wymiana płynu chłodzącego w vn 900
-
- Posty: 1060
- Rejestracja: wt kwie 06, 2010
- Miejscowość: Mazowsze
- Motocykl: VN 900 Custom
- VROC: 31327
wymiana płynu chłodzącego w vn 900
Czy ktoś z Was ma już za sobą wymianę płynu chłodzącego w VN 900? Jeśli tak to gdzie szukać odpowietrzników i jaki płyn najlepiej stosować?
マリウッシュ
- Krzycho
- Posty: 781
- Rejestracja: sob mar 02, 2013
- Miejscowość: Białystok
- Motocykl: V-strom 650, wcześniej Vulcany...
- VROC: 35666
Wymieniłem dzisiaj płyn chłodzący w moim VN 900.
Poniżej mały fotoreportaż dla ewentualnych naśladowców. Przepraszam za jakość zdjęć, robiłem je komórką i najczęściej lewą ręką... O bałaganie wokół motocykla nie wspomnę... chyba zbyt długa zima jest za to odpowiedzialna.
Do rzeczy:
Pacjent przed operacją:
1. Zdejmujemy kanapę, każdy wie jak to się robi
2. Demontujemy osłonę bezpieczników:
Najpierw odkręcamy z góry śrubkę (śrubokrętem krzyżakowym):
Potem wyciągamy osłonę z zaczepów pociągając ją do siebie (są 3 zaczepy):
3. Demontujemy chromowaną osłonę zbiorniczka wyrównawczego:
Odkręcamy śrubkę na dole (imbus 4mm):
i wciągamy z zaczepów (są 2 na górze):
4. Odkręcamy zbiorniczek wyrównawczy (2 śruby, imbus 4mm):
5. Wylewamy płyn ze zbiorniczka, pedanci mogą odłączyć wężyk i umyć/wypłukać zbiorniczek
6. Przykręcamy zbiorniczek na miejsce, bez zakładania osłon.
7. Odkręcamy 2 śruby trzymające zbiornik paliwa:
8. Odkręcamy osłonę zegarów (imbus 4):
9. Następnie zdejmujemy ją (unosimy do tyłu tylną część i pchamy w kierunku przodu motocykla aż zejdzie z bolców):
10. Rozłączamy kostkę czujnika poziomu paliwa, rurkę odprowadzającą opary ze zbiornika i kostkę podłączeniową zegarów:
11. Odkręcamy i zdejmujemy osłonę cewek zapłonowych (jeden wkręt krzyżakowy i ściągamy, wisi na bolcach tak jak wcześniej zdejmowane osłony boczne):
12. Odłączamy kostkę zasilania pompy paliwa (trzeba małym śrubokrętem podnieść do góry taka małą płetwę i pociągnąć lewą część kostki):
13. Odłączamy przewód paliwowy od pompy (w zbiorniku może być benzyna, nie wyleje się). Trzeba delikatnie wysunąć czerwone zabezpieczenie i ściągnąć przewód z rurki:
14. Zdejmujemy zbiornik paliwa (unosimy tył lekko do góry i przesuwamy całość kilka cm do tyłu aż zejdzie z gumowych poduszek, potem całość do góry).
15. Teraz mamy korek wlewu płynu na wierzchu, odkręcamy go:
16. Odkręcamy śrubę spustową płynu (kluczem nasadowym 10 mm) - jest ona po prawej stronie motocykla, blisko podłużnicy ramy, wkręcona w chromowany element:
Tak to wygląda z boku, nad rurą wydechu:
17. Czekamy spokojnie aż płyn ścieknie do wiaderka
18. Wkręcamy śrubę na miejsce (moment 9,8 Nm zgodnie z manualem), musi być na niej aluminiowa podkładka/uszczelka.
19. Wlewamy płyn (weszło równo 2 litry, łącznie z tym co w zbiorniczku wyrównawczym):
Ściskamy kilkukrotnie energicznie przewód między 2-gim cylindrem i obudową termostatu:
, co powoduje usunięcie powietrza z górnej części układu, po czym dolewamy płynu do pełna.
20. Zakręcamy wlew:
21. Wlewamy płyn do zbiorniczka, do górnej kreski:
22. Montujemy zbiornik paliwa w kolejności odwrotnej niż podczas demontażu, podłączamy przewód paliwowy, odpowietrzający, wszystkie kostki elektryczne, montujemy zegary z osłoną, osłonę cewek. Nie przykręcamy tylko osłon zbiorniczka wyrównawczego.
23. Uruchamiamy silnik i rozgrzewamy go do uruchomienia wentylatora chłodnicy.
W moim przypadku po rozgrzaniu poziom w zbiorniczku wyrównawczym nieznacznie się podniósł ponad MAX:
24. Po wystygnięciu silnika należy w razie potrzeby uzupełnić płyn do poziomu górnej kreski (oznaczonej F).
25. Zadowolony pacjent po operacji :
Poniżej mały fotoreportaż dla ewentualnych naśladowców. Przepraszam za jakość zdjęć, robiłem je komórką i najczęściej lewą ręką... O bałaganie wokół motocykla nie wspomnę... chyba zbyt długa zima jest za to odpowiedzialna.
Do rzeczy:
Pacjent przed operacją:
1. Zdejmujemy kanapę, każdy wie jak to się robi
2. Demontujemy osłonę bezpieczników:
Najpierw odkręcamy z góry śrubkę (śrubokrętem krzyżakowym):
Potem wyciągamy osłonę z zaczepów pociągając ją do siebie (są 3 zaczepy):
3. Demontujemy chromowaną osłonę zbiorniczka wyrównawczego:
Odkręcamy śrubkę na dole (imbus 4mm):
i wciągamy z zaczepów (są 2 na górze):
4. Odkręcamy zbiorniczek wyrównawczy (2 śruby, imbus 4mm):
5. Wylewamy płyn ze zbiorniczka, pedanci mogą odłączyć wężyk i umyć/wypłukać zbiorniczek
6. Przykręcamy zbiorniczek na miejsce, bez zakładania osłon.
7. Odkręcamy 2 śruby trzymające zbiornik paliwa:
8. Odkręcamy osłonę zegarów (imbus 4):
9. Następnie zdejmujemy ją (unosimy do tyłu tylną część i pchamy w kierunku przodu motocykla aż zejdzie z bolców):
10. Rozłączamy kostkę czujnika poziomu paliwa, rurkę odprowadzającą opary ze zbiornika i kostkę podłączeniową zegarów:
11. Odkręcamy i zdejmujemy osłonę cewek zapłonowych (jeden wkręt krzyżakowy i ściągamy, wisi na bolcach tak jak wcześniej zdejmowane osłony boczne):
12. Odłączamy kostkę zasilania pompy paliwa (trzeba małym śrubokrętem podnieść do góry taka małą płetwę i pociągnąć lewą część kostki):
13. Odłączamy przewód paliwowy od pompy (w zbiorniku może być benzyna, nie wyleje się). Trzeba delikatnie wysunąć czerwone zabezpieczenie i ściągnąć przewód z rurki:
14. Zdejmujemy zbiornik paliwa (unosimy tył lekko do góry i przesuwamy całość kilka cm do tyłu aż zejdzie z gumowych poduszek, potem całość do góry).
15. Teraz mamy korek wlewu płynu na wierzchu, odkręcamy go:
16. Odkręcamy śrubę spustową płynu (kluczem nasadowym 10 mm) - jest ona po prawej stronie motocykla, blisko podłużnicy ramy, wkręcona w chromowany element:
Tak to wygląda z boku, nad rurą wydechu:
17. Czekamy spokojnie aż płyn ścieknie do wiaderka
18. Wkręcamy śrubę na miejsce (moment 9,8 Nm zgodnie z manualem), musi być na niej aluminiowa podkładka/uszczelka.
19. Wlewamy płyn (weszło równo 2 litry, łącznie z tym co w zbiorniczku wyrównawczym):
Ściskamy kilkukrotnie energicznie przewód między 2-gim cylindrem i obudową termostatu:
, co powoduje usunięcie powietrza z górnej części układu, po czym dolewamy płynu do pełna.
20. Zakręcamy wlew:
21. Wlewamy płyn do zbiorniczka, do górnej kreski:
22. Montujemy zbiornik paliwa w kolejności odwrotnej niż podczas demontażu, podłączamy przewód paliwowy, odpowietrzający, wszystkie kostki elektryczne, montujemy zegary z osłoną, osłonę cewek. Nie przykręcamy tylko osłon zbiorniczka wyrównawczego.
23. Uruchamiamy silnik i rozgrzewamy go do uruchomienia wentylatora chłodnicy.
W moim przypadku po rozgrzaniu poziom w zbiorniczku wyrównawczym nieznacznie się podniósł ponad MAX:
24. Po wystygnięciu silnika należy w razie potrzeby uzupełnić płyn do poziomu górnej kreski (oznaczonej F).
25. Zadowolony pacjent po operacji :
- Krzycho
- Posty: 781
- Rejestracja: sob mar 02, 2013
- Miejscowość: Białystok
- Motocykl: V-strom 650, wcześniej Vulcany...
- VROC: 35666
W manualu jest tabelka, z której wynika, że płyn wymienia się co 36 tys. km, ale nie rzadziej niż co 3 lata (nie 5):
W dodatku wygląda na to, że powinno się przy tym wymieniać wszystkie rurki elastyczne i o-ringi w układzie chłodzącym. Ale to chyba już lekka przesada by była... Chociaż jak zima potrwa jeszcze trochę, to kto wie....? Może dojdę nawet do wymiany elementów gumowych w zaciskach i pompach hamulców, co zgodnie z instrukcją powinno się robić profilaktycznie co 4 lata...
W dodatku wygląda na to, że powinno się przy tym wymieniać wszystkie rurki elastyczne i o-ringi w układzie chłodzącym. Ale to chyba już lekka przesada by była... Chociaż jak zima potrwa jeszcze trochę, to kto wie....? Może dojdę nawet do wymiany elementów gumowych w zaciskach i pompach hamulców, co zgodnie z instrukcją powinno się robić profilaktycznie co 4 lata...
Kto jest online
Jest 10 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 10 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości
Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości