Podstawy - solidny fundament reakcji i zachowań

Przepisy, regulaminy, szkółka, techniki jazdy itp.
VKC
Posty: 3177
Rejestracja: czw kwie 08, 2010
Motocykl:
VROC: 0

Podstawy - solidny fundament reakcji i zachowań

Post autor: VKC » ndz maja 23, 2010

Panowie, temat założony na prośbę "początkujących" . Wyszło w rozmowie że na kursie uczy się zdać egzamin a jazdy uczy się potem.

Proszę umieszczajcie tutaj Wasze teksty, dotyczące początków jazdy na moto, pułapek z którymi się spotkaliście, proszę też o rady i przestrogi dla wszystkich którzy przygodę z motocyklem zaczynają .

Wiem że jest "biblia" w postaci książki "Motocyklista Doskonały" ale nowicjusze zanim do niej dotrą czytają fora w tym i nasze - niechaj zagoszczą tu merytorycznie poprawne słowa - dla zachęty i nauki.

:wink:

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 3249
Rejestracja: śr kwie 21, 2010
Miejscowość: Warszawa-Wilanów
Motocykl: VN 1500 Nomad, VN 2000 Diablo Black
VROC: 25311

Post autor: Piotr » ndz maja 23, 2010

W związku ztym, że forum dotyczy najlepszej wśród marek tj. Vulcanów chciałbym zwrócić uwagę początkujących na wagę motocykla i związane z nia zagrożenia mam na myśli wszelkie operacje jezdne wykonywane przy małej prędkości np. chamowanie przed skrzyżowaniem wystarczy troche piasku na jezdni zbyt mocno wciśnięty chamulec i moto zaczyna się uślizgiwać co może prowadzic do położenia motocykla przy prędkości prawie zerowej. Ja po ponad dwudziestoletniej przerwie miałem z tym pewne problemy waga naszych sprzętów powinna budzić respekt w każdym z nas bo wbrew pozorom takie wywrotki parkingowe lub przy dochamowaniach są bardzo częste choć nie każdy chce się do tego przyznać.
Motocyklista doskonały to dobra książka ale najlepsze są doswiadczenia użytkowników motocykli i ich doswiadczenia brawo Papaj za założenie tego tematu myślę, że każdy znajdzie tu coś dla siebie nawet Ci bardziej doswiadczeni motocykliści.
Pozdrawiam
Piotr
VROC#25311

--- www.v-moto.pl części ,akcesoria, oleje, filtry... do VN-ów ---

http://www.steelrosesmcsouthside.pl

Marcin
Posty: 928
Rejestracja: pn maja 10, 2010
Miejscowość: Marki
Motocykl: GTR 1400
VROC: 32255

Post autor: Marcin » ndz maja 23, 2010

Mogę powiedzieć tyle,że kończyłem kurs 7 lat temu,a do egzaminu podchodziłem 2 lata temu.
Na rynku działają różne szkoły i co najdziwniejsze że te niby najlepsze i najbardziej rozreklamowane ,nastawione są na masówkę i totalne olewanie kursantów.Najlepsze są szkoły małe,gdzie właścicielom zależy na kliencie.
Jeśli chodzi o problemy,przez pewien czas po ukończeniu kursu,miałem problemy z techniką pokonywania zakrętów oraz koleinami miejskimi.
Początkujący po kursie mogą mieć problemy szczególnie w vulkanach w których nie ma obrotomierza z techniką zmiany biegów no i standard szczególnie przy kiepskim wyszkoleniu kursanta -pokonywanie wzniesienia.
Z reguły jest tak że egzamin zdaje się na Yamaha YBR 250 a później taki człowiek słabo wyszkolony kupuje sobie motocykl, który waży 100 kg więcej ,o dużej mocy i nieraz brawura ,brak wyszkolenia i doświadczenia kończy się niezbyt miło.

VKC
Posty: 3177
Rejestracja: czw kwie 08, 2010
Motocykl:
VROC: 0

Post autor: VKC » ndz maja 23, 2010


Awatar użytkownika
Kuba
Posty: 571
Rejestracja: wt kwie 06, 2010
Miejscowość: Legionowo
Motocykl: VN 750, VN 15, vn 900
VROC: 31422

Post autor: Kuba » pn maja 24, 2010

Parę chaotycznych porad dla jeźdźców vn 750 i nie tylko:
1. Po kupnie oczywiście przegląd.
2. Lagi zalać gęstym olejem dla utwardzenia zawieszenia.
3. Regulacja położenia i luzu klamek, hamulca nożnego i dźwigni biegów.
4. Dobre opony kładą z trzymaniem 750 w zakręcie do przygięcia podnóżków (iskry) na twardych albo kwadratowych gumach zakres położenia jest mały a moto niestabilne.
Stan opon rzutuje też na jazdę w koleinach, których ten model i tak wyjątkowo nie lubi. Stanowczo odradzam jazdę na grzbiecie kolein między samochodami lepiej uwierzyć na słowo.
5. Nie ruszać na ssaniu.
6. Trzymać na biegu od 3000 w górę poniżej redukować, nie redukować, powyżej bo bez sporego międzygazu blokuje koło.
7. Spokojna i miła dla silnika i ucha jazda to zakres obrotów między 4000 a 5000, jazda dynamiczna 5000>
6. Przeciskając się przez korki maksymalnie zwalniać przy mijaniu terenówek i vanów manetki idealnie pasują do lusterek. :oops:

VKC
Posty: 3177
Rejestracja: czw kwie 08, 2010
Motocykl:
VROC: 0

Post autor: VKC » pn maja 24, 2010


marek.g.polska
Posty: 42
Rejestracja: czw maja 13, 2010
Miejscowość: Medalik
Motocykl: w planach
VROC: 0

Post autor: marek.g.polska » pn maja 24, 2010

No powiem Wam, że zaczyna mi się rozjaśniać.
Wracając dziś z pracy Octavką ćwiczyłem przeciwskręt
na okrągłej kierownicy i czterech kółkach wychodzi to trochę inaczej,
Ale złożenie w fotelu czyniłem naprawdę z poświęceniem :wink:

VKC
Posty: 3177
Rejestracja: czw kwie 08, 2010
Motocykl:
VROC: 0

Post autor: VKC » śr maja 26, 2010


Nikko
Posty: 25
Rejestracja: wt paź 26, 2010
Miejscowość: Warszawa
Motocykl: Vulcan 800 Classic
VROC: 33024

Post autor: Nikko » ndz lis 14, 2010

Super rady ale trochę późno je przeczytałem :) Niby jeżdżę już sporo lat, prawko od ponad 17... i pierwsza fajna jazda na V800 Classic i gleba przy 40 km.

Przyczyna? Piasek i woda czyli błoto, zakręt dosyć ostry, mała prędkość. Efekt: obróciło mnie o 180 stopni i położyło na boku. Dzięki Bogu jadący za mną kumpel zdążył mnie wyminąć inaczej byśmy poszli na czołowe :???:

Szkody: przytarty gmol przedni, sakwa, spodnie...bolący nadgarstek i bok...manetka ok i mam nadzieję, że kierownica ok :)

Morał? Zanim wyjedziesz swoim "V" koniecznie przeczytaj :) Oszczędzisz sobie nerw :mrgreen:

Awatar użytkownika
MaciekSz
Posty: 3700
Rejestracja: ndz maja 09, 2010
Miejscowość: Pruszków
Motocykl: BMW K1200LT
VROC: 32197

Post autor: MaciekSz » pn lis 15, 2010

Oj, na tym forum było już kilka tematów dotyczących techniki jazdy... nie tylko dla początkujących, np. o Hamowaniu, trzymaniu palców na klamkach czy bezpiecznej jeździe w grupie. Ja właśnie kończę pierwszy sezon na VNie, i oprócz techniki jazdy, warto początkującym (sam takim jestem) powiedzieć:

1. Dlaczego warto nawet na cruiserach jeździć w moto-ciuchach (bo my też się ślizgamy d... po asfalcie)
2. Jak przygotować moto do trasy (bo np. jak zgaśnie w czasie ulewy, to w/w blada)
3. Na co uważać w codziennej eksploatacji, takich drobiazgach jak poziom oleju, płynu chłodzącego czy ciśnieniu w oponach (szczególnie, jak z przodu jedzie rowerowe 21')
4. O zasadach jazdy z plecakiem (stawiasz nogi na asfalcie, jak ja Ci powiem; pochylasz się tak, jak ja; NIE PROSTUJ MI MOTOCYKLA) :tube:
5. Dlaczego VNem nie da się zrobić stoppie i wheelie (a może się da?), jaki ma to związek z fizyką i dlaczego jest ważne ;-)
MaciekSz
Jest: K1200LT
Był VN 1700 Nomad B&W, Vulcan S, VN 2000 Rogue, VN1600 Nomad, VN900 Custom Ebony LE,
Er6N, R1150RT
VROC #32197
Obrazek

Nikko
Posty: 25
Rejestracja: wt paź 26, 2010
Miejscowość: Warszawa
Motocykl: Vulcan 800 Classic
VROC: 33024

Post autor: Nikko » pn lis 15, 2010

muszę poszukać tych dyskusji, a poza tym fajnie będzie ten wątek rozbujać :mrgreen:

Awatar użytkownika
Iron75
Posty: 1290
Rejestracja: wt wrz 07, 2010
Miejscowość: Lublin
Motocykl: VN2000
VROC: 0

Post autor: Iron75 » wt lis 16, 2010

Kuba pisze:5. Nie ruszać na ssaniu.

jak tylko kupiłem moto to oczywiście nawet mi do głowy nie przyszło, że tak nie można, ale na szczęście dość szybko znalazłem ten temat i teraz stosuje się do zalecenia, tylko powiedzcie mi dlaczego nie można ruszac na ssaniu??

Awatar użytkownika
Lecho
Posty: 4598
Rejestracja: śr maja 12, 2010
Miejscowość: Białystok
Motocykl: VN1600 Classic
VROC: 32224

Post autor: Lecho » wt lis 16, 2010

Iron75 pisze:
Kuba pisze:5. Nie ruszać na ssaniu.

jak tylko kupiłem moto to oczywiście nawet mi do głowy nie przyszło, że tak nie można, ale na szczęście dość szybko znalazłem ten temat i teraz stosuje się do zalecenia, tylko powiedzcie mi dlaczego nie można ruszac na ssaniu??
Eeee, tam jak trzeba jechać, to się jedzie.

Awatar użytkownika
Abrams
Posty: 6171
Rejestracja: pn kwie 12, 2010
Miejscowość: Warszawa
Motocykl: VN2000 Limited '05
VROC: 29561

Post autor: Abrams » wt lis 16, 2010

Lecho69 pisze:
Iron75 pisze:
Kuba pisze:5. Nie ruszać na ssaniu.

jak tylko kupiłem moto to oczywiście nawet mi do głowy nie przyszło, że tak nie można, ale na szczęście dość szybko znalazłem ten temat i teraz stosuje się do zalecenia, tylko powiedzcie mi dlaczego nie można ruszac na ssaniu??
Eeee, tam jak trzeba jechać, to się jedzie.
MI sąsiedzi się buntują jakbym chciał rozgrzewać przy garażu, dlatego zapalam chwilę odczekam i jadę .
A z resztą to tak samo powód do sporów jak był kiedyś jeździć czy nie jeździć na ssaniu, skrobać i odpalać czy odpalać i skrobać puszkę... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VN2000 Limited '05 Special Polar Polish Winter Edition II 113KM

VROC #29561

Awatar użytkownika
Iron75
Posty: 1290
Rejestracja: wt wrz 07, 2010
Miejscowość: Lublin
Motocykl: VN2000
VROC: 0

Post autor: Iron75 » wt lis 16, 2010

eeeee,a ja juz myślałem ze mi się silnik rozpadnie jak będe na ssaniu jeździł

Awatar użytkownika
Lecho
Posty: 4598
Rejestracja: śr maja 12, 2010
Miejscowość: Białystok
Motocykl: VN1600 Classic
VROC: 32224

Post autor: Lecho » wt lis 16, 2010

Mało tego, jeszcze Ci mandat mogą wlepić za włączony silnik na postoju :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

[ Dodano: Wto Lis 16, 2010 ]
A tak przy okazji, widział kto takie cudo???

Art. 40. 1. Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w odniesieniu do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.

Awatar użytkownika
Zegal
Posty: 118
Rejestracja: pn lis 01, 2010
Miejscowość: Łódź
Motocykl: VN 900 Classic SE
VROC: 33069

Post autor: Zegal » wt lis 16, 2010

ja widziałem, jako ilustracje do pytania na egzaminie :D

mniej więcej tak wygląda moto z pasami:

Obrazek

Awatar użytkownika
Abrams
Posty: 6171
Rejestracja: pn kwie 12, 2010
Miejscowość: Warszawa
Motocykl: VN2000 Limited '05
VROC: 29561

Post autor: Abrams » wt lis 16, 2010

Dokładnie tak jak na załączonym obrazku jedyny wyjątek w polskich realiach
VN2000 Limited '05 Special Polar Polish Winter Edition II 113KM

VROC #29561

Awatar użytkownika
Lecho
Posty: 4598
Rejestracja: śr maja 12, 2010
Miejscowość: Białystok
Motocykl: VN1600 Classic
VROC: 32224

Post autor: Lecho » wt lis 16, 2010

Zegal pisze:ja widziałem, jako ilustracje do pytania na egzaminie :D
W 87' na egzaminie nie było takich zdjęć
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Dzięki za wyjaśnienia


:ok:

Awatar użytkownika
Abrams
Posty: 6171
Rejestracja: pn kwie 12, 2010
Miejscowość: Warszawa
Motocykl: VN2000 Limited '05
VROC: 29561

Post autor: Abrams » wt lis 16, 2010

Lecho69 pisze:
Zegal pisze:ja widziałem, jako ilustracje do pytania na egzaminie :D
W 87' na egzaminie nie było takich zdjęć
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Dzięki za wyjaśnienia


:ok:
Patrz jak ten świat się zmienia bo na moim już było :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VN2000 Limited '05 Special Polar Polish Winter Edition II 113KM

VROC #29561

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 46 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 46 gości

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 46 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą