić piany nad tym tematem,ważne aby przede wszystkim bezpiecznie
no i bezawaryjnie dotrzeć do celu.
O jeżdzie na nartach mówią , zaczynasz śmigać od chwili gdy jedziesz tam gzie chcesz
a nie tam gdzie narty niosą.Myślę ,że Motocyklistów też to dotyczy.
Pozdrawiam.
-
- Posty: 6148
- Rejestracja: śr kwie 07, 2010
- Miejscowość: Będzin
- Motocykl: VN 1500 Vinci,VN 2000 Deep Purple,VN 15 Ziuk
- VROC: 31802
Robię dokładnie tak samo.Ramms pisze:Panowie, dzisiaj rozmawiam sobie z kumplem, a on mi mówi, że jak dojeżdża np. do skrzyżowania to sprzęgło i szuka odrazu luzu, natomiast ja (chyba słusznie...czy nie?) schodzę etapami: sprzęgło->4, sprzęgło->3, sprzęgło->2, sprzęgło->stop->luz...proszę się nie natrząsać, bo ja prawo zdawałem na 3 biegowej WSK, 24 lata temu...a przygoda z pasją dopiero się u mnie zaczyna...
Ja prawo jazdy robiłem na WSK w 1982 roku.
- Gumis
- Posty: 219
- Rejestracja: czw lut 07, 2013
- Miejscowość: Kraków
- Motocykl: Kawasaki Vulcan
- VROC: 0
W sumie masz rację,chyba ,że sytuacja nie wymusi innej reakcji.heko pisze:Na luzie sie nie jezdzi. Hamowanie biegami pozwala zaoszczedzic hamulce tak samo w motorze jak i w czterdziesto tonowym potworze. Luz dopiero przed zatrzymaniem
Siemanko.
Ps, bardzo proszę aby nie traktować trego tematu jako osobistej wojny na temat
techniki jazdy.
Z mojej strony będę bardzo wdzięczny z merytorycznej polemiki
Re: Technika zmiany biegów
...tak, tak...raczej chodzi mi skrzynię i jej żywotność stąd ten dylemat...jasna sprawa, że jak "się ma czas"...jak się nie ma to...nawet nie chcę wiedziećGumis pisze:Myślę ,że nie ma co bić piany nad tym tematem,ważne aby przede wszystkim bezpiecznie
no i bezawaryjnie dotrzeć do celu.
Pozdrawiam Robert
- Mayones
- Posty: 5682
- Rejestracja: czw kwie 26, 2012
- Miejscowość: B-B
- Motocykl: VN800->K1200RS->R1200GS
- VROC: 0
Ja w zależności od sytuacji, najczęściej tak jak Ramms, choć osiemsetką na V biegu można spokojnie zwolnić do 30 km/h i wtedy dopiero zaczynam wajchowanie w dół,
przy dojeżdżaniu do czerwonego jak już z daleka widać to przy minimalnych obrotach silnika trenuje też sobie wajchowanie bez sprzęgła 5-4-3 na 2 i luz już z klamką.
Choć sądzę też że szybka redukcja biegów jest wskazana w ramach trenowania awaryjnego hamowania gdzie zatrzymując się w niespodziewanej sytuacji powinno się już mieć możliwość szybkiego ruszenia (spier......)z 1-ki.
przy dojeżdżaniu do czerwonego jak już z daleka widać to przy minimalnych obrotach silnika trenuje też sobie wajchowanie bez sprzęgła 5-4-3 na 2 i luz już z klamką.
Choć sądzę też że szybka redukcja biegów jest wskazana w ramach trenowania awaryjnego hamowania gdzie zatrzymując się w niespodziewanej sytuacji powinno się już mieć możliwość szybkiego ruszenia (spier......)z 1-ki.
wyższy poziom wtajemniczeniaMayones pisze:...jak już z daleka widać to przy minimalnych obrotach silnika trenuje też sobie wajchowanie bez sprzęgła 5-4-3 na 2 i luz już z klamką.
czyli na jednej "klamce do 1`nki?Mayones pisze: Choć sądzę też że szybka redukcja biegów jest wskazana w ramach trenowania awaryjnego hamowania gdzie zatrzymując się w niespodziewanej sytuacji powinno się już mieć możliwość szybkiego ruszenia (spier......)z 1-ki.
Pozdrawiam Robert
- Mayones
- Posty: 5682
- Rejestracja: czw kwie 26, 2012
- Miejscowość: B-B
- Motocykl: VN800->K1200RS->R1200GS
- VROC: 0
Chyba nie da się na jednej klamce 2 - luz - 1 , przy niskich biegach wajchuje również klamką, możliwe ze da się to zrobić na jednym wciśnięciu sprzęgła ale pewnie by trzeba mieć niezłe wyczucie
Co do "wyższego wtajemniczenia" to nie trzeba być Copperfilcem odrobina wyczucia i wchodzi jak marzenie, też sie tego bałem żebym nie rozp...silnika ale od czego są pomocne rady forumowiczów - Dzięki Panowie
Co do "wyższego wtajemniczenia" to nie trzeba być Copperfilcem odrobina wyczucia i wchodzi jak marzenie, też sie tego bałem żebym nie rozp...silnika ale od czego są pomocne rady forumowiczów - Dzięki Panowie
Gumiś niepotrzebnie ironizujesz..., zadałem pytanie w calach szkoleniowych, coby skrzynki nie rozpierMarniczyć, tak się wydaje, że wywachlowanie z 5tego na luz przy dojeździe do skrzyżowania z puszczoną klamką może się skończyć koniecznością udzielania pierwszej pomocy, bo czy sam bieg nie wskoczy? a kolo tak robi...
Pozdrawiam Robert
- Albert
- Posty: 1792
- Rejestracja: czw kwie 22, 2010
- Miejscowość: Błonie
- Motocykl: VN 1600 Classic, Kawasaki Versys 1000
- VROC: 0
Ja dojeżdżając do skrzyżowanie czy do świateł staram się redukować tak, żeby jak najdłużej hamować silnikiem czyli redukcja co dwa biegi, luz dopiero na postoju. Na luzie jest niebezpiecznie jeździć, dlatego nie jeżdżę.
Dlaczego na luzie się nie powinno jeździć? Wiem to z doświadczenia. Jeżdżę ciężarówką zawodowo. Jak wiecie, albo się domyślacie, tam wszystko działa na wspomaganiu. Jeżeli silnik, nie daj Boże by zgasł zjeżdżając z górki na luzie, wtedy z automatu wysiada wspomaganie kierownicy, układu hamulcowego i wiele elementów z tym związanych. Powiecie, no dobra, ale co ma do tego motor. Otóż ma, chociażby to, że zgaśnięcie sinika wyklucza tzw. hamowanie silnikiem, co jest przydatne podczas zjeżdżania z góry przy długich dystansach. Wtedy odciążamy hamulce.
Dlaczego na luzie się nie powinno jeździć? Wiem to z doświadczenia. Jeżdżę ciężarówką zawodowo. Jak wiecie, albo się domyślacie, tam wszystko działa na wspomaganiu. Jeżeli silnik, nie daj Boże by zgasł zjeżdżając z górki na luzie, wtedy z automatu wysiada wspomaganie kierownicy, układu hamulcowego i wiele elementów z tym związanych. Powiecie, no dobra, ale co ma do tego motor. Otóż ma, chociażby to, że zgaśnięcie sinika wyklucza tzw. hamowanie silnikiem, co jest przydatne podczas zjeżdżania z góry przy długich dystansach. Wtedy odciążamy hamulce.
Człowiek jest niczym, czyny są wszystkim.
Człowiek to dusza w ciele zwierzęcia.
Człowiek to dusza w ciele zwierzęcia.
- jano
- Posty: 127
- Rejestracja: pt cze 22, 2012
- Miejscowość: Krakow - Wieliczka
- Motocykl: VN 800 classic
- VROC: 0
Ja tez robie tak samo. Ale ostatnio na ssaniu mi bardzo strzela z wydechow, wiec wysprzeglam i hamuje hamulcem - cyli przy hamowaniu jade na wcisnietym sprzegle - chociaz nie wiem czy to dobre dla sprzegla, ale wole to niz sluchac to strzelanie (zawsze sie prestrasze ) i niszczyc sobie zawory.Daromax pisze: Jak mam czas to hamuje biegami, a jak trzeba to z 5 na 2 schodze .
Po zagrazniu silnika i wylaczenia ssania, przestaje strzelac, wiec moge hamowac silnikiem.
- Gumis
- Posty: 219
- Rejestracja: czw lut 07, 2013
- Miejscowość: Kraków
- Motocykl: Kawasaki Vulcan
- VROC: 0
Ale śmieszne.Mayones pisze:Jeszcze żeby nasze gaźnikowe vulcany nie spalały paliwa hamując silnikiem
To ja jeszcze może zapytam - stojąc na światłach oczywiście wrzucacie 1kę przed samym ruszeniem ? czy są też tacy którzy cały czas na klamce z 1ką czekają żeby znów zatriumfować spod świateł
Przepraszam zapomniałem dodać ..................................
Ostatnio zmieniony ndz kwie 28, 2013 przez Gumis, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Jest 210 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 210 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 210 gości
Najwięcej użytkowników (383) było online sob wrz 28, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 210 gości