Pytanie - do elektryków.... schemat lightbary

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

Pytanie - do elektryków.... schemat lightbary

Post autor: Rokers » ndz sty 06, 2013

Witam - w moim VN 800 Classic po zakupie były lightbary, ale zapalały się od razu po załączeniu zapłonu, nie pasuje mi taka opcja (ze względu na policję i polskie przepisy) światła mijania przez cały rok, a to nie są światła mijania, ale nie o to chodzi. Chciałem zmienić instalację na inną, lightbary załączane przez oddzielny włącznik (wykorzystałem włącznik rezerwy od Yamahy Virago) dołożyłem przekaźnik i mam pytanie czy bezpiecznik powinien być w tym miejscu co jest narysowany czy w miejscu gdzie jest pytajnik ? :-)

Obrazek

Awatar użytkownika
jurekawasaki
Posty: 820
Rejestracja: śr cze 02, 2010
Miejscowość: wielkopolska
Motocykl: kawasaki vn 800
VROC: 0

Post autor: jurekawasaki » ndz sty 06, 2013

Witam .Bezpiecznik powinien być w miejscu jak na schemacie (minimum ) .Dlaczego ? ano dla tego że dodatkowo zabezpiecza obwód sterowania .Na dobrą sprawę ja bym zastosował dwa ,jeden dla zabezpieczenia obwodu silnoprądowego 10 A (jak ten w schemacie ),A drugi do zabezpieczenia obwodu sterowania np 1 A (tak jak w schemacie pytajnik ).Oba są ważne i są zabezpieczeniem przed uszkodzeniem części czynnej instalacji elektrycznej .

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

...

Post autor: Rokers » ndz sty 06, 2013

... wkradł Ci się jakiś błąd, może literówka - bezpiecznik 1A spalił by się, żarówki w sumie 110 W, zasilane 12V czyli 110 / 12 = wychodzi po zaokrągleniu 9,2 A, najbliższy topikowy 10A

Może 10A tam gdzie pytajnik a 1A zasilić nowym, oddzielnym przewodem obwód załączenia przekaźnika... już wiem - chyba to miałeś na myśli.

ludek
Posty: 360
Rejestracja: czw lut 03, 2011
Miejscowość: Słupsk
Motocykl: VN2000
VROC: 34580

Post autor: ludek » ndz sty 06, 2013

bezpiecznik w miejcu w którym jest, zabezpiecza obydwa obwody i imho nie ma sensu wstawianie kolejnego zabezpieczenia... prąd ewentualnego zwarcia będzie większy niż 10A więc bezpiecznik spełni swoje zadanie obojętnie czy zwarcie będzie w obwodzie żarówek czy przekaźnika...
bezpiecznik daj conajmniej 15A... prąd dwóch żarówek 55W to około 9A zabezpieczenie powinno zostawić trochę więcej zapasu... na podanym przez Ciebie schemacie ktoś założył, że zasilanie ma 24V prąd wtedy przy takiej samej mocy pobieranej popłynie o połowe mniejszy...

pzdr. Darek

Awatar użytkownika
Lacik
Posty: 2139
Rejestracja: wt sie 10, 2010
Miejscowość: Sosnowiec
Motocykl: VN2000 Limited, FJR1300
VROC: 33363

Post autor: Lacik » ndz sty 06, 2013

Rokers, jurekwasaki faktycznie sie pomylil jesli chodzii o miejsce wpiecia, natomiast pomysl rozdzielenia obwodów dobry.
1A wpinasz w miejsce pomiedzy wyjsciem bezpiecznika a wejsciem łacznika.
Ihaaaa VN750 -> VN1600 Mean Streak -> VN2000 Limited, FJR1300, Hayabusa

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

...

Post autor: Rokers » ndz sty 06, 2013

... tak - wiem co miał na myśli, rozsądne rozwiązanie, można by tam dać np. 5A (takie są najmniejsze w komplecie) tylko "ludek" też ma rację jakiekolwiek zwarcie (zazwyczaj przetarty przewód do masy), powinno przepalić dziesiątkę...

Awatar użytkownika
Lacik
Posty: 2139
Rejestracja: wt sie 10, 2010
Miejscowość: Sosnowiec
Motocykl: VN2000 Limited, FJR1300
VROC: 33363

Post autor: Lacik » ndz sty 06, 2013

powinno :)
Ja z mojego punktu widzenia rozdzielilbym. nic cie to specjalnie nie kosztuje, a masz spokoj.
Ale moze to moje zboczenie zawodowe, rozdzielnia obowdów od obwodów sterowania...
Ihaaaa VN750 -> VN1600 Mean Streak -> VN2000 Limited, FJR1300, Hayabusa

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

...

Post autor: Rokers » ndz sty 06, 2013

wczoraj wziąłem się za zabawę, zdemontowałem stare lightbary (bo jeden miał popękane szkło, a nie da się dobrać samych wkładów do lightbarów Highway Hawk model Spotlight set) więc kupiłem 2 nowe lightbary na H3, instalację starą wyciąłem i będę robił nową, poprawną... mam miejsce, mam wolne kabelki, przekaźniki, oprawki, bezpieczniki - wszystko leży, na wolnym czasie będę dłubał, więc nic nie jest stracone - można dać dwa bezpieczniki, chcę zrobić raz a dobrze... to przez te moje zabytki, jak naprawiam coś to tak żeby potem do tego nie wracać.
Ostatnio zmieniony ndz sty 06, 2013 przez Rokers, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
jurekawasaki
Posty: 820
Rejestracja: śr cze 02, 2010
Miejscowość: wielkopolska
Motocykl: kawasaki vn 800
VROC: 0

Post autor: jurekawasaki » ndz sty 06, 2013

Ok.ok tak jak Lacik pisze miałem na myśli rozdział obwodów na roboczy i sterujący co należy zrobić jak najbliżej akumulatora .A po to się je rozdziela aby uniknąć dużych prądów zwarciowych w obwodach sterowania .

:ok:

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

...

Post autor: Rokers » ndz sty 06, 2013

...tak na marginesie to zostały mi stare lightbary Highway Hawk model Spotlight set, na allegro drogie jak cholera, a że jeden ma popękane szkło i zdemontowałem oba - w cenie jednego nowego, kupiłem nie firmowe 2 szt. nowe, mogę odstąpić komuś - całe czy części z nich, czasem może ktoś być w takiej sytuacji jak ja (jeden z popękanym szkłem i nie bardzo da się z nimi coś zrobić), mogę odstąpić za rozsądną (nie kosmiczną) cenę.

Na allegro takie są nowe: http://allegro.pl/chromowany-lightbar-h ... 58151.html

ludek
Posty: 360
Rejestracja: czw lut 03, 2011
Miejscowość: Słupsk
Motocykl: VN2000
VROC: 34580

Post autor: ludek » ndz sty 06, 2013

prąd zwarcia to chwila, więc instalacja sterowania napewno się nie usmaży w razie awarii...
sam mam dodatkowe urządzenia (światła led w kierunkach z przodu ze stroboskopem) podpięte pod bezpiecznik 15A, gdy przetarła się izolacja przy przełączniku na kierownicy jedynym elementem do wymiany był bezpiecznik...
jedno jest pewne... dodatkowy bezpiecznik napewno niczego nie pogorszy... ;)

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

...

Post autor: Rokers » ndz sty 06, 2013

.... hehe też racja - ale patrząc z drugiej strony (nie od str. awarii) im więcej elementów, styków, wsuwek bezpieczników - tym większa szansa na coś co zaśniedzieje, nie będzie łączyć

Awatar użytkownika
jurekawasaki
Posty: 820
Rejestracja: śr cze 02, 2010
Miejscowość: wielkopolska
Motocykl: kawasaki vn 800
VROC: 0

Post autor: jurekawasaki » ndz sty 06, 2013

To może motocykl lepiej na rower wymienić taki z drewna , na pewno będzie z nim łatwiej ...

ludek
Posty: 360
Rejestracja: czw lut 03, 2011
Miejscowość: Słupsk
Motocykl: VN2000
VROC: 34580

Post autor: ludek » pn sty 07, 2013

bardzo merytoryczna uwaga... w przeciwieństwie do faktu, że każdy dodatkowy element w układzie to potencjalne źródło awarii...
Chyba, że jakiegoś emotikona tam zabrakło, wtedy ja przepraszam.
Wracając do tematu... jeśli przykład instalacji mojego moto dalej nie przekonuje;
czy przy każdej lampce lub innym odbiorniku energii w domu macie bezpiecznik? czy w większości sprawę załatwia ten duży na początku instalacji domowej?

pozdrawiam Darek

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

Post autor: Rokers » pn sty 07, 2013

... tak - żeby nie przedobrzyć - chyba zrobię tak jak narysowałem na schemacie i będzie ok

Konrad
Posty: 4986
Rejestracja: czw mar 17, 2011
Miejscowość: Lublin
Motocykl: VN1700 NOMAD
VROC: 34019

Post autor: Konrad » pn sty 07, 2013

Ja bym rozdzielił obwody na sterowanie przekaźnika dałbym bezpiecznik szklany 1A a na lampy bezpiecznik motoryzacyjny 15A
Pozdrawiam Konrad

VROC #34019

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

Post autor: Rokers » pn sty 07, 2013

... na lampy wystarczy 9,2 A więc daję 10 - czemu 15 A ?

ludek
Posty: 360
Rejestracja: czw lut 03, 2011
Miejscowość: Słupsk
Motocykl: VN2000
VROC: 34580

Post autor: ludek » pn sty 07, 2013

0,8A to za mały zapas, żarówka przy zapalaniu gdy włókno jest zimne pobiera większy prąd... może się zdarzyć, że przy niskiej temperaturze wywali 10A bezpiecznik...

Awatar użytkownika
Mayones
Posty: 5682
Rejestracja: czw kwie 26, 2012
Miejscowość: B-B
Motocykl: VN800->K1200RS->R1200GS
VROC: 0

Post autor: Mayones » pn sty 07, 2013

Od zawsze miałeś te lightbary 110W wpięte pod aku ? i nie było problemów z rozładowywaniem AKU ?
tak pytam bo z lightbarami walczyłem jakiś czas :wnerw: :D

Awatar użytkownika
Rokers
Posty: 56
Rejestracja: pt lis 16, 2012
Miejscowość: Tarnobrzeg
Motocykl: VN 800 Classic
VROC: 0

...

Post autor: Rokers » pn sty 07, 2013

Wiele nim nie pojeździłem od zakupu, sprowadzony z Holandii i już tak miał - że po włączeniu zapłonu od razu świeciły lightbary - ładnie kręci, akumulator się trzyma, nic się nie działo - ale na samych lightbarach nie chcę jeździć, a na mijania + lightbary cały czas, to sądzę że za wiele dla alternatorka - więc teraz przerobię na oddzielny włącznik tak jak na schemacie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Jest 7 użytkowników online :: 0 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 7 gości

Najwięcej użytkowników (637) było online pt lis 22, 2024

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

Dzisiaj urodziny obchodzą