Regulacja zaworów EN500
Regulacja zaworów EN500
Witam jestem nowym forumowiczem i jednocześnie dopiero zaczynam przygodę z motocyklami. Jako pierwszy poważny motocykl zdecydowałem się na Kawę 500EN z 93 roku.
Motocykl chodzi fajnie i nie widzę generalnie żadnych problemów. Jednak z racji iż posiadam jako takie pojęcie o mechanice chciałbym sam zająć się wszystkimi naprawami związanymi z eksploatacją motocykla. Już przy zakupie ENki zauważyłem że są do regulacji zawory ale w mojej okolicy nie ma żadnego godnego zaufania mechanika motocyklowego. Postanowiłem sam wyregulować luz na zaworach i jeśli znajdzie się ktoś z forumowiczów kto robił to sam proszę o poradę. Mianowicie zdjąłem zbiornik paliwa oraz wszystkie przewody ale pojawił się problem gdyż aby zdjąć pokrywę zaworów zdaje się że trzeba opuścić silnik bo brakuje miejsca. Moje pytanie konkretne do kogoś kto regulował zawory w tym moto czy trzeba opuścić silnik czy da radę jakoś po manewrować pokrywą żeby ją zdjąć ?
Motocykl chodzi fajnie i nie widzę generalnie żadnych problemów. Jednak z racji iż posiadam jako takie pojęcie o mechanice chciałbym sam zająć się wszystkimi naprawami związanymi z eksploatacją motocykla. Już przy zakupie ENki zauważyłem że są do regulacji zawory ale w mojej okolicy nie ma żadnego godnego zaufania mechanika motocyklowego. Postanowiłem sam wyregulować luz na zaworach i jeśli znajdzie się ktoś z forumowiczów kto robił to sam proszę o poradę. Mianowicie zdjąłem zbiornik paliwa oraz wszystkie przewody ale pojawił się problem gdyż aby zdjąć pokrywę zaworów zdaje się że trzeba opuścić silnik bo brakuje miejsca. Moje pytanie konkretne do kogoś kto regulował zawory w tym moto czy trzeba opuścić silnik czy da radę jakoś po manewrować pokrywą żeby ją zdjąć ?
Ja tez walczyłem z pokrywa.
Odkrec górne śruby chłodnicy i wtedy pójdzie ona w kierunku koła. Pomaga odkręcenie cewek. Ale i tak jest ciężko. Ponoć Konrad zna ułożenie dekla pod względem ramy aby łatwo poszło. Ja nameczylem sie ale juz wiem co i jak. ustawilem wlot 0.15 wylot 0.18 czyli dolne granicę. Ale może ktoś wypowie się bardziej doświadczony np Konrad
Odkrec górne śruby chłodnicy i wtedy pójdzie ona w kierunku koła. Pomaga odkręcenie cewek. Ale i tak jest ciężko. Ponoć Konrad zna ułożenie dekla pod względem ramy aby łatwo poszło. Ja nameczylem sie ale juz wiem co i jak. ustawilem wlot 0.15 wylot 0.18 czyli dolne granicę. Ale może ktoś wypowie się bardziej doświadczony np Konrad
-
- Posty: 4986
- Rejestracja: czw mar 17, 2011
- Miejscowość: Lublin
- Motocykl: VN1700 NOMAD
- VROC: 34019
Witaj, zawory regulowałem w tym samym silniku ale innym modelu dokładnie EN450 (LTD454) daje się zdjąć pokrywę zaworów bez opuszczania silnika ale trzeba się trochę namęczyć. Tak jak pisze Scooti dobrze jest odkręcić górne mocowanie chłodnicy. Jeśli chodzi o luzy zaworowe to już nie pamiętam jakie dokładnie powinny być ale cały proces regulacji jest bardzo dokładnie opisany w serwisówce. Daj adres email to Ci prześle jeśli nie posiadasz.
Pozdrawiam Konrad
VROC #34019
VROC #34019
Zawory wyregulowałem nie było to takie trudne.
Mój sposób na regulację luzu zaworowego w motorku
Aby zdjąć pokrywę zaworów trzeba :
-zdjąć zbiornik paliwa
-spuścić płyn chłodniczy najprościej wyciągając wąż dochodzący do silnika z prawej strony
-odkręcić plastikową osłonę zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego
-odkręcić śruby górne osłony chłodnicy, oraz samą chłodnicę (chłodnicę odchylamy w kierunku przedniego koła)
-odkręcić stacyjkę żeby nie przeszkadzała
-odłączyć węże gumowe układu chłodzenia od wlotów do silnika
- odkręcić metalowe rurki na których nasunięte były węże chodzenia (proponuję składając z powrotem wymienić gumowe oringi będące na owych rurkach, stare mogą przepuszczać i będzie wyciekał płyn )
-zdjąć przewody napięcia z świec zapłonowych
-odkręcić śruby mocujące cewek zapłonowych od strony przewodów i przekręcić do góry
W tym momencie powinien być już odpowiedni dostęp do pokrywy zaworów. Jeśli coś wisi blisko pokrywy najlepiej odciągnąć choćby przy pomocy gumowych linek ja tak zrobiłem.
Teraz można zabrać się za samą pokrywę.
-wykręcamy świece zapłonowe
-odkręcamy samą pokrywę zaworów
Teraz trochę gimnastyki.
- Pokrywa do góry, potem trochę do przedniego koła i w prawo skręcając do dołu (uwaga podnosząc pokrywę do góry należy zwrócić uwagę aby uszczelka się nie podniosła bo są tam małe metalowe kołeczki które mogą wpaść do wnętrza silnika i będzie kłopot !)
- Przed rozpoczęciem regulacji dobrze jest zakryć otwory do świec i otwory do rurek
chłodzenia tak by przypadkiem nam coś nie wpadło
Sama regulacja to już pikuś ale napiszę :
-Odkręcamy z lewej strony silnika dekielek dzięki któremu możemy pokręcić wałem i wyżej na brzegu obudowy śrubokrętem płaskim śrubę dzięki której kręcąc wałem ujrzymy fabrycznie nabite znaki.
Kręcimy w prawo i gdy pojawi się znak "C" i na prawym cylindrze krzywki będą skierowane do góry możemy regulować zawory tego cylindra.
Następnie kręcimy dalej i czekamy na znak "P" i znowu jak krzywki lewego cylindra będą skierowane do góry możemy regulować zawory lewego cylindra.
Luz zaworów ssących 0.15 - 0.18
Luz zaworów wydechowych 0.18 - 0.23
Mam nadzieję że trochę pomogłem innym tak jak inni pomogli mi.
pozdrawiam Rysiek
Mój sposób na regulację luzu zaworowego w motorku
Aby zdjąć pokrywę zaworów trzeba :
-zdjąć zbiornik paliwa
-spuścić płyn chłodniczy najprościej wyciągając wąż dochodzący do silnika z prawej strony
-odkręcić plastikową osłonę zbiornika wyrównawczego płynu chłodniczego
-odkręcić śruby górne osłony chłodnicy, oraz samą chłodnicę (chłodnicę odchylamy w kierunku przedniego koła)
-odkręcić stacyjkę żeby nie przeszkadzała
-odłączyć węże gumowe układu chłodzenia od wlotów do silnika
- odkręcić metalowe rurki na których nasunięte były węże chodzenia (proponuję składając z powrotem wymienić gumowe oringi będące na owych rurkach, stare mogą przepuszczać i będzie wyciekał płyn )
-zdjąć przewody napięcia z świec zapłonowych
-odkręcić śruby mocujące cewek zapłonowych od strony przewodów i przekręcić do góry
W tym momencie powinien być już odpowiedni dostęp do pokrywy zaworów. Jeśli coś wisi blisko pokrywy najlepiej odciągnąć choćby przy pomocy gumowych linek ja tak zrobiłem.
Teraz można zabrać się za samą pokrywę.
-wykręcamy świece zapłonowe
-odkręcamy samą pokrywę zaworów
Teraz trochę gimnastyki.
- Pokrywa do góry, potem trochę do przedniego koła i w prawo skręcając do dołu (uwaga podnosząc pokrywę do góry należy zwrócić uwagę aby uszczelka się nie podniosła bo są tam małe metalowe kołeczki które mogą wpaść do wnętrza silnika i będzie kłopot !)
- Przed rozpoczęciem regulacji dobrze jest zakryć otwory do świec i otwory do rurek
chłodzenia tak by przypadkiem nam coś nie wpadło
Sama regulacja to już pikuś ale napiszę :
-Odkręcamy z lewej strony silnika dekielek dzięki któremu możemy pokręcić wałem i wyżej na brzegu obudowy śrubokrętem płaskim śrubę dzięki której kręcąc wałem ujrzymy fabrycznie nabite znaki.
Kręcimy w prawo i gdy pojawi się znak "C" i na prawym cylindrze krzywki będą skierowane do góry możemy regulować zawory tego cylindra.
Następnie kręcimy dalej i czekamy na znak "P" i znowu jak krzywki lewego cylindra będą skierowane do góry możemy regulować zawory lewego cylindra.
Luz zaworów ssących 0.15 - 0.18
Luz zaworów wydechowych 0.18 - 0.23
Mam nadzieję że trochę pomogłem innym tak jak inni pomogli mi.
pozdrawiam Rysiek
Kto jest online
Jest 41 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 41 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości