Wymiana łożysk wałka zdawczego
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Wymiana łożysk wałka zdawczego
Jeżeli ktoś zechce sam wymienić łożyska wałka zdawczego w VN2k to może posiłkować się według uznania materiałem który załączam.
Powodzenia
Powodzenia
Tex66
-
- Posty: 101
- Rejestracja: pt lip 05, 2019
- Miejscowość: Poznań
- Motocykl: VN2000
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Jeszcze nie wiem czy kiedykolwiek będę zmuszony wymienić ale, na wszelki wypadek Tex, dzięki
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Witam, czy na zębatce na tym walki powinien być luz ( pływająca zębatka)?
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Na której "zębatce" ?
Troszkę wysiłku przy sprecyzowaniu pytania.
Troszkę wysiłku przy sprecyzowaniu pytania.
Tex66
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Na tej co jest na wałku zdawczym luz osiowy względem wałka
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Zauważ, że napędowe koło pasowe jest na wałku z wieloklinem, podobnie jak koło zębate przyjmujące napęd ze skrzyni na sam wałek zdawczy. Wielowypusty na wałku mają zarys ewolwentowy i dopuszczalny luz miedzy wałkiem a kołem zębatym (pasowym) wynosi 0,05÷0,08 mm (tyle teoria) abyś mógł założyć koło na wałek. Napędowe koło pasowe jest przykręcane z siłą 177Nm, koło napędzające wałek z siłą 78 Nm. Wszystko po to aby koło pasowe jak i koło napędzające wałek zdawczy nie miały jakiegokolwiek luzu na wałku z wieloklinem.
Co innego to luz między zazębiającymi się kołami zębatymi i tu mamy luz wierzchołkowy, luz miedzyzębny i luz obwodowy ale nie o to pytałeś.
Wszystkie wałki w skrzyni (2) jak i wałek zdawczy są ułożyskowane osiowo, koła na nich są na wielowypustach i nie ma tu mowy o jakichkolwiek „zębatkach pływających”. Gdyby tak było to popatrz do postu „Wymiana wałka zdawczego”:
viewtopic.php?f=54&t=15226
co dzieje się z samym wałkiem i wypustami koła pasowego (zębatego) gdy nie są one dokręcone i jest luz.
Co innego to luz między zazębiającymi się kołami zębatymi i tu mamy luz wierzchołkowy, luz miedzyzębny i luz obwodowy ale nie o to pytałeś.
Wszystkie wałki w skrzyni (2) jak i wałek zdawczy są ułożyskowane osiowo, koła na nich są na wielowypustach i nie ma tu mowy o jakichkolwiek „zębatkach pływających”. Gdyby tak było to popatrz do postu „Wymiana wałka zdawczego”:
viewtopic.php?f=54&t=15226
co dzieje się z samym wałkiem i wypustami koła pasowego (zębatego) gdy nie są one dokręcone i jest luz.
Tex66
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Ok, super dzięki za wyczerpującą odpowiedź
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Jak samemu wymienić łożyska, wałek i koło pasowe w VN2k?
No może nie do końca samemu, przez dosłownie 3 minuty będzie potrzebna pomoc drugiej osoby.
Że pogoda deszczowa, w zimie się nie chciało a że 8 rok latam na VN2k to profilaktycznie i dla spokoju wymieniłem wszystko: wałek, koło pasowe i łożyska. Oczywiście że dochodzą w takiej sytuacji dodatkowe elementy które powinno się wymienić na nowe jak choćby obie nakrętki będące na wałku, obie podkładki nakrętek, uszczelki, i O-Ringi, uszczelnienie olejowe łożyska koła pasowego, kołnierz koła pasowego i jeszcze kilka drobnostek. Więc wymieniamy wszystko na nowe.
SUGERUJĘ ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA ZAPIS:
Jedna osoba zakłada klucz nasadkowy 32 – 12 kątny i trzyma nakrętkę koła pasowego (LEWA STRONA).
Druga osoba w tym czasie dokręca nakrętkę koła zębatego po prawej stronie kluczem dynamometrycznym z nasadką
36 – 6 kątną z siłą 78 Nm – mamy automatycznie zablokowany wałek podczas dokręcania prawej nakrętki.
W takiej sytuacji obie nakrętki mamy dokręcone z siła 78 Nm, później tylko blokujemy koło zębate wałka zdawczego uchwytem do blokowania kół zębatych a nakrętkę koła pasowego dokręcamy siłą 177Nm.
I wszystko jest instrukcyjnie i książkowo.
Pewnie dla niektórych dużym dodatkowym ułatwieniem będzie mieć to wszystko w grafice na zdjęciach ze szczegółowym opisem i wykazem numerowym wszystkich elementów, możliwe że kiedyś to wrzucę na Forum (mam całość i jedynie kończę układać).
Sposób z kolejnością czynności załączam, kto chce może z niego skorzystać.
Sprawdził się w 100%.
No może nie do końca samemu, przez dosłownie 3 minuty będzie potrzebna pomoc drugiej osoby.
Że pogoda deszczowa, w zimie się nie chciało a że 8 rok latam na VN2k to profilaktycznie i dla spokoju wymieniłem wszystko: wałek, koło pasowe i łożyska. Oczywiście że dochodzą w takiej sytuacji dodatkowe elementy które powinno się wymienić na nowe jak choćby obie nakrętki będące na wałku, obie podkładki nakrętek, uszczelki, i O-Ringi, uszczelnienie olejowe łożyska koła pasowego, kołnierz koła pasowego i jeszcze kilka drobnostek. Więc wymieniamy wszystko na nowe.
SUGERUJĘ ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA ZAPIS:
Jedna osoba zakłada klucz nasadkowy 32 – 12 kątny i trzyma nakrętkę koła pasowego (LEWA STRONA).
Druga osoba w tym czasie dokręca nakrętkę koła zębatego po prawej stronie kluczem dynamometrycznym z nasadką
36 – 6 kątną z siłą 78 Nm – mamy automatycznie zablokowany wałek podczas dokręcania prawej nakrętki.
W takiej sytuacji obie nakrętki mamy dokręcone z siła 78 Nm, później tylko blokujemy koło zębate wałka zdawczego uchwytem do blokowania kół zębatych a nakrętkę koła pasowego dokręcamy siłą 177Nm.
I wszystko jest instrukcyjnie i książkowo.
Pewnie dla niektórych dużym dodatkowym ułatwieniem będzie mieć to wszystko w grafice na zdjęciach ze szczegółowym opisem i wykazem numerowym wszystkich elementów, możliwe że kiedyś to wrzucę na Forum (mam całość i jedynie kończę układać).
Sposób z kolejnością czynności załączam, kto chce może z niego skorzystać.
Sprawdził się w 100%.
Tex66
- Przemo
- Posty: 2291
- Rejestracja: czw cze 05, 2014
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN 2000 Classic '06
- VROC: 37109
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Czy między punktami 28 a 29 nie zabrakło informacji o tej podkładce (922000017) do zaginania? Przeglądam całą listę i nie widzę informacji o niej, ale może to wina porannego zaspania.
Żyj tak, aby być szczęśliwym!
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Czy ta złośliwość: „wina porannego zaspania” była konieczna?
O konieczności wymiany dwóch podkładek napisałem w tekście.
Fakt, mogłem wspomnieć w tabeli o podkładce nakrętki przy kole pasowym i zaleceniu jej zagięcia dla jeszcze lepszego uściślenia i zostawienie czegoś dla potomnych.
To po pierwsze, tak w gwoli odpowiedzi.
Po drugie, opracuj coś podobnego i załącz bezinteresownie.
Czegoś się jednak nauczyłem, nie warto nic załączać, zwłaszcza czegoś co wymaga trochę pracy.
Chyba jednak dobrze, że się nie pośpieszyłem i załączeniem wszystkiego w formie graficznej. Wyciągnąłem wniosek, że nie warto.
Skoro czekałeś żeby cos złośliwego napisać to:
Następnym razem załączę tu (i nie tylko tu w tym poście) zrzuty PW od ciebie (kilka profilaktycznie zarchiwizowałem jako zrzuty ekranu) w których piszesz, to że niektórym się dostanie ode mnie to bardzo dobrze (BARDZO DOBRZE), ale żebym robił to tylko trochę rzadziej bo ludzie zaczną odchodzić z Forum.
Celowo i z premedytacją rozpocząłem dialog o tym na Privie bo wiedziałem, że się na niego złapiesz, i złapałaś się pisząc, że słusznie dostaje się tym którzy wręcz żądają odpowiedzi na swój problem a przy okazji nic nie wiedzą, nie mają żadnej wiedzy, sugerujesz żebym to jednak robił, ale nie tak często.
Zrzuty wiadomości będą jak nie z loginu Tex66 to z innych, nie nadążysz ich usuwać tu na Forum.
O konieczności wymiany dwóch podkładek napisałem w tekście.
Fakt, mogłem wspomnieć w tabeli o podkładce nakrętki przy kole pasowym i zaleceniu jej zagięcia dla jeszcze lepszego uściślenia i zostawienie czegoś dla potomnych.
To po pierwsze, tak w gwoli odpowiedzi.
Po drugie, opracuj coś podobnego i załącz bezinteresownie.
Czegoś się jednak nauczyłem, nie warto nic załączać, zwłaszcza czegoś co wymaga trochę pracy.
Chyba jednak dobrze, że się nie pośpieszyłem i załączeniem wszystkiego w formie graficznej. Wyciągnąłem wniosek, że nie warto.
Skoro czekałeś żeby cos złośliwego napisać to:
Następnym razem załączę tu (i nie tylko tu w tym poście) zrzuty PW od ciebie (kilka profilaktycznie zarchiwizowałem jako zrzuty ekranu) w których piszesz, to że niektórym się dostanie ode mnie to bardzo dobrze (BARDZO DOBRZE), ale żebym robił to tylko trochę rzadziej bo ludzie zaczną odchodzić z Forum.
Celowo i z premedytacją rozpocząłem dialog o tym na Privie bo wiedziałem, że się na niego złapiesz, i złapałaś się pisząc, że słusznie dostaje się tym którzy wręcz żądają odpowiedzi na swój problem a przy okazji nic nie wiedzą, nie mają żadnej wiedzy, sugerujesz żebym to jednak robił, ale nie tak często.
Zrzuty wiadomości będą jak nie z loginu Tex66 to z innych, nie nadążysz ich usuwać tu na Forum.
Tex66
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Dla potomnych - uściśliłem.
pkt. 29 – Nałożyć podkładkę i dokręcić nową nakrętkę koła pasowego palcami do oporu.
pkt. 31 – Zagiąć podkładkę nakrętki koła pasowego na jeden z sześciu jej boków.
Uważam, że tym którzy odważą się samemu wymienić wałek i łożyska oraz ewentualnie koło pasowe będzie to pomocne. Nie jest to nic trudnego, trzeba się tylko odważyć a później mieć pewność, że wszystko jest właściwie zrobione i wymienione. Wskazane jest posiadanie klucza dynamometrycznego i dwóch porządnych długich nasadek 32- 12 kątnej i 36 – 6 kątnej.
Reszta narzędzi i innych kluczy to drobnica, nie mniej jednak trzeba je posiadać.
pkt. 29 – Nałożyć podkładkę i dokręcić nową nakrętkę koła pasowego palcami do oporu.
pkt. 31 – Zagiąć podkładkę nakrętki koła pasowego na jeden z sześciu jej boków.
Uważam, że tym którzy odważą się samemu wymienić wałek i łożyska oraz ewentualnie koło pasowe będzie to pomocne. Nie jest to nic trudnego, trzeba się tylko odważyć a później mieć pewność, że wszystko jest właściwie zrobione i wymienione. Wskazane jest posiadanie klucza dynamometrycznego i dwóch porządnych długich nasadek 32- 12 kątnej i 36 – 6 kątnej.
Reszta narzędzi i innych kluczy to drobnica, nie mniej jednak trzeba je posiadać.
Tex66
- Przemo
- Posty: 2291
- Rejestracja: czw cze 05, 2014
- Miejscowość: Wrocław
- Motocykl: VN 2000 Classic '06
- VROC: 37109
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Nie napisałem nic złośliwie i takiego zamiaru nie miałem. Opisałem stan realny. Rano byłem zaspany i zmęczony i być może nie zauważyłem informacji o tej podkładce. Jeżeli zrozumiałeś to w inny sposób, trudno. Nie mam na to wpływu.
Żyj tak, aby być szczęśliwym!
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454
XV535>VN800>VN900>VN2000+VN800+LTD454
- Tex66
- Posty: 1156
- Rejestracja: pt paź 07, 2016
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Lokomotywa
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Nie komentuj w ogóle tego co napiszę i załączam na Forum, chyba że będzie to brednia którą w sposób merytoryczny uzasadnisz. Tyle, że ja nie pozwolę sobie na to aby głupotę napisać.
Ja odwzajemnię się tym samym, zero jakiekolwiek reakcji na to co piszesz, jakiejkolwiek reakcji na wszystko co nie będzie mnie dotyczyło, pisz co chcesz, nawet poziom merytoryczności Facebook-a VN 2000 będzie mi obojętny.
Omijajmy się na Forum szerokim łukiem.
Usuń, jeżeli masz takie uprawnienia administracyjne (lub Kolega Badger) z tego postu pierwsze zdjęcie z kolejnością czynności i swój pierwszy komentarz z: „winą porannego zaspania” i nie ważne kogo to „poranne zaspanie” miałoby dotyczyć. Następnie wszystkie moje komentarze, niech zostanie tylko same ponowione jako już bardziej uszczegółowione zdjęcie z kolejnością czynności.
I tym sposobem sugeruję zakończyć temat a my możemy omijać się na Forum szerokim łukiem co wyjdzie tylko na dobre posiadaczom VN2k.
Ja odwzajemnię się tym samym, zero jakiekolwiek reakcji na to co piszesz, jakiejkolwiek reakcji na wszystko co nie będzie mnie dotyczyło, pisz co chcesz, nawet poziom merytoryczności Facebook-a VN 2000 będzie mi obojętny.
Omijajmy się na Forum szerokim łukiem.
Usuń, jeżeli masz takie uprawnienia administracyjne (lub Kolega Badger) z tego postu pierwsze zdjęcie z kolejnością czynności i swój pierwszy komentarz z: „winą porannego zaspania” i nie ważne kogo to „poranne zaspanie” miałoby dotyczyć. Następnie wszystkie moje komentarze, niech zostanie tylko same ponowione jako już bardziej uszczegółowione zdjęcie z kolejnością czynności.
I tym sposobem sugeruję zakończyć temat a my możemy omijać się na Forum szerokim łukiem co wyjdzie tylko na dobre posiadaczom VN2k.
Tex66
- Marecki75
- Posty: 172
- Rejestracja: śr gru 31, 2014
- Miejscowość: Konin
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Classic
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Wszystko krok po kroku. Chyba się odważę w najbliższym czasie dzięki Tex.Tex66 pisze: ↑pt maja 19, 2023Dla potomnych - uściśliłem.
pkt. 29 – Nałożyć podkładkę i dokręcić nową nakrętkę koła pasowego palcami do oporu.
pkt. 31 – Zagiąć podkładkę nakrętki koła pasowego na jeden z sześciu jej boków.
Uważam, że tym którzy odważą się samemu wymienić wałek i łożyska oraz ewentualnie koło pasowe będzie to pomocne. Nie jest to nic trudnego, trzeba się tylko odważyć a później mieć pewność, że wszystko jest właściwie zrobione i wymienione. Wskazane jest posiadanie klucza dynamometrycznego i dwóch porządnych długich nasadek 32- 12 kątnej i 36 – 6 kątnej.
Reszta narzędzi i innych kluczy to drobnica, nie mniej jednak trzeba je posiadać.
Pasja...Przyjaźń...Radość...Motocykle...
- Marecki75
- Posty: 172
- Rejestracja: śr gru 31, 2014
- Miejscowość: Konin
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Classic
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
Hej Tex , przeprowadzam właśnie wymianę łożysk wg Twojej instrukcji. Do tej pory wszystko szło gładko, choć pracę zatrzymała nie dająca się odkręcić nakrętka koła zębatego. Dziś załatwiam klucz udarowy i będę próbował ponownie. Jednak nie o tym..
Pisałeś w pierwszej instrukcji o wypadającym kołku ( pkt. 12 ) na który trzeba zwrócić uwagę bo może wypaść. Załączam fotkę z mojego demontażu, czy masz na myśli te kołeczki ustalające uszczelkę, zaznaczone strzałkami ? czy jeszcze coś innego ? Pozdrawiam
Pisałeś w pierwszej instrukcji o wypadającym kołku ( pkt. 12 ) na który trzeba zwrócić uwagę bo może wypaść. Załączam fotkę z mojego demontażu, czy masz na myśli te kołeczki ustalające uszczelkę, zaznaczone strzałkami ? czy jeszcze coś innego ? Pozdrawiam
Pasja...Przyjaźń...Radość...Motocykle...
- Marecki75
- Posty: 172
- Rejestracja: śr gru 31, 2014
- Miejscowość: Konin
- Motocykl: Kawasaki VN 2000 Classic
- VROC: 0
Re: Wymiana łożysk wałka zdawczego
podpinam się do pytania, po zdjęciu pokryw, mam dość znaczny luz, zapewne o to chodziło sebentemu ?
wklejam link do filmu jak to u mnie wygląda.
https://youtu.be/YSqIRaITAY8
Pasja...Przyjaźń...Radość...Motocykle...
Kto jest online
Jest 5 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 5 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości
Dzisiaj urodziny obchodzą
- Larry (38)
- Stefania (61)
- Wesiero (42)
- bamsejery71 (53)
- jarekft (49)